Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Geometri Problemi Kurma Stratejilerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 14 Issue: Special Issue 2 - SPECIAL ISSUE OF SCIENCE AND MATH, 45 - 70, 28.06.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1228215

Abstract

Problem kurma; bize verilen bir durumdan, yaşanan bir deneyimden yeni bir problem oluşturma sürecidir. Problem kurma, problem çözme becerileriyle oldukça yakın ilişkili olup problem çözme becerisinin gelişimine de katkı sağlamaktadır. Alan yazında geometri öğrenme alanında ortaokul sınıf düzeylerinin tamamını kapsayan, öğrencilerin problem kurma stratejilerini açığa çıkaran bir çalışmanın bulunmadığı görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada matematik dersinin önemli alanlarından biri olan geometri öğrenme alanında ortaokul öğrencilerinin problem kurma stratejileri incelenmiştir. Araştırmada yöntem olarak ise nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde bulunan 14 farklı ortaokulda öğrenim gören farklı sınıf düzeyinden toplam 160 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Problem Kurma Etkinlikleri” ve “Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin problem kurarken on üç farklı problem kurma stratejisini kullandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin en çok kullandıkları problem kurma stratejileri Günlük Yaşama Uyarlama Stratejisi ve Şekil Çizip Şekle Göre Problemi Yapılandırma Stratejisi olurken öğrencilerin en az kullandıkları problem kurma stratejileri Geriye Doğru Düzeltme Stratejisi ve Duygusal Yaklaşım Stratejisi olmuştur.

References

  • Abrams, J. ve Honeyman, L. (2002). Teacher handbook, mathematics research skills, problem posing. http://www2.edc.org/makingmath/handbook/Teacher/ProblemPosing/ProblemPosing.pdf adresinden 04.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Abu-Elwan, R. (2011). Effect of using Cabri II environment by prospective teachers on fractal geometry problem posing. In M. Joubert, A. Clark-Wilson ve M. McCabe (Ed.), Proceedings of the 10th International Conference for Technology in Mathematics Teaching (s. 56-61). Portsmouth, UK.
  • Akay, H. (2006). Problem kurma yaklaşımıyla yapılan matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı, problem çözme becerisi ve yaratıcılığı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Erkam Matbaası.
  • Aparı, B., Özgen, K. ve Zengin, Y. (2022). Developing students' problem posing skills with dynamic geometry software and active learning framework. Turkish Journal of Education, 11(2), 93-125.
Year 2023, Volume: 14 Issue: Special Issue 2 - SPECIAL ISSUE OF SCIENCE AND MATH, 45 - 70, 28.06.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1228215

Abstract

References

  • Abrams, J. ve Honeyman, L. (2002). Teacher handbook, mathematics research skills, problem posing. http://www2.edc.org/makingmath/handbook/Teacher/ProblemPosing/ProblemPosing.pdf adresinden 04.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Abu-Elwan, R. (2011). Effect of using Cabri II environment by prospective teachers on fractal geometry problem posing. In M. Joubert, A. Clark-Wilson ve M. McCabe (Ed.), Proceedings of the 10th International Conference for Technology in Mathematics Teaching (s. 56-61). Portsmouth, UK.
  • Akay, H. (2006). Problem kurma yaklaşımıyla yapılan matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı, problem çözme becerisi ve yaratıcılığı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Erkam Matbaası.
  • Aparı, B., Özgen, K. ve Zengin, Y. (2022). Developing students' problem posing skills with dynamic geometry software and active learning framework. Turkish Journal of Education, 11(2), 93-125.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Zeki Aydoğdu 0000-0003-1163-2890

Elif Türnüklü 0000-0003-4002-5432

Early Pub Date June 25, 2023
Publication Date June 28, 2023
Submission Date January 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: Special Issue 2 - SPECIAL ISSUE OF SCIENCE AND MATH

Cite

APA Aydoğdu, M. Z., & Türnüklü, E. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Geometri Problemi Kurma Stratejilerinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(Special Issue 2), 45-70. https://doi.org/10.51460/baebd.1228215