The aim of study is determine effect of taching based on mental image formation on reading comprehension skills of primary school third grade. The study was designed based on semi-experimental design with pre-test-post-test control group of quantitative research methods.The study's sample group consisted of 37 students who were selected from the students who were in the third grade of the state primary schools whose middle socio-economic level in Bayburt province center was in the fall term of 2017-2018 academic year and who were selected as experimental and control group.In this study, the data were collected through two reading comprehension tests consisting of informative and narrative texts developed by the researchers. In the study, it was concluded that there is no significant difference between the narrator and informative text post-test scores of the third grade students who receive or do not receive mentally image-based instruction.
Bu çalışmanın amacı, zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretimin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test karşılaştırma gruplu yarı deneysel model temel alınarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 öğretim yılı güz döneminde Bayburt ili merkezindeki sosyo-ekonomik düzeyi orta seviyede olan devlet ilkokullarının üçüncü sınıflarında öğrenim gören öğrencilerden seçilen, deney ve karşılaştırma grubu şeklinde atanan toplam 37 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgilendirici ve öyküleyici metinlerden oluşan iki adet okuduğunu anlama testi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada, zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretim alan ve almayan ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin hem öyküleyici hem de bilgilendirici metin son test puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | April 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |