The aim of this study is to
reveal the positive and negative results of uninterrupted education in
pre-school education institutions based on the views of teachers and
administrators. The research is a qualitative study and descriptive and content
analysis were applied for the data obtained by using semi-structured interview
forms. The study group consists 30 teachers and 11 administrators working in 6
independent kindergarten in the central district of Sanliurfa in the 2017-2018
academic year. According to the results of the research; uninterrupted
education in preschool education institutions is considered as a negative
aspect in terms of teachers’ not being able to meet the basic needs such as
eating-drinking and resting. On the other hand, the uninterrupted education is
considered to be positive in terms of socializing children, undivided
activities, and children’s safety. It was found that there are differences between
the views of teachers and administrators Teachers and principals have suggested
that it can be better to have regular breaks, shortened class hours, support
staff in the classroom, and multi-purpose halls which can be formed by making
the school garden and its interior parts safer and more equipped.
Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında
gün içerisinde aralıksız eğitim olmasının olumlu ve olumsuz sonuçlarını
öğretmen ve yönetici görüşlerine dayalı olarak ortaya koymaktır. Araştırma
nitel bir çalışma olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları
kullanılarak elde edilmiştir ve elde edilen veriler üzerinde betimsel ve içerik
analizi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Şanlıurfa ili merkez ilçede bulunan 6 bağımsız anaokulunde görev yapan
30 öğretmen ve 11 yönetici oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre okul
öncesi eğitim kurumlarında kesintisiz eğitimin olması; öğretmenlerin
yeme-içme, dinlenme ve temel ihtiyaçlarını karşılayamaması yönünden olumsuz
olarak değerlendirilmiştir. Diğer yandan aralıksız eğitim çocukların tek
kalmaması, etkinliklerin bölünmemesi ve çocukların güvenlikleri açısından ise
olumlu olarak görülmüştür. Öğretmen ve yönetici görüşleri arasında
farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen ve yöneticiler normal teneffüs
uygulamasına geçilebileceği, ders sürelerinin kısaltılabileceği, her sınıfa
yardımcı personel istihdamı sağlanabileceği, okul bahçesinin ve içinin
güvenli, donanımlı bir hale getirilerek çok amaçlı salonlar oluşturulabileceği
önerilerinde bulunmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.