The aim of this study is to introduce the cell poly game developed to encourage students to learn by having fun, to present the opinions of students, teachers and researchers’ observations about this game. The purpose of preparing the cell poly educational game is to maximize the role of the student, to be more active in the lesson, and to add cell poly game to the literature. The study was conducted according to the case study methodology. The work group of the study consists of 16 secondary school students (Ngril = 9, Nboy = 7) study in a 6th grade class of a secondary school in Giresun province and their 1 science teacher. In order to determine the students’ and teacher’s opinions, two interview forms were prepared by the researchers to be applied to the students and the teacher separately. A semi-structured observation form was used for the researchers to observe the process of playing the Cell poly game. When was considering the opinions of the teacher and students, it is seen that the teacher and students evaluate the cell poly game as interesting, entertaining and educational. In addition, it is understood from the fact that the students liked the game a lot and found it fun from their suggestions for the marketing of the game. When was considering the observation of the researchers findings, it was concluded that the cell poly game enabled the students to learn in the cognitive and affective domain and also supported their psycho-motor learning with the drawing questions.
Bu çalışmanın amacı öğrencilerin eğlenerek öğrenmelerini teşvik etmek amacıyla geliştirilen hücrepoli oyununu tanıtmak, bu oyun hakkında öğrencilerin, öğretmenlerin görüşlerini ve araştırmacıların gözlemlerini sunmaktır. Hücrepoli eğitsel oyununu hazırlamaktaki amaç öğrencinin rolünü en üst düzeye çıkararak, derste daha aktif olmasını sağlamak aynı zamanda eğlenerek öğrenmesini gerçekleştirecek bir oyunu literatüre kazandırmaktır. Araştırma durum çalışması yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Giresun ilinde bir ortaokulun bir 6. sınıf şubesindeki toplam 16 ortaokul öğrencisi (Nkız=9, Nerkek=7) ve onların 1 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Öğrenci ve öğretmen görüşlerini belirlemek için araştırmacılar tarafından öğrencilere ve öğretmene ayrı ayrı uygulanmak üzere iki tane görüşme formu hazırlanmıştır. Hücrepoli oyunu oynanma süreci ile ilgili araştırmacıların gözlem yapmaları için yarı yapılandırılmış gözlem formu kullanılmıştır. Öğretmen ve öğrenci görüşleri dikkate alındığında öğretmen ve öğrencilerin hücrepoli oyununu ilgi çekici, eğlenceli, eğitici bulduğu görülmektedir. Ayrıca öğrencilerin oyunu oldukça beğenmeleri, eğlenceli bulmaları onların oyunun pazarlanmasına yönelik öneri sunmalarından da anlaşılmaktadır. Araştırmacıların gözlem bulguları dikkate alındığında, hücrepoli oyunun öğrencileri bilişsel ve duyuşsal alanda öğrenmelerini sağladığı aynı zamanda sorulardaki çizim sorularıyla da psiko-motor öğrenmelerini de desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 3 |