Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuklarda Dikkatin Odaklaşması Üzerine Montessori Eğitimi Veren Öğretmenlerin Görüşler

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 31 - 45, 29.02.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı Montessori Eğitim Programı’nın uygulandığı okullarda görev yapan öğretmenlerin çocukların dikkat becerilerinin gelişimine ilişkin deneyimlerini ve bu deneyimlere bağlı görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden biri olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya Ankara ili Montessori okullarında eğitim veren beş öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Görüşmeler transkript edilmiş ve tekrar tekrar okunarak kodlar oluşturulmuş ve bu kodlar dikkate alınarak kategoriler oluşturulmuştur. Sonrasında birbiriyle ilişkili olan kategoriler temalar altında birleştirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin, çocukların öğrenme sürecinde istedikleri materyal ile çalışabilme özgürlüğüne sahip olmaları, sunulan materyallerin tek bir özelliğe odaklanması, çocukların materyalleri tekrar tekrar çalışabilmeleri, sınıflarda karma yaş gruplarının olması gibi unsurların çocukların dikkat becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ifade ettikleri belirlenmiştir. Diğer yandan eğitim sürecinde çocukların dikkat becerilerinin geliştiği ve zaman içerisinde dikkat sürelerinin arttığı anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, öğrenme sürecinde çocukların dikkatlerini toplamak için müdahaleden kaçındıkları, eğitim ortamını çocukların gelişim özelliklerine göre düzenledikleri ve bu unsurların dikkat becerilerini etkilediği ortaya konmuştur. Montessori eğitiminde bu araştırmadan yola çıkarak çocukların dikkat becerilerinin gelişiminin gözlemlenmesi önerilebilir.

