Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: 2016-2022

Year 2023, Volume: 6 Issue: 11, 180 - 192, 30.12.2023

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de okul öncesinde uzaktan eğitim ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın amacı doğrultusunda Ulusal Tez Veri Merkezinde “okul öncesi ve uzaktan eğitim” anahtar kelimeleri ile yapılan tarama sonucunda ulaşılan lisansüstü tezleri araştırmanın veri kaynağını oluşturmuştur. Yapılan inceleme sonucunda Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) veri tabanında ilgili yıllar kapsamında otuz iki lisansüstü teze ulaşılmış ve tezlerin tamamı çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan “Türkiye’de Okul Öncesinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezleri İnceleme Formu” kullanılmıştır. Formun içeriğinde, tez türü, yapıldığı yıl, yapıldığı enstitü, örneklem grubu, araştırmanın türü ve “uzaktan eğitim” ile karşılaştırılan değişkenler şeklinde toplam altı soru bulunmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde; tezlerin tamamına yakınının yüksek lisans düzeyinde çalışıldığı, tezlerin çoğunluğunun eğitim bilimleri enstitülerinde hazırlandığı ve yaşanan küresel salgın koşullarının etkisiyle 2021-2022 yıllarında artarak çalışıldığı özellikle 2022 yılında sıklıkla çalışıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca incelenen tezlerde okul öncesi ve uzaktan eğitim ile farklı başlıkların ele alındığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • American Academy of Pediatrics (AAP) 2016 National Conference and Exhibition : Read clinically focused news coverage of key developments from AAP 2016.
  • Alisinanoğlu, F. (2021). Okul Öncesi Dönemde Çevrim İçi Uzaktan Eğitim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2020). Coronavirus (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124
  • Canbek, O. N. G. (2015). Uzaktan öğretme ve öğrenme: uzaktan eğitimin temelleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 102-111. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/3029/42084
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. S. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Diker Coşkun, Y. (2020). Eğitim izleme raporu 2020; Eğitimin İçeriği. Eğitim Reformu Girisimi.
  • https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-icerigi/
  • Guri Rosenblit, S. (2005). ‘Distance education’ and ‘e-learning’: Not the same thing. Higher Education, 49, 467-493.
  • https://fahrettinulusoyi.meb.k12.tr/icerikler/okul-oncesinde-uzaktan-egitim_10393578.html
  • https://ilke.org.tr/egitim-izleme-raporu-2022
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (35. Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kuset, Ş., Özgem, K., Şaşmacıoğlu, E. ve Güldal Kan, Ş. (2021). Evaluation of the impact of distance education on children in preschool period: Teachers’ opinions. Near East University Journal of Education Faculty (NEUJE), 4(1), 78-87. doi: https://doi.org/10.32955/neuje.v4i1.287.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit–a European framework for digital literacy: a progress report. Journal of eLiteracy, 2(2), 130-136.
  • McNeill, J. (23 Nisan 2020). 4 tips for delivering distance learning to Pre-K students. 18.03.2021 tarihinde https://eab.com/insights/expert-insight/independentschool/tips-for-delivering-distance-learning-to-pre-k-students/ adresinden erişildi.
  • NAEYC-FRC (2012). Technology and Interactive Media as Tools in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Washington DC
  • Özcan, S. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. İçinde S. Karataş ve E. Kılıç Çakmak (Edt.). Açık ve uzaktan öğrenme (ss. 195-212). Ankara: Pegem Akademi
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(13).
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (5th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Simonson, M., Smaldino, S. ve Zvacek, S. (2015). Teaching and Learning at a Distance Foundations of Distance Education. (6. Baskı). Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.
  • Şimşek, A. (2013). Öğretim Tasarımı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tondeur, J., van Braak, J., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). "Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: A systematic review of qualitative evidence": Erratum. Educational Technology Research and Development, 65(3), 577. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9492-z
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yalın, H.İ. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yürek, E, (2021). Okul öncesi eğitimde uzaktan eğitimin uygulanabilirliğine yönelik okul öncesi öğretmenlerinin ve alandaki akademisyenlerin görüşlerinin incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 11, 180 - 192, 30.12.2023

Abstract

References

  • American Academy of Pediatrics (AAP) 2016 National Conference and Exhibition : Read clinically focused news coverage of key developments from AAP 2016.
  • Alisinanoğlu, F. (2021). Okul Öncesi Dönemde Çevrim İçi Uzaktan Eğitim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2020). Coronavirus (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124
  • Canbek, O. N. G. (2015). Uzaktan öğretme ve öğrenme: uzaktan eğitimin temelleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 102-111. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/3029/42084
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. S. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Diker Coşkun, Y. (2020). Eğitim izleme raporu 2020; Eğitimin İçeriği. Eğitim Reformu Girisimi.
  • https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-icerigi/
  • Guri Rosenblit, S. (2005). ‘Distance education’ and ‘e-learning’: Not the same thing. Higher Education, 49, 467-493.
  • https://fahrettinulusoyi.meb.k12.tr/icerikler/okul-oncesinde-uzaktan-egitim_10393578.html
  • https://ilke.org.tr/egitim-izleme-raporu-2022
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (35. Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kuset, Ş., Özgem, K., Şaşmacıoğlu, E. ve Güldal Kan, Ş. (2021). Evaluation of the impact of distance education on children in preschool period: Teachers’ opinions. Near East University Journal of Education Faculty (NEUJE), 4(1), 78-87. doi: https://doi.org/10.32955/neuje.v4i1.287.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit–a European framework for digital literacy: a progress report. Journal of eLiteracy, 2(2), 130-136.
  • McNeill, J. (23 Nisan 2020). 4 tips for delivering distance learning to Pre-K students. 18.03.2021 tarihinde https://eab.com/insights/expert-insight/independentschool/tips-for-delivering-distance-learning-to-pre-k-students/ adresinden erişildi.
  • NAEYC-FRC (2012). Technology and Interactive Media as Tools in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Washington DC
  • Özcan, S. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. İçinde S. Karataş ve E. Kılıç Çakmak (Edt.). Açık ve uzaktan öğrenme (ss. 195-212). Ankara: Pegem Akademi
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(13).
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (5th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Simonson, M., Smaldino, S. ve Zvacek, S. (2015). Teaching and Learning at a Distance Foundations of Distance Education. (6. Baskı). Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.
  • Şimşek, A. (2013). Öğretim Tasarımı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tondeur, J., van Braak, J., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). "Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: A systematic review of qualitative evidence": Erratum. Educational Technology Research and Development, 65(3), 577. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9492-z
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yalın, H.İ. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yürek, E, (2021). Okul öncesi eğitimde uzaktan eğitimin uygulanabilirliğine yönelik okul öncesi öğretmenlerinin ve alandaki akademisyenlerin görüşlerinin incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Systems in Context (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Halime Nur Sezer 0000-0001-9239-9685

Publication Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Sezer, H. N. (2023). Okul Öncesinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: 2016-2022. International Journal of Arts and Social Studies, 6(11), 180-192.

download19411    19409   19410