Research Article
BibTex RIS Cite

GEOMETRİDE PROBLEM KURMAYA DAYALI ÇALIŞMALARIN YARATICILIKLA OLAN İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1434 - 1450, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1257745

Abstract

Bu çalışmada geometride problem kurmaya dayalı çalışmaların yaratıcılıkla olan ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla öğrencilerin kurdukları problemler yaratıcılık bileşenleri açısından incelenmiş ve problem kurma içeren çalışmalarının öğrencilerin yaratıcılıklarına etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmada bir devlet okulunda yedinci sınıfta öğrenim gören 78 öğrenci yer almıştır. Öğrencilerin geometride yapmış oldukları problem kurma çalışmalarının yaratıcılıkları üzerine etkisi olup olmadığını incelemek için nicel araştırma yöntemlerinden deneysel yönteme başvurulmuştur. Araştırmanın bağımsız değişkeni problem kurma çalışmaları; bağımlı değişkeni ise yaratıcılık düzeyleridir. Çalışmada katılımcıların yaratıcılık seviyelerini tespit etmek amacıyla Torrance Yaratıcı Düşünme Testi uygulanmıştır. Öğrencilerin kurmuş oldukları problemler yaratıcılık bakımından incelenirken akıcılık, esneklik ve yenilik bileşenlerine bakılmıştır. Elde edilen bulgular arasında geometride kurulan problemlerin yaratıcılık bakımından analizlerinde performansların yüksek olmadığı görülmüştür. Ancak, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi formlarındaki ortalama puanlar hem şekilsel hem de sözel olarak son test puanlarına göre pozitif yönde anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. Sonuç olarak, problem kurma etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirmeleri adına bir fırsat oluşturduğu anlaşılmıştır.