References

  • Atay, M. (2005). Çocukluk Döneminde Gelişim. Kök Yayıncılık: Ankara.
  • Daoust, C. J. (2004). An Examination of Implementation Practices in Montessori Early Childhood Education, Unpublished Doctoral Dissertation, University of California.
  • Eratay, E. (2011). Montessori Yönteminin Etkililiği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 11-19.
  • Ersoy, F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde. Anı.
  • Follari, L. M. (2007). Foundation and Best Practices in Early Childhood Education: History, Theories, and Approaches to Learning. Pearson Education
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Hope Gazza, I. (2009). Reinventing the wheel: Seeking excellence in education. The Delta Kappa Gamma Bulletin. Fall. 34-36.
  • Isaacs, B. (2007). Bringing the Montessori Approach to Your Early Years Practice. Oxon:Routledge
  • Karaduman, B.D. (2004). The Effect of Attention Gathering Education on Canadian Students’ Level of Attention. Omep 2003 World Council Meeting and Conference, October 5–10.
  • Kayılı, G. (2010). Montessori Yönteminin Anaokulu Çocuklarının İlköğretime Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Kaymak, S. (1995).Yuvaya giden beş yaşındaki çocuklarla dikkat toplama çalışmaları. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kirylo, J. D. (2013). A Critical Pedagogy of Resistance. Sense Publishers.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori Metodu Eğitimde Bir Alternatif. Algı Yayınevi.
  • Koçyiğit, S., Kayılı, G. & Erbay, F. (2010). Montessori yönteminin beş – altı yaş çocuklarının dikkat toplama becerilerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(371):16-21.
  • Leonard, H. M. (2013). Focused Attention in the Toddler Years: How Focused Attention is Supported in Montessori and Play- Centered Programs for Children Under Three. Master Degree, Lawrence College.
  • Lillard P. P. ve Jessen, L. L. (2003) Montessori From the Start (The Child At Home, From Birth To Age Three), United States By Schocken Books.
  • Lillard, A. (2005). Montessori: The science behind the genius. Oxford University Press.
  • Lopata C, Wallace N, Finn K (2005). Comparison of academic achievement between Montessori and traditional educational programs. J. Res. Childhood Educ. 20(1):5-13.
  • Mallory, T. (1989) Montessori ve Çocuğunuz ( Çev. F. Öztaş, C. Gülten). Hatiboğlu Yayıncılık.
  • Malm, B. (2004). Constructing professional identities: Montessori teachers’ voices and visions. Scandinavian Journal of Educational Research, 48(4), 397-412.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Money, C.G. (2000). An Introduction to Dewey, Montessori, Piaget, and Vygotsky. Redleaf Press.
  • Montessori, M. (1995). The absorbent mind. First Owl Books.
  • Oğuzkan, Ş. & Oral, G. (2003). Pre-School Education. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özdoğan, B. (2001). Altı-On iki Yaşlarındaki Çocukların Eğitim ve Okul Başarıları. Eğitim ve Bilim, 26, 3-7. url:http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Sage.
  • Pickering, J. S. (2003). Montessori and learning differences. Montessori Life, 15(4).
  • Rief, S. F. (2008). The ADHD checklist: A practical reference of parents and teachers. Jossey-Bass.
  • Smith, T. K. (2014). Elementary science instruction: Examining a virtual environment for evidence of learning, engagement, and 21st century competencies. Education Sciences, 4(1), 122-138.
  • Sykes, H. (2006). Past foundational thoughts about learning in different registers: Decolonial, crosscultural, and Montessori on. Curriculum Inquiry, 36(1), 5-13.
  • Stewart, R. A., Rule, A. C. and Giordano, D. A. (2007). The Effect of Fine Motor Skill Activities on Kindergarten Student Attention. Early Childhood Education Journal, 35(2), 103-109.
  • Şenol, S. ve İşeri, E. (2004). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 4, 37-38.
  • Tandon, M., & Pergjika, A. (2017). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics,26(3), 523-538.
  • Tanrıdağ, O. (1994). Teoride ve Pratikte Davranış Nörolojisi. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Temel, F. (1994). Montessori’nin Görüşleri ve Eğitime Yaklaşımı. Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, 47.
  • Temel, Z. F. (2005). New approaches in pre-school education. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62.
  • Toran, M. (2011). Montessori yönteminin çocukların kavram edinimi, sosyal uyumları ve küçük kas motor becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Torrance, M. and Chattin-McNichols, J. (2005). Montessori Education Today, Approaches to Early Childhood Education, Jaipaul L. Roopnarine ve James E. Johnson (Eds.)., 4. Edition, Prentice Hall Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nital Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım Doğru, S. (2015). Efficacy of Montessori education in attention gathering skill of children. Educational Research and Reviews, 10(6), 733-738.
  • Yiğit, T. (2008) Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 4–5 Yaş Çocuklarına Sayı Kavramını Kazandırmada Montessori Öğretim Yöntemi ve Geleneksel Öğretim Yöntemlerinin Etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 31 - 45, 29.02.2024

