Research Article
BibTex RIS Cite

POLİGAMİK İLİŞKİLERDEKİ KADIN TEMSİLLERİNDE PATRİARKAL KODLARIN ÇÖZÜMLENMESİ: “YENİ GELİN” DİZİSİNİ ALIMLAMA ANALİZİ ÖRNEĞİ

Year 2018, Volume: 3 Issue: 6, 520 - 541, 31.07.2018

Abstract

Günümüzde önemli
bir yere sahip olan televizyon, görsel ve işitsel iletilerin aynı anda
verildiği bir medya aracı olarak bilinmektedir. Televizyonda en fazla
kullanılan program olan dizilerin, geniş hedef kitleye hitap etmesi nedeniyle
kullanılması, onların incelenmesi gereken bir alan olmasını sağlamıştır. Bu
çalışma, “Yeni Gelin” dizisinin izleyiciler tarafından nasıl alımlandığının
ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. İzleyicilerin, dizide konu edinilen çok
eşliliği ve patriarkal kodları nasıl alımladığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Nitel
araştırma yöntemi olan alımlama analizinde 8 kişi ile derinlemesine görüşme
yapılmıştır. Önceden hazırlanan soru formuyla izleyenlerin yorumları, kod
açımlama durumuna göre analiz edilmiştir. Dizide içeriğe yönelik olarak verilen
kodların alımlanmasında, katılımcıların demografik özelliklerinin yaptıkları
yorumlamalarda farklılık yaratmadığı sonucunu vermiştir. Yapılan okumaların
birbirine yakınlığı demografik etkenlerin bu çalışmada belirleyici bir rolünün
olmadığını göstermiştir. Diziler vasıtasıyla egemen kodlarla, iletilmek istenen
toplumsal cinsiyete yönelik ataerkil mesajların, izleyenler tarafından
eleştirel bir bakış açısıyla alımlandığı ve farkındalıklarının yüksek olduğu
görülmüştür. Genel anlamda eleştirel bir tutum takınan izleyenlerin, muhalif okuma
yaptıkları tespit edilmiştir. 

References

  • Aydın, O. Ş. (2007). "Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 119-131.Becerikli, S. Y. (2012). "Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 43, 163-177.Fiske, J. (2003). "İletişim Çalışmalarına Giriş", (S. İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Göksel, A. B., ve Gültekin, B. (2008). "Medya Analizleri", Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.İlhan, V. (2015). "Medya Çalışmalarında İzleyici", Kayseri: Gece Kitaplığı Yayıncılık.Kaya, M. (2008). "Dünden Bugüne Çok Eşlilik", İstanbul: Çıra Yayınları.Kuruoğlu, H., ve Aydın, B. (2014). "Toplumsal Cinsiyet ve Medya", Ankara: Detay Yayıncılık.McQuail, D., ve Windahl, S. (2010). "İletişim Modelleri", (K. Yumlu, Çev.) Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.Mutlu, E. (2005). "Kitle İletişim Kuramları", Ankara: Ütopya Yayınevi.Özsoy, A. (2011). "Televizyon ve İzleyici: Türkiye'de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici", Ankara: Ütopya Yayınevi.Şeker, T., ve Tiryaki, S. (2013). "Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi", Global Media Dergisi, 6, 196-212.Yaylagül, L. (2010). "Kitle İletişim Kuramları", Ankara: Dipnot Yayınlarıİnternet Kaynaklarıhttp://www.connectedvivaki.com/gunluk-tv-reytingleri-16-aralik-cumartesi/, Erişim Tarihi:18.12.2017https://www.gunlukreytingler.org/16-aralik-2017-cumartesi-reyting-sonuclari.html, Erişim Tarihi: 18.12.2017http://www.medyatava.com/haber/nisan-ayi-izlenme-oranlari-belli-oldu-en-cok-izlenen-kanal-yine-degismedi, Erişim Tarihi: 18.12.2017http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid, Erişim Tarihi: 15.12.2017

