Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Cyber Bullying and Victimization Among Adolescents

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 21 - 45, 30.12.2018

Abstract

Cyber
bullying has emerged as a new form of bullying occurs in the online
communication spaces through the use of digital technologies and internet.
Adolescents highly use the digital technologies and internet. In this study, it
is aimed to examine the relations of some variables with cyber bullying and
cyber victimization among adolescents and define the experiences of adolescents
about cyber bullying. Sample of the study consists 895 adolescents aged 14-17
(450 female, 445 male) who are chosen by the method of simple random. General
Information Form -which is designed for determining the demographic
information, internet usage characteristics and experiences about cyber
bullying-and The Revised Cyber Bullying Inventory were used as data collection
tools. The research findings show that cyber bullying and victimization differs
based on gender, socioeconomic status, and internet usage characteristics.
Cyber bullying also differs based on age. It is revealed that adolescents
usually share their experiences about cyber bullying with friends, experience
cyber bullying in the extrascholastic environments, respond to the cyber
bullying by ignoring or doing the same and feel upset when they are cyber
bullied. The study results were discussed within the scope of the literature
and advices were given.

References

  • Arıcak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoğlu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N. ve diğerleri. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11 (3), 253-261.
  • Ayas, T. ve Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. İlköğretim Online, 10 (2).
  • Balta, Ö.Ç. ve Horzum, M. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41 (1), 187-205.
  • Barlett, C. ve Coyne, S.M. (2014). A meta-analysis of sex differences in cyber-bullying behavior: the moderating role of age. Aggressive Behavior, 40 (5), 474-488.
  • Bayhan, P. ve Artan, İ. (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bayraktar, F. ve Gün, Z. (2006). Incidence and correlates of Internet usage among adolescents in North Cyprus. CyberPsychology & Behavior, 10 (2), 191-197.
  • Burgess-Proctor, A., Patchin, J. ve Hinduja, S. (2009). Cyberbullying and online harassment: Reconceptualizing the victimization of adolescent girls. Female crime victims: Reality reconsidered, 162-176.
  • Çivilidağ, A. ve Cooper, H.T. (2013). Ergenlerde siber zorba ve öfkenin incelenmesi üzerine bir araştırma: Niğde ili örneği. International Journal of Social Science, 6 (1), 497-511.
  • Dehue, F., Bolman, C. ve Vollink, T. (2008). Cyberbullying: youngsters' experiences and parental perception. Cyberpsychology & Behavior, 11 (2), 217-223.
  • Durmuş, E. ve Gürgan, U. (2005). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğitimleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (3), 253-269.
  • Erdur-Baker, O. (2009). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of internet-mediated communication tools. New Media & Society, 12 (1), 109-125.
  • Erdur-Baker, Ö. (2013). Görünümleri ve ilgili değişkenleriyle siber zorba ve siber kurbanlar. 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, 277-295.
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (27).
  • Esen, E. ve Siyez, D.M. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36).
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. New Delhi: Sage publications.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson
  • Gündoğdu, R. (2010). 9 Sınıf Öğrencilerinin Çatışma Çözme Öfke Ve Saldırganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3).
  • Hinduja, S. ve Patchin, J. (2011). Cyberbullying: identification, prevention, and response. [Çevrim-içi: http://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response.pdf], Erişim: 01.02.2016.
  • Hinduja, S. ve Patchin, J.W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29 (2), 129-156.
  • Hinduja, S. ve Patchin, J.W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. USA: Corwin Press.
  • Israel, G.D. (1992). Determining sample size. University of Florida Cooperative Extension Service, Institute of Food and Agriculture Sciences, EDIS.
  • Juvonen, J. ve Gross, E.F. (2008). Extending the school grounds?—Bullying experiences in cyberspace. Journal of School Health, 78 (9), 496-505.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karlıer-Soydaş, D. (2011). Ergenlerde ebeveyn izlemesi, sanal zorbalık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin cinsiyete göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Katzer, C., Fetchenhauer, D. ve Belschak, F. (2009). Cyberbullying: Who are the victims? Journal of Media Psychology, 21 (1), 25-36.
  • Kowalski, R.M., Limber, S.P. ve Agatston, P.W. (2008). Cyberbullying: Bullying in the digital age. UK: Blackwell Publishing.
  • Kowalski, R.M. ve Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41 (6), 22-30.
  • Lenhart, A. (2007). Cyberbullying and online teens. Pew Internet & American Life Project.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in Schools: A Research of Gender Differences. School Psychology International, 27 (2), 157-170.
  • Li, Q. (2007a). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior, 23 (4), 1777-1791.
  • Li, Q. (2007b). Bullying in the new playground: Research into cyberbullying and cyber victimisation. Australasian Journal of Educational Technology, 23 (4), 435-454.
  • Li, Q. (2008). A cross-cultural comparison of adolescents' experience related to cyberbullying. Educational Research, 50 (3), 223-234.
  • Mishna, F., Khoury-Kassabri, M., Gadalla, T. ve Daciuk, J. (2012) Risk factors for involvement in cyber bullying: Victims, bullies and bully–victims. Children and Youth Services Review, 34 (1), 63-70.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  • Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12 (4), 495-510.
  • Özbay, A. (2013). Ergenlerde siber zorbalık, siber mağduriyet, aleksitimi ve öfke ifade etme biçimleri arasındaki ilişki.Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Özdemir, M. ve Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4 (4), 605-626.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2 (2), 53-60.
  • Patchin, J.W. ve Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4 (2), 148-169.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Shariff, S. ve Gouin, R. (2005). Cyber-dilemmas: Gendered hierarchies, free expression and cyber-safety in schools. Oxford Internet Institute kongresinde sunulmuştur, Oxford, UK.
  • Slonje, R. ve Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49 (2), 147-154.
  • Smith, P., Mahdavi, J., Carvalho, M. ve Tippett, N. (2006) An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying. (Research Brief No. RBX03-06). London: DfES.
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S. ve Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49 (4), 376-385.
  • Steinberg, L. (2003). Adolescence. New York: McGraw-Hill.
  • Topçu, C., Erdur-Baker, Ö. ve Çapa-Aydın, Y. (2008). Examination of cyberbullying experiences among Turkish students from different school types. CyberPsychology & Behavior, 11 (6), 643-648.
  • Topçu, Ç. ve Erdur-Baker, Ö. (2010). The revised cyber bullying inventory (RCBI): Validity and reliability studies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 660-664.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2013). Hane halkı bilişim teknolojilerini kullanım araştırması. [Çevrim-içi: http://tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13569], Erişim tarihi: 28.04.2016
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2016). Hane halkı bilişim teknolojilerini kullanım araştırması. [Çevrim-içi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779], Erişim tarihi: 28.09.2016
  • Twyman, K., Saylor, C., Taylor, L.A. ve Comeaux, C. (2010) Comparing children and adolescents engaged in cyberbullying to matched peers. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13 (2), 195-199.
  • Willard, N.E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Illinois: Research Press.
  • Williams, K.R. ve Guerra, N.G. (2007). Prevalence and predictors of internet bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 14-21.
  • Wolak, J., Mitchell, K.J. ve Finkelhor, D. (2007). Does online harassment constitute bullying? An exploration of online harassment by known peers and online-only contacts. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Ybarra, M.L., Diener-West, M. ve Leaf, P.J. (2007). Examining the overlap in internet harassment and school bullying: implications for school intervention. Journal of Adolescent Health, 41, 42-50.
  • Ybarra, M.L., Mitchell, K.J., Wolak, J. ve Finkelhor, D. (2006). Examining characteristics and associated distress related to Internet harassment: findings from the Second Youth Internet Safety Survey. Pediatrics, 118 (4), 1169-1177.
  • Ybarra, M.L. ve Mitchell, K.J. (2004a). Youth engaging in online harassment: associations with caregiver-child relationships, Internet use, and personal characteristics. Journal of Adolescence, 27 (3), 319-336.
  • Ybarra, M.L. ve Mitchell, K.J. (2004b). Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of child Psychology and Psychiatry, 45 (7), 1308-1316.