References

  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaası.
  • Amalina, I. K., Amirudin, M., & Budiarto, M. T. (2018, January). Students’ Creativity: Problem Posing in Structured Situation. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012012). IOP Publishing.
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(14), 19-40.
  • Aslan, A. E. (2002). Yaratıcı problem çözme. Bulunduğu eser:
  • Aslan, AE (Ed.) Örgütte kişisel gelişim, 325- 370.
  • Aslan, E., & İmamoğlu, S. (2009). Attachment styles in gifted children can creativity be correlated?. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 38-56.
  • Aydın Güç, F. & Keskin, S. (2021). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin problem kurma yaratıcılıkları ve problem kurma öz yeterlikleri ile problem kurma yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 145-176. Bonotto, C., & Santo, L. D. (2015). On the relationship between problem posing, problem solving, and creativity in the primary school. In Mathematical problem posing (pp. 103-123). Springer, New York, NY.
  • Böke, K. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K. ve Akgün Ö. E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, 3.
  • Haylock, D. W. (1985). High mathematical creativity in a pair of identical twins. The Journal of genetic psychology, 146(4), 557-560.
  • Kaba, Y., & Şengül, S. (2016). Developing the Rubric for Evaluating Problem Posing (REPP). International Online Journal of Educational Sciences, 8(1).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 15.
  • Kılıç, Ç. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının farklı problem kurma durumlarında sergilemiş oldukları performansın belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1195-1211.
  • Kojima, K.,Miwa, K., & Matsui, T. (2009). Study on support of learning from examples in problem posing as a production task. In Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education [CDROM]. Hong Kong: Asia-Pacific Society for Computers in Education.
  • Leung, S. S. (1997). On the role of creative thinking in problem posing. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 97(3), 81–85.
  • Leung, S.S. (2012). Teacher simplementing mathematical problem posing in the classroom: challenges and strategies. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 103-116.
  • Mestre, J. P. (2002). Probing adults' conceptual understanding and transfer of learning via problem posing. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(1), 9-50.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).Ankara: MEB Basımevi.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
  • Shaw P. M. ve Runco M. A. (1994). Creativity and Affect. Ablex Publishing Corporation Norwood, New Jersey.
  • Sheffield, L. J., (2008). Promoting Creativity For All Students in Mathematics Education: An Overview. Proceedings of the Discussing Group 9: Promoting Creativity for All Students in Mathematics Education, The 11th International Congress on Mathematical Education. Monterrey, Mexico.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19–28. Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through in struction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29(3), 75–80.
  • Silver, E. A., ve Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal forResearch in Mathematics Education, 27(5), 521–539.
  • Singer, F. M. (2008). Enhancing transfer as a way to develop creativity with in the dynamic structural learning. In R. Leikin (Ed.), Proceedings of the 5th International Conference on Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students (pp. 223–230). Tel Aviv: CET.
  • Singer, F. M., Pelczer, I., ve Voica, C. (2011). Problem posing and modification as a criterion of mathematical creativity. In T. Rowland & E. Swoboda (Eds.) Proceedings of the 7th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 7) University of Rzeszów, Poland, 9–13 February, 2011.
  • Stoyanova, E. (2003). Extending students understanding of Mathematics via problem posing. Australian Mathematics Teacher, 59(2), 32-40.
  • Stoyanova, E., ve Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. In P. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics Education (pp. 518–525). Melbourne: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçmelerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Taşkın, D. (2016). Üstün yetenekli tanısı konulmuş ve konulmamış öğrencilerin matematikte yaratıcılıklarının incelenmesi: Bir özel durum çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tertemiz, N. I. ve Sulak, S. E. (2013). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(3), 713-729.
  • Türnüklü, E., Aydoğdu, M. Z., & Ergin, A. S. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin üçgenler konusunda problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 467-486.
  • Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking: Norms and technical manual. Bensenville: Scholastic Testing Services.
  • Van Harpen, X. Y., ve Sriraman, B. (2013). Creativity and mathematical problem posing: an analysis of high school students' mathematical problem posing in China and the USA. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221. Voica, C. ve Singer, M. (2012). Creative contexts as ways to strengthen mathematics learning. In M. Aniţei, M. Chraif & C. Vasile (guestEds.), Procedia—Social and Behavioral Sciences, PSIWORLD 2011 (vol. 33, 538–542). Wiersma, W. (2000). Research methods in education: An ıntroduction. NeedhamHeights, MA: Allyn ve Bacon, A Pearson Education Company.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
  • Yuan, X., & Sriraman, B. (2011). An exploratory study of relationships between students’ creativity and mathematical problem-posing abilities: Comparing Chinese and US students. In The elements of creativity and giftedness in mathematics (pp. 5-28). Brill.
Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1434 - 1450, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1257745

