Araştırmanın amacı anaokuluna devam eden çocuklarda, serbest ve
hareketli oyun düzenlemelerinin akran ilişkisine etkisini incelemektir. Bu
amaçla ön test, son testli, deney ve kontrol gruplu deneysel yöntemden yararlanılmıştır.
Araştırmada iki deney bir kontrol grubu yer almaktadır. Çalışma grubunu Denizli
ili Tavas ilçesinde MEB’na bağlı resmi bir bağımsız anaokulundaki üç sınıfa
devam eden 5 yaş grubundan 33 çocuk oluşturmuştur. İlk deney grubunda 11 çocuk
(4 kız-% 36.4; 7 erkek-% 63.6), ikinci grupta 12 çocuk (3 kız-% 25; 9 erkek-%
75), yer almıştır. Kontrol grubunda da 5 yaş grubundan 10 çocuk (3 kız-% 30; 7
erkek-% 70) yer almaktadır. Veri toplama araçları olarak “Okul Öncesi Sosyal
Davranış Ölçeği Öğretmen Formu” ve“Akranların Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği”
kullanılmıştır. Sonuçlara göre; deney ve kontrol gruplarının son test puanları
karşılaştırıldığında, deney gruplarının lehine olumlu sosyal davranış düzeyleri
artmış, fiziksel saldırganlık ve akran şiddetine maruz kalma düzeyleri
azalmıştır. İlişkisel saldırganlık davranışlarında ise deney ve kontrol
grubunda anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Anaokulu Çocukları Oyun Düzenlemeleri Akran İlişkileri Olumlu Sosyal Davranış Saldırganlık Akran Şiddetine Maruz Kalma
The
purpose of this study is to examine the effect of free and active play
arrangements on peer relationships in children attending kindergarten. For this
purpose, the experimental method with pretest, posttest, experimental and
control groups was used. There were two experimental groups and one control
group in the study. The working group consisted of 33 children in the age group
of 5 years receiving education in three classes at an official independent
kindergarten affiliated with Ministry of Education in the Tavas District of
Denizli. While 11 children (4 girls- 36.4%; 7 boys-63.6%) were involved in the
first experimental group, 12 children (3 girls- 25%; 9 boys-75%) were involved
in the second experimental group. On the other hand, the control group consisted
of 10 children in the age group of 5 years (3 girls-30%; 7 boys-70%).
“Preschool Social Behavior Scale- Teacher Form” and “Peer Victimization Scale”
were used as the data collection tools. When the posttest scores of the
experimental and control groups were compared according to the results, it was
revealed that in favor of the experimental groups, prosocial behavior levels
increased and physical aggression and peer victimization decreased. No
significant difference was found in the experimental and control groups in
terms of the relational aggressive behaviors.
Children Play Arrangements Peer Relationships Prosocial Behavior Aggression Peer Victimization
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 30, 2016 |
Submission Date | January 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 26 Issue: 2 |