Ergenler Arasındaki Siber Zorbalığın ve Mağduriyetin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 21 - 45, 30.12.2018

Abstract

Siber
zorbalık, dijital teknolojiler ve internet aracılığıyla çevrimiçi iletişim
ortamlarında zorbalığın yeni yüzü olarak ortaya çıkmıştır. Ergenler ise bu
dijital teknolojileri ve interneti yoğun olarak kullanmaktadır. Bu çalışmada
ergenler arasında görülen siber zorbalık ve mağduriyetin çeşitli değişkenler
açısından incelenmesi ve siber zorbalık ve mağduriyet yaşantılarına ilişkin
deneyimlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini basit
rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 14-17 yaş arası 895 ergen (450 kız, 445
erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; demografik bilgileri,
internet kullanım özelliklerini ve deneyimleri belirlemek amacıyla oluşturulan
Genel Bilgi Formu ve Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda siber zorbalığın ve mağduriyetin cinsiyete, sosyoekonomik
düzeye ve internet kullanım özelliklerine göre anlamlı farklılık gösterdiği
görülmüştür. Ergenlerin siber zorbalık yaşantılarını çoğunlukla arkadaşlarıyla
paylaştıkları, siber zorbalığı en çok okul dışı ortamlarda yaşadıkları, siber
mağduriyet yaşadıklarında yok sayarak ya da aynısını yaparak karşılık
verdikleri ve siber mağduriyet yaşadıklarında çoğunlukla üzgün hissettikleri araştırma
sonucunda ortaya konmuştur. Sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Arıcak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoğlu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N. ve diğerleri. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11 (3), 253-261.
  • Ayas, T. ve Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. İlköğretim Online, 10 (2).
  • Balta, Ö.Ç. ve Horzum, M. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41 (1), 187-205.
  • Barlett, C. ve Coyne, S.M. (2014). A meta-analysis of sex differences in cyber-bullying behavior: the moderating role of age. Aggressive Behavior, 40 (5), 474-488.
  • Bayhan, P. ve Artan, İ. (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bayraktar, F. ve Gün, Z. (2006). Incidence and correlates of Internet usage among adolescents in North Cyprus. CyberPsychology & Behavior, 10 (2), 191-197.
  • Burgess-Proctor, A., Patchin, J. ve Hinduja, S. (2009). Cyberbullying and online harassment: Reconceptualizing the victimization of adolescent girls. Female crime victims: Reality reconsidered, 162-176.
  • Çivilidağ, A. ve Cooper, H.T. (2013). Ergenlerde siber zorba ve öfkenin incelenmesi üzerine bir araştırma: Niğde ili örneği. International Journal of Social Science, 6 (1), 497-511.
  • Dehue, F., Bolman, C. ve Vollink, T. (2008). Cyberbullying: youngsters' experiences and parental perception. Cyberpsychology & Behavior, 11 (2), 217-223.
  • Durmuş, E. ve Gürgan, U. (2005). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğitimleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (3), 253-269.
  • Erdur-Baker, O. (2009). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of internet-mediated communication tools. New Media & Society, 12 (1), 109-125.
  • Erdur-Baker, Ö. (2013). Görünümleri ve ilgili değişkenleriyle siber zorba ve siber kurbanlar. 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, 277-295.
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (27).
  • Esen, E. ve Siyez, D.M. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36).
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. New Delhi: Sage publications.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson
  • Gündoğdu, R. (2010). 9 Sınıf Öğrencilerinin Çatışma Çözme Öfke Ve Saldırganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3).
  • Hinduja, S. ve Patchin, J. (2011). Cyberbullying: identification, prevention, and response. [Çevrim-içi: http://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response.pdf], Erişim: 01.02.2016.
  • Hinduja, S. ve Patchin, J.W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29 (2), 129-156.
  • Hinduja, S. ve Patchin, J.W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. USA: Corwin Press.
  • Israel, G.D. (1992). Determining sample size. University of Florida Cooperative Extension Service, Institute of Food and Agriculture Sciences, EDIS.
  • Juvonen, J. ve Gross, E.F. (2008). Extending the school grounds?—Bullying experiences in cyberspace. Journal of School Health, 78 (9), 496-505.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karlıer-Soydaş, D. (2011). Ergenlerde ebeveyn izlemesi, sanal zorbalık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin cinsiyete göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Katzer, C., Fetchenhauer, D. ve Belschak, F. (2009). Cyberbullying: Who are the victims? Journal of Media Psychology, 21 (1), 25-36.
  • Kowalski, R.M., Limber, S.P. ve Agatston, P.W. (2008). Cyberbullying: Bullying in the digital age. UK: Blackwell Publishing.
