Students are expected to be autonomous learners in formal education process. This depends on their efforts to learn, self-regulation skills that will enable them to reach the knowledge on their positive belief in learning. This research aims to look into the effect of juggle learning experience on the epistemological beliefs of teacher candidates and their self-regulated learning perceptions. The study employs case study and the participants are 38 teacher candidates. The participants were asked to keep journals/diaries reflecting on the juggle learning and then semi-structured interviews were carried out with each of them. Juggle learning experience helped teacher candidates have realize that the learning process may vary according to the person and one should be patient in this process. The results indicate that it is necessary in the learning process to set goals, to plan how to achieve these goals, to develop an individual strategy and to make efforts.
Formal eğitim sürecinde öğrencinin kazanması ve geliştirmesi beklenen en önemli özelliklerden birisi öğrenmeyi öğrenmedir. Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenebilmeleri, öğrenmek için çaba harcamalarına, kendi kendilerine bilgiye ulaşmalarını sağlayacak öz düzenleme becerilerine sahip olmalarına ve öğrenmeye karşı olumlu bir inanç sergilemelerine bağlıdır. Çalışmada juggle öğrenme deneyiminin öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve öz düzenlemeli öğrenme algıları üzerindeki etkisi ortaya konmuştur. Durum çalışması niteliğindeki çalışmada 38 öğretmen adayının juggle öğrenme sürecine katılımı sağlanmıştır. Çalışma kapsamında katılımcılardan her uygulamaya ilişkin günlük tutmaları istenmiş, çalışma sonunda da her biriyle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda juggle öğrenme deneyimi sonrasında öğretmen adaylarını, öğrenme sürecinin kişiye göre farklılık gösterebileceğini ve bu süreçte sabırlı olmak gerektiğini fark etmişlerdir. Öğrenmenin gerçekleşebilmesi için bir hedef belirlemenin, bu hedefe yönelik plan yapmanın, bireye özel bir strateji geliştirmenin ve en önemlisi çaba göstermenin öğrenme sürecinde gerekli olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | September 26, 2018 |
Acceptance Date | January 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 27 |