Research Article
BibTex RIS Cite

COMPARASIONAL STUDY ON VISUAL AND AUDITORY REACTION TIME OF EDUCABLE MENTALLY RETARDED BOYS AND TEIR PEERS

Year 2000, Volume: 5 Issue: 3, 31 - 38, 15.07.2000

Abstract

The aim of this study was to compare the Educable Mentally Retarded Children (EMR) and normally developed children in the area of visual and auditory reaction time. This study was carried out on boys 15 years old (30 EMR boys, 30 normal children). In this study, Bosco New Test 2000 Battary was used for obtaining reaction time measuremenets data. As a result of this study visual and auditory RT performance of EMR boys were found significantly lower than the nonretarded subjects (p<0.05). No significant difference between visual and auditory RT performance of EMR boys were found. In addition, nonretarded children's auditory RT was considerably greater than of visual RT performance.

References

  • Özsoy Y; Özyürek M; Eripek S (1992) Özel Eğitime Giriş. Karatepe yayınları. Ankara
  • Özer D. Eğitilebilir Engelli Çocukların Motor Yeteneklerinin Normal Yaşıtları ile Karşılaştırılarak İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi A.B.D. Doktora Tezi. 1998.
  • Öktem F. (1981) Zeka gerilikleri. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. (Ed: O. Öztürk) Türkiye Sinir ve Ruh Sağlığı Derneği Yayınları, 412 s., Ankara.
  • Krupski A. (1977) Role Of Attention In The Reaction-Time Performance Of Mentally Retarded Adolescents. Am J Ment Defic.
  • Wade M G; Newell K L; Wallece S A (1978) Decision time and movement time as a function of response complaxity in retarded persons. American Journal of Mental Deficiency, 83, (2), 135-144.

EĞİTİLEBİLİR ZİHİNSEL ENGELLİ ERKEK ÇOCUKLARİN GÖRSEL V E İŞİTSEL REAKSİYON SÜRELERİNİN NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN AKRANLARİ İ L E KARŞİLAŞTİRİLARAK İNCELENMESİ

Year 2000, Volume: 5 Issue: 3, 31 - 38, 15.07.2000

Abstract

Bu araştırmanın amacı, eğitilebilir zihinsel engelli çocukların (EZE) görsel ve işitsel reaksiyon sürelerini normal gelişim gösteren (NGG) yaşıtları ile karşılaştırılarak incelemektedir. Bu araştırma 15 yaş grubunda 60 erkek çocuk üzerinde yapılmıştır (30 EZE, 30 NGG). Araştırmada veri toplama aracı olarak BOSCO New Test 2000'nin reaksiyon süresi ölçüm bataryası kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, EZE erkek çocukların görsel ve işitsel reaksiyon süreleri NGG akranlarından önemli derecede düşük bulunmuştur (p<0.05). EZE erkek çocukların GRS ve İRS performansları arasındaki farklılık istatistiksel olarak önemli bulunmamıştır (p<0.05). Ancak, NNG erkek çocukların İRS performansları GRS'lerinden önemli derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05).

References

  • Özsoy Y; Özyürek M; Eripek S (1992) Özel Eğitime Giriş. Karatepe yayınları. Ankara
  • Özer D. Eğitilebilir Engelli Çocukların Motor Yeteneklerinin Normal Yaşıtları ile Karşılaştırılarak İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi A.B.D. Doktora Tezi. 1998.
  • Öktem F. (1981) Zeka gerilikleri. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. (Ed: O. Öztürk) Türkiye Sinir ve Ruh Sağlığı Derneği Yayınları, 412 s., Ankara.
  • Krupski A. (1977) Role Of Attention In The Reaction-Time Performance Of Mentally Retarded Adolescents. Am J Ment Defic.
  • Wade M G; Newell K L; Wallece S A (1978) Decision time and movement time as a function of response complaxity in retarded persons. American Journal of Mental Deficiency, 83, (2), 135-144.
There are 5 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Dilara Özer

Övgü Kaplan This is me

Publication Date July 15, 2000
Submission Date March 29, 2017
Published in Issue Year 2000 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Özer, D., & Kaplan, Ö. (2000). EĞİTİLEBİLİR ZİHİNSEL ENGELLİ ERKEK ÇOCUKLARİN GÖRSEL V E İŞİTSEL REAKSİYON SÜRELERİNİN NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN AKRANLARİ İ L E KARŞİLAŞTİRİLARAK İNCELENMESİ. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 31-38.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.