Abstract

References

  • Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaası.
  • Amalina, I. K., Amirudin, M., & Budiarto, M. T. (2018, January). Students’ Creativity: Problem Posing in Structured Situation. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012012). IOP Publishing.
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(14), 19-40.
  • Aslan, A. E. (2002). Yaratıcı problem çözme. Bulunduğu eser:
  • Aslan, AE (Ed.) Örgütte kişisel gelişim, 325- 370.
  • Aslan, E., & İmamoğlu, S. (2009). Attachment styles in gifted children can creativity be correlated?. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 38-56.
  • Aydın Güç, F. & Keskin, S. (2021). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin problem kurma yaratıcılıkları ve problem kurma öz yeterlikleri ile problem kurma yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 145-176. Bonotto, C., & Santo, L. D. (2015). On the relationship between problem posing, problem solving, and creativity in the primary school. In Mathematical problem posing (pp. 103-123). Springer, New York, NY.
  • Böke, K. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K. ve Akgün Ö. E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, 3.
  • Haylock, D. W. (1985). High mathematical creativity in a pair of identical twins. The Journal of genetic psychology, 146(4), 557-560.
  • Kaba, Y., & Şengül, S. (2016). Developing the Rubric for Evaluating Problem Posing (REPP). International Online Journal of Educational Sciences, 8(1).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 15.
  • Kılıç, Ç. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının farklı problem kurma durumlarında sergilemiş oldukları performansın belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1195-1211.
  • Kojima, K.,Miwa, K., & Matsui, T. (2009). Study on support of learning from examples in problem posing as a production task. In Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education [CDROM]. Hong Kong: Asia-Pacific Society for Computers in Education.
  • Leung, S. S. (1997). On the role of creative thinking in problem posing. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 97(3), 81–85.
  • Leung, S.S. (2012). Teacher simplementing mathematical problem posing in the classroom: challenges and strategies. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 103-116.
  • Mestre, J. P. (2002). Probing adults' conceptual understanding and transfer of learning via problem posing. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(1), 9-50.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).Ankara: MEB Basımevi.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
  • Shaw P. M. ve Runco M. A. (1994). Creativity and Affect. Ablex Publishing Corporation Norwood, New Jersey.
  • Sheffield, L. J., (2008). Promoting Creativity For All Students in Mathematics Education: An Overview. Proceedings of the Discussing Group 9: Promoting Creativity for All Students in Mathematics Education, The 11th International Congress on Mathematical Education. Monterrey, Mexico.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19–28. Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through in struction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29(3), 75–80.
  • Silver, E. A., ve Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal forResearch in Mathematics Education, 27(5), 521–539.
  • Singer, F. M. (2008). Enhancing transfer as a way to develop creativity with in the dynamic structural learning. In R. Leikin (Ed.), Proceedings of the 5th International Conference on Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students (pp. 223–230). Tel Aviv: CET.
  • Singer, F. M., Pelczer, I., ve Voica, C. (2011). Problem posing and modification as a criterion of mathematical creativity. In T. Rowland & E. Swoboda (Eds.) Proceedings of the 7th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 7) University of Rzeszów, Poland, 9–13 February, 2011.
  • Stoyanova, E. (2003). Extending students understanding of Mathematics via problem posing. Australian Mathematics Teacher, 59(2), 32-40.
  • Stoyanova, E., ve Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. In P. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics Education (pp. 518–525). Melbourne: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçmelerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Taşkın, D. (2016). Üstün yetenekli tanısı konulmuş ve konulmamış öğrencilerin matematikte yaratıcılıklarının incelenmesi: Bir özel durum çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tertemiz, N. I. ve Sulak, S. E. (2013). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(3), 713-729.
  • Türnüklü, E., Aydoğdu, M. Z., & Ergin, A. S. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin üçgenler konusunda problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 467-486.
  • Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking: Norms and technical manual. Bensenville: Scholastic Testing Services.
  • Van Harpen, X. Y., ve Sriraman, B. (2013). Creativity and mathematical problem posing: an analysis of high school students' mathematical problem posing in China and the USA. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221. Voica, C. ve Singer, M. (2012). Creative contexts as ways to strengthen mathematics learning. In M. Aniţei, M. Chraif & C. Vasile (guestEds.), Procedia—Social and Behavioral Sciences, PSIWORLD 2011 (vol. 33, 538–542). Wiersma, W. (2000). Research methods in education: An ıntroduction. NeedhamHeights, MA: Allyn ve Bacon, A Pearson Education Company.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
  • Yuan, X., & Sriraman, B. (2011). An exploratory study of relationships between students’ creativity and mathematical problem-posing abilities: Comparing Chinese and US students. In The elements of creativity and giftedness in mathematics (pp. 5-28). Brill.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Simge Aydoğdu 0000-0002-3281-5912

Elif Türnüklü 0000-0003-4002-5432

Early Pub Date May 26, 2023
Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Aydoğdu, A. S., & Türnüklü, E. (2023). GEOMETRİDE PROBLEM KURMAYA DAYALI ÇALIŞMALARIN YARATICILIKLA OLAN İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1434-1450. https://doi.org/10.24315/tred.1257745