  • Kowalski, R.M. ve Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41 (6), 22-30.
  • Lenhart, A. (2007). Cyberbullying and online teens. Pew Internet & American Life Project.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in Schools: A Research of Gender Differences. School Psychology International, 27 (2), 157-170.
  • Li, Q. (2007a). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior, 23 (4), 1777-1791.
  • Li, Q. (2007b). Bullying in the new playground: Research into cyberbullying and cyber victimisation. Australasian Journal of Educational Technology, 23 (4), 435-454.
  • Li, Q. (2008). A cross-cultural comparison of adolescents' experience related to cyberbullying. Educational Research, 50 (3), 223-234.
  • Mishna, F., Khoury-Kassabri, M., Gadalla, T. ve Daciuk, J. (2012) Risk factors for involvement in cyber bullying: Victims, bullies and bully–victims. Children and Youth Services Review, 34 (1), 63-70.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  • Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12 (4), 495-510.
  • Özbay, A. (2013). Ergenlerde siber zorbalık, siber mağduriyet, aleksitimi ve öfke ifade etme biçimleri arasındaki ilişki.Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Özdemir, M. ve Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4 (4), 605-626.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2 (2), 53-60.
  • Patchin, J.W. ve Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4 (2), 148-169.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Shariff, S. ve Gouin, R. (2005). Cyber-dilemmas: Gendered hierarchies, free expression and cyber-safety in schools. Oxford Internet Institute kongresinde sunulmuştur, Oxford, UK.
  • Slonje, R. ve Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49 (2), 147-154.
  • Smith, P., Mahdavi, J., Carvalho, M. ve Tippett, N. (2006) An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying. (Research Brief No. RBX03-06). London: DfES.
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S. ve Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49 (4), 376-385.
  • Steinberg, L. (2003). Adolescence. New York: McGraw-Hill.
  • Topçu, C., Erdur-Baker, Ö. ve Çapa-Aydın, Y. (2008). Examination of cyberbullying experiences among Turkish students from different school types. CyberPsychology & Behavior, 11 (6), 643-648.
  • Topçu, Ç. ve Erdur-Baker, Ö. (2010). The revised cyber bullying inventory (RCBI): Validity and reliability studies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 660-664.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2013). Hane halkı bilişim teknolojilerini kullanım araştırması. [Çevrim-içi: http://tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13569], Erişim tarihi: 28.04.2016
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2016). Hane halkı bilişim teknolojilerini kullanım araştırması. [Çevrim-içi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779], Erişim tarihi: 28.09.2016
  • Twyman, K., Saylor, C., Taylor, L.A. ve Comeaux, C. (2010) Comparing children and adolescents engaged in cyberbullying to matched peers. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13 (2), 195-199.
  • Willard, N.E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Illinois: Research Press.
  • Williams, K.R. ve Guerra, N.G. (2007). Prevalence and predictors of internet bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 14-21.
  • Wolak, J., Mitchell, K.J. ve Finkelhor, D. (2007). Does online harassment constitute bullying? An exploration of online harassment by known peers and online-only contacts. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Ybarra, M.L., Diener-West, M. ve Leaf, P.J. (2007). Examining the overlap in internet harassment and school bullying: implications for school intervention. Journal of Adolescent Health, 41, 42-50.
  • Ybarra, M.L., Mitchell, K.J., Wolak, J. ve Finkelhor, D. (2006). Examining characteristics and associated distress related to Internet harassment: findings from the Second Youth Internet Safety Survey. Pediatrics, 118 (4), 1169-1177.
  • Ybarra, M.L. ve Mitchell, K.J. (2004a). Youth engaging in online harassment: associations with caregiver-child relationships, Internet use, and personal characteristics. Journal of Adolescence, 27 (3), 319-336.
  • Ybarra, M.L. ve Mitchell, K.J. (2004b). Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of child Psychology and Psychiatry, 45 (7), 1308-1316.
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ezgi Taştekin 0000-0001-9131-4897

Pınar Bayhan

Publication Date December 30, 2018
Submission Date February 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Taştekin, E., & Bayhan, P. (2018). Ergenler Arasındaki Siber Zorbalığın ve Mağduriyetin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 5(2), 21-45.