BibTex RIS Cite

36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programının Çocuğun Katılım Hakkına Yer Verme Durumu Açısından İncelenmesi

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 203 - 226, 01.12.2014

Abstract

Bu çalışma 2013 yılında uygulanmaya başlanan Okul Öncesi Eğitim Programı’nda çocuğun katılım hakkına doğrudan ve dolaylı olarak yer verilme durumunu analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma nitel bir çalışmadır. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmada “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Genel Yorum No: 12” belgesi temel alınmıştır. Çalışma sonucunda Okul Öncesi Eğitim Programı’nın genel olarak çocuğun katılım hakkını kullanmasına doğrudan ya da dolaylı olarak imkân tanıdığı, katılım karşıtı herhangi bir durumun söz konusu olmadığı belirlenmiştir

References

  • Akyüz, E. (2000).Çocuğun haklarının ve güvenliğinin korunması: ulusal ve uluslararası hukukta. Milli Eğitim Çocuk Hakları, Güvenliği ve Eğitimi.151, 3-25.Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Akyüz, E. (2001).Çocuk hakları sözleşmesinin temel ilkeleri ışığında çocuğun eğitim hakkı. Türkiye Sanal Eğitim Bilimleri Kütüphanesi. http://www.egitim. aku.edu.tr/eakyuz1.htm adresinden 03.11.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Argun, Y.(2004). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara : Anı yayıncılık.
  • Arıkan, A. (2012). Highscope programı. F.Temel(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Bae, B. (2010). Different perspectives onchild participation in early childhood education (ECE), Norwegian Ministry for Education and Research.
  • Bayhan, S.P. ve İsmihan, A. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Morpa Yayınları.
  • Berk, L.(2013).Çocuk Gelişimi (A. Dönmez, Çev.) İstanbul: İmge yayınevi.
  • CRC.(Committee on the Rights of the Child-Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi), (2005). Çocuk hakları sözleşmesi erken çocukluk döneminde çocuk haklarının uygulanmasına dair 7 no’lu genel yorum. Cenevre :Kırk Birinci Oturum.
  • CRC. (2009). Çocuk haklarına dair sözleşme genel yorum no: 12 çocuğun dinle- nilme hakkı. Cenevre: Elli Birinci Oturum.
  • Community Child Center Victoria. (2010). Self guided learning package child- centred curriculum planning (Birth – 5 years). Inclusion and Professional Support Program. Australia.
  • Dell, C.(2010). Children’s rights in early years settings. United Kingdom : Center for Gloal Education.
  • Deveci, H.(2008). Okul öncesinde demokrasi eğitimi ve çocuk haklarında çevre, okul, aile işbirliği. H. Deveci (Ed.), Okul öncesinde demokrasi eğitimi ve insan hakları.Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Eğitim Reformu Girişimi, (2009). Eğitim hakkı ve eğitimde haklar – Uluslararası insan hakları belgeleri ışığında ulusal mevzuatın değerlendirilmesi. İstanbul:Yelken basım.
  • Evangelou, D., Oates, D.J., Bagiati, A., Liang,S., Choi,Y.J.(2010). Talking about artifacts: Preschool children’s explorations with sketches, stories, and tan- gible objects. Early childhooh research and practice, 12(2), Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v12n2/evangelou.html. 12.01.2014
  • Franklin, B. (2005). The new handbook of children’s rights comparative policy and practicies. London:Routledge.
  • Gollob, R., Krapf, B. ve Weidinger, W. (2010). Demokrasi için eğitim. Öğretmenler için demokratik vatandaşlık ve insan hakları eğitimiyle ilgili materyaller. Belçika: Avrupa Konseyi.
  • Gürkan,T.(2013). Okul öncesi eğitim programı. R.Zembat(Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı yayıcılık.
  • Hart, A. R. (1992). Çocukların katılımı maskotluk’tan yurttaşlığa. Ankara: Unicef.
  • Hart, N. S. (2007). Making sure the child’s voice is heard. International Review of Education, 4(3), 251-258.
  • Hudson, K.(2012). Practioners’ views on involving young children in decision making: Challenges for the children’s rights agenda. Australian Journal of Early Childhood Education, 37(2), 4-9.
  • Koran, N.(2012). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların katılım hakkı konu- sundaki uygulamalarının öğretmen adayı gözlemlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Girne Amerikan Üniversitesi, Girne.
  • Lansdown, G.(2001). Promoting children’s participation in democratic decision making. Italy: UNICEF Innocenti Insight.
  • Lansdown, G.(2005). Çocukların gelişen kapasiteleri. Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu İtalya: UNICEF.
  • Maxwell, E.L.(1998). Designing child care settings. A Child-Centered Approach. Media Services, Cornell University.
  • Merey,Z.(2012). Children rights in a social studies curricula in elementary educa- tion: A comparative study. Educational Sciences: Theory & Practice, Special Issue, 3273-3284.
  • Miles, B.M. ve Huberman, A.M.(1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Retrieved from http://books.google.com.tr/books/about/Qualita- tive_Data_Analysis.html?id=U4lU_-wJ5QEC&redir_esc=y. 11.05.2012
  • Milli Eğitim Bakanlığı Program Güncelleme Komisyonu. ( 2012, Mart 9). Pro- gram Güncelleme Komisyonu Toplantısı. Ankara.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Musaoğlu,B.E. ve Haktanır,G. (2012). Investigation of MONE preschool program for 36-72 months old children(2006) according to children rights. Educa- tional Sciences: Theory & Practice, Special Issue, 3285-3305.
  • Oktay, A. (1999).Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul:Epsilon Yayıncılık.
  • Save the Children ,(2010).Children’s right to be heard an effective protection. Sweden: Save the Children.
  • Spielhofer. T., Golden, S., Evans, K., Marshall, H., Mundy, E., Pomati, M. and Styles, B. (2010).Barriers to Participation in Education and Training(DFE Report 009). London:DFE.
  • Sudarsana,M.(2011). Supporting creativity: A look at children’s experiences at two preschools. Retrieved from http://childcareexchange.com/catalog/prod- uct_info.php?products_id=4319500. 24.01.2013
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Evrim yayınevi.
  • Şahin,V.(2012). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar. N.Avcı ve M.Toran (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Eğiten Kitap.
  • UNICEF. (2004) .Çocuk haklarına dair sözleşme. Unicef, Türkiye .http://www. cocukhaklari.gov.tr/condocs//mevzuat/cocuk_haklari_sozlesmesi.pdf, adres- inden 12.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • UNICEF. (2006). Child and Youth Participation Resource Guide. Retrieved from http://www.unicef.org/adolescence/files/Child_and_Youth_Participation_ Guide(1).pdf. 26.12.2004
  • Uluç, Ö.F. (2008). İlköğretim programlarında çocuk hakları ( Doktora Tezi) .An- kara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.