DECODING OF PATRIARCHAL CODES IN THE REPRESENTATION OF WOMEN IN POLYGAMIC RELATIONS: SAMPLE RECEPTION ANALYSIS OF THE TV SERIES “YENI GELIN”

Year 2018, Volume: 3 Issue: 6, 520 - 541, 31.07.2018

Abstract

The TV has been
taking a significant place in our lives for a long time; and it is known as a
media tool that broadcasts both visual and audial data at the same time. For
the TV series are the most preferred program on TV and used to address a large
audience group, it has been a must to analyze them further. This study has been
carried out to understand how the TV series “Yeni Gelin” has been perceived by
the audience. It has been tried to analyze the way how audiences have perceived
the codes of polygamy and patriarchy in the series.  In the reception analysis, which is a
qualitative research method, eight people have been deeply interviewed. The
comments of the audience have been analyzed according to decoding status by the
questions prepared beforehand. In the results, it has been observed that
demographical characteristics of the audience haven’t affected their comments
they made while decoding. The similarity of the comments has shown that
demographical characteristics haven’t played a determining role in this study.
It has also been observed that the gender based patriarchal messages that tried
to be delivered via the TV series have been perceived by the audience with a
critical perspective; furthermore, it has been clear that their awareness about
the issue is really high. It has been found out that audiences have critical
perspectives, and they have chosen oppositional reading. 

References

  • Aydın, O. Ş. (2007). "Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 119-131.Becerikli, S. Y. (2012). "Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 43, 163-177.Fiske, J. (2003). "İletişim Çalışmalarına Giriş", (S. İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Göksel, A. B., ve Gültekin, B. (2008). "Medya Analizleri", Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.İlhan, V. (2015). "Medya Çalışmalarında İzleyici", Kayseri: Gece Kitaplığı Yayıncılık.Kaya, M. (2008). "Dünden Bugüne Çok Eşlilik", İstanbul: Çıra Yayınları.Kuruoğlu, H., ve Aydın, B. (2014). "Toplumsal Cinsiyet ve Medya", Ankara: Detay Yayıncılık.McQuail, D., ve Windahl, S. (2010). "İletişim Modelleri", (K. Yumlu, Çev.) Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.Mutlu, E. (2005). "Kitle İletişim Kuramları", Ankara: Ütopya Yayınevi.Özsoy, A. (2011). "Televizyon ve İzleyici: Türkiye'de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici", Ankara: Ütopya Yayınevi.Şeker, T., ve Tiryaki, S. (2013). "Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi", Global Media Dergisi, 6, 196-212.Yaylagül, L. (2010). "Kitle İletişim Kuramları", Ankara: Dipnot Yayınlarıİnternet Kaynaklarıhttp://www.connectedvivaki.com/gunluk-tv-reytingleri-16-aralik-cumartesi/, Erişim Tarihi:18.12.2017https://www.gunlukreytingler.org/16-aralik-2017-cumartesi-reyting-sonuclari.html, Erişim Tarihi: 18.12.2017http://www.medyatava.com/haber/nisan-ayi-izlenme-oranlari-belli-oldu-en-cok-izlenen-kanal-yine-degismedi, Erişim Tarihi: 18.12.2017http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid, Erişim Tarihi: 15.12.2017
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makale
Authors

Fatma Nisan

Nergiz Boral Aslan

Publication Date July 31, 2018
Submission Date April 6, 2018
Acceptance Date July 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 6

Cite

APA Nisan, F., & Boral Aslan, N. (2018). POLİGAMİK İLİŞKİLERDEKİ KADIN TEMSİLLERİNDE PATRİARKAL KODLARIN ÇÖZÜMLENMESİ: “YENİ GELİN” DİZİSİNİ ALIMLAMA ANALİZİ ÖRNEĞİ. TRT Akademi, 3(6), 520-541.

                                                                      16115   16111        16112