Abstract

References

  • Atay, M. (2005). Çocukluk Döneminde Gelişim. Kök Yayıncılık: Ankara.
  • Daoust, C. J. (2004). An Examination of Implementation Practices in Montessori Early Childhood Education, Unpublished Doctoral Dissertation, University of California.
  • Eratay, E. (2011). Montessori Yönteminin Etkililiği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 11-19.
  • Ersoy, F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde. Anı.
  • Follari, L. M. (2007). Foundation and Best Practices in Early Childhood Education: History, Theories, and Approaches to Learning. Pearson Education
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Hope Gazza, I. (2009). Reinventing the wheel: Seeking excellence in education. The Delta Kappa Gamma Bulletin. Fall. 34-36.
  • Isaacs, B. (2007). Bringing the Montessori Approach to Your Early Years Practice. Oxon:Routledge
  • Karaduman, B.D. (2004). The Effect of Attention Gathering Education on Canadian Students’ Level of Attention. Omep 2003 World Council Meeting and Conference, October 5–10.
  • Kayılı, G. (2010). Montessori Yönteminin Anaokulu Çocuklarının İlköğretime Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Kaymak, S. (1995).Yuvaya giden beş yaşındaki çocuklarla dikkat toplama çalışmaları. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kirylo, J. D. (2013). A Critical Pedagogy of Resistance. Sense Publishers.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori Metodu Eğitimde Bir Alternatif. Algı Yayınevi.
  • Koçyiğit, S., Kayılı, G. & Erbay, F. (2010). Montessori yönteminin beş – altı yaş çocuklarının dikkat toplama becerilerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(371):16-21.
  • Leonard, H. M. (2013). Focused Attention in the Toddler Years: How Focused Attention is Supported in Montessori and Play- Centered Programs for Children Under Three. Master Degree, Lawrence College.
  • Lillard P. P. ve Jessen, L. L. (2003) Montessori From the Start (The Child At Home, From Birth To Age Three), United States By Schocken Books.
  • Lillard, A. (2005). Montessori: The science behind the genius. Oxford University Press.
  • Lopata C, Wallace N, Finn K (2005). Comparison of academic achievement between Montessori and traditional educational programs. J. Res. Childhood Educ. 20(1):5-13.
  • Mallory, T. (1989) Montessori ve Çocuğunuz ( Çev. F. Öztaş, C. Gülten). Hatiboğlu Yayıncılık.
  • Malm, B. (2004). Constructing professional identities: Montessori teachers’ voices and visions. Scandinavian Journal of Educational Research, 48(4), 397-412.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Money, C.G. (2000). An Introduction to Dewey, Montessori, Piaget, and Vygotsky. Redleaf Press.
  • Montessori, M. (1995). The absorbent mind. First Owl Books.
  • Oğuzkan, Ş. & Oral, G. (2003). Pre-School Education. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özdoğan, B. (2001). Altı-On iki Yaşlarındaki Çocukların Eğitim ve Okul Başarıları. Eğitim ve Bilim, 26, 3-7. url:http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Sage.
  • Pickering, J. S. (2003). Montessori and learning differences. Montessori Life, 15(4).
  • Rief, S. F. (2008). The ADHD checklist: A practical reference of parents and teachers. Jossey-Bass.
  • Smith, T. K. (2014). Elementary science instruction: Examining a virtual environment for evidence of learning, engagement, and 21st century competencies. Education Sciences, 4(1), 122-138.
  • Sykes, H. (2006). Past foundational thoughts about learning in different registers: Decolonial, crosscultural, and Montessori on. Curriculum Inquiry, 36(1), 5-13.
  • Stewart, R. A., Rule, A. C. and Giordano, D. A. (2007). The Effect of Fine Motor Skill Activities on Kindergarten Student Attention. Early Childhood Education Journal, 35(2), 103-109.
  • Şenol, S. ve İşeri, E. (2004). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 4, 37-38.
  • Tandon, M., & Pergjika, A. (2017). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics,26(3), 523-538.
  • Tanrıdağ, O. (1994). Teoride ve Pratikte Davranış Nörolojisi. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Temel, F. (1994). Montessori’nin Görüşleri ve Eğitime Yaklaşımı. Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, 47.
  • Temel, Z. F. (2005). New approaches in pre-school education. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62.
  • Toran, M. (2011). Montessori yönteminin çocukların kavram edinimi, sosyal uyumları ve küçük kas motor becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Torrance, M. and Chattin-McNichols, J. (2005). Montessori Education Today, Approaches to Early Childhood Education, Jaipaul L. Roopnarine ve James E. Johnson (Eds.)., 4. Edition, Prentice Hall Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nital Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım Doğru, S. (2015). Efficacy of Montessori education in attention gathering skill of children. Educational Research and Reviews, 10(6), 733-738.
  • Yiğit, T. (2008) Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 4–5 Yaş Çocuklarına Sayı Kavramını Kazandırmada Montessori Öğretim Yöntemi ve Geleneksel Öğretim Yöntemlerinin Etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Makale
Authors

Rukiyye Yıldız Altan 0000-0002-9233-9444

İlkay Ulutaş 0000-0002-2234-0773

Publication Date February 29, 2024
Submission Date November 28, 2023
Acceptance Date February 27, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Yıldız Altan, R., & Ulutaş, İ. (2024). Çocuklarda Dikkatin Odaklaşması Üzerine Montessori Eğitimi Veren Öğretmenlerin Görüşler. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(1), 31-45.