Examination of the Pre-School Education Program for Children Aged 36- 72 Months in Terms of Including Children’s Right to Particiption

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 203 - 226, 01.12.2014

Abstract

This article aims to examine the direct and indirect impact of children’s right to participation on the Preschool Education Curriculum. The Preschool Education Curriculum was analysed by using descriptive analysis techniques in relation to the requirements of participation mentioned in the UN Children’s Rights to Participation General Comment No. 12. The results show that the Preschool Education Curriculum comprises children’s right to participation and does not include opposed statements about children’s right to participation

References

  • Akyüz, E. (2000).Çocuğun haklarının ve güvenliğinin korunması: ulusal ve uluslararası hukukta. Milli Eğitim Çocuk Hakları, Güvenliği ve Eğitimi.151, 3-25.Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Akyüz, E. (2001).Çocuk hakları sözleşmesinin temel ilkeleri ışığında çocuğun eğitim hakkı. Türkiye Sanal Eğitim Bilimleri Kütüphanesi. http://www.egitim. aku.edu.tr/eakyuz1.htm adresinden 03.11.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Argun, Y.(2004). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara : Anı yayıncılık.
  • Arıkan, A. (2012). Highscope programı. F.Temel(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Bae, B. (2010). Different perspectives onchild participation in early childhood education (ECE), Norwegian Ministry for Education and Research.
  • Bayhan, S.P. ve İsmihan, A. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Morpa Yayınları.
  • Berk, L.(2013).Çocuk Gelişimi (A. Dönmez, Çev.) İstanbul: İmge yayınevi.
  • CRC.(Committee on the Rights of the Child-Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi), (2005). Çocuk hakları sözleşmesi erken çocukluk döneminde çocuk haklarının uygulanmasına dair 7 no’lu genel yorum. Cenevre :Kırk Birinci Oturum.
  • CRC. (2009). Çocuk haklarına dair sözleşme genel yorum no: 12 çocuğun dinle- nilme hakkı. Cenevre: Elli Birinci Oturum.
  • Community Child Center Victoria. (2010). Self guided learning package child- centred curriculum planning (Birth – 5 years). Inclusion and Professional Support Program. Australia.
  • Dell, C.(2010). Children’s rights in early years settings. United Kingdom : Center for Gloal Education.
  • Deveci, H.(2008). Okul öncesinde demokrasi eğitimi ve çocuk haklarında çevre, okul, aile işbirliği. H. Deveci (Ed.), Okul öncesinde demokrasi eğitimi ve insan hakları.Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Eğitim Reformu Girişimi, (2009). Eğitim hakkı ve eğitimde haklar – Uluslararası insan hakları belgeleri ışığında ulusal mevzuatın değerlendirilmesi. İstanbul:Yelken basım.
  • Evangelou, D., Oates, D.J., Bagiati, A., Liang,S., Choi,Y.J.(2010). Talking about artifacts: Preschool children’s explorations with sketches, stories, and tan- gible objects. Early childhooh research and practice, 12(2), Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v12n2/evangelou.html. 12.01.2014
  • Franklin, B. (2005). The new handbook of children’s rights comparative policy and practicies. London:Routledge.
  • Gollob, R., Krapf, B. ve Weidinger, W. (2010). Demokrasi için eğitim. Öğretmenler için demokratik vatandaşlık ve insan hakları eğitimiyle ilgili materyaller. Belçika: Avrupa Konseyi.
  • Gürkan,T.(2013). Okul öncesi eğitim programı. R.Zembat(Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı yayıcılık.
  • Hart, A. R. (1992). Çocukların katılımı maskotluk’tan yurttaşlığa. Ankara: Unicef.
  • Hart, N. S. (2007). Making sure the child’s voice is heard. International Review of Education, 4(3), 251-258.
  • Hudson, K.(2012). Practioners’ views on involving young children in decision making: Challenges for the children’s rights agenda. Australian Journal of Early Childhood Education, 37(2), 4-9.
  • Koran, N.(2012). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların katılım hakkı konu- sundaki uygulamalarının öğretmen adayı gözlemlerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Girne Amerikan Üniversitesi, Girne.
  • Lansdown, G.(2001). Promoting children’s participation in democratic decision making. Italy: UNICEF Innocenti Insight.
  • Lansdown, G.(2005). Çocukların gelişen kapasiteleri. Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu İtalya: UNICEF.
  • Maxwell, E.L.(1998). Designing child care settings. A Child-Centered Approach. Media Services, Cornell University.
  • Merey,Z.(2012). Children rights in a social studies curricula in elementary educa- tion: A comparative study. Educational Sciences: Theory & Practice, Special Issue, 3273-3284.
  • Miles, B.M. ve Huberman, A.M.(1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Retrieved from http://books.google.com.tr/books/about/Qualita- tive_Data_Analysis.html?id=U4lU_-wJ5QEC&redir_esc=y. 11.05.2012
  • Milli Eğitim Bakanlığı Program Güncelleme Komisyonu. ( 2012, Mart 9). Pro- gram Güncelleme Komisyonu Toplantısı. Ankara.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Musaoğlu,B.E. ve Haktanır,G. (2012). Investigation of MONE preschool program for 36-72 months old children(2006) according to children rights. Educa- tional Sciences: Theory & Practice, Special Issue, 3285-3305.
  • Oktay, A. (1999).Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul:Epsilon Yayıncılık.
  • Save the Children ,(2010).Children’s right to be heard an effective protection. Sweden: Save the Children.
  • Spielhofer. T., Golden, S., Evans, K., Marshall, H., Mundy, E., Pomati, M. and Styles, B. (2010).Barriers to Participation in Education and Training(DFE Report 009). London:DFE.
  • Sudarsana,M.(2011). Supporting creativity: A look at children’s experiences at two preschools. Retrieved from http://childcareexchange.com/catalog/prod- uct_info.php?products_id=4319500. 24.01.2013
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Evrim yayınevi.
  • Şahin,V.(2012). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar. N.Avcı ve M.Toran (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Eğiten Kitap.
  • UNICEF. (2004) .Çocuk haklarına dair sözleşme. Unicef, Türkiye .http://www. cocukhaklari.gov.tr/condocs//mevzuat/cocuk_haklari_sozlesmesi.pdf, adres- inden 12.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • UNICEF. (2006). Child and Youth Participation Resource Guide. Retrieved from http://www.unicef.org/adolescence/files/Child_and_Youth_Participation_ Guide(1).pdf. 26.12.2004
  • Uluç, Ö.F. (2008). İlköğretim programlarında çocuk hakları ( Doktora Tezi) .An- kara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
There are 39 citations in total.

Details

Other ID JA45KA29JG
Journal Section Research Article
Authors

Tanju Gürkan

Nihan Koran

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Gürkan, T., & Koran, N. (2014). Examination of the Pre-School Education Program for Children Aged 36- 72 Months in Terms of Including Children’s Right to Particiption. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 203-226.