Yükseköğretim sisteminin hiyerarşik bir yapıya sahip olması ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun geniş yetkiler tanıması nedeniyle Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı'nın yükseköğretim sistemi üzerinde önemli bir rolü vardır. Dolayısıyla YÖK başkanları yükseköğretim sistemini önemli ölçüde etkilemiş ve yükseköğretim politikalarına yön vermiştir. YÖK'ün aldığı kararlara ve uygulamalara yapılan eleştiriler, bazen bir kurum olarak YÖK'ü bazen de bu kurulun başkanını hedef almıştır. Kurul 1980 askeri müdahalesi sonrasında kurulmuş ve 1981'de İhsan Doğramacı bu Kurul'un ilk başkanı olarak atanmıştır. Doğramacı'dan sonra günümüze kadar altı YÖK Başkanı göreve getirilmiştir. Üniversite ve yükseköğretime ilişkin sorunlar, tartışmalar ve eleştiriler her bir kurul başkanı döneminde farklı bir şekilde ele alınmıştır. Bu çalışmada; YÖK başkanlarının en çok tartışılan karar ve uygulamaları ele alınarak, yapılan eleştirilerin özetlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yükseköğretimin sorunları ve YÖK'ün uygulamalarıyla ilgili çalışmalar, raporlar ve gazete arşivleri incelenmiş; yükseköğretimle ilgili tartışmalar ve eleştiriler tarihsel bağlam içinde ele alınarak özetlenmeye çalışılmıştır.
Council of Higher Education (CoHE) presidents have an important effect on the higher education system because higher education system is a hierarchical structure and in the Higher Education Law (No.2547) authorized the CoHE president broadly. Consequently, the CoHE presidents have affected the higher education system in a broad sense and gave direction to the higher education politics. Criticisms on the decisions and the implementations of the CoHE have targeted the president of the council or the council as an organization. The Council was established after the military intervention in 1980 and İhsan Doğramacı was appointed as the first president of this Council in 1981. Up to now six presidents of CoHE took office after Doğramacı. The problems, discussions and criticisms about university and higher education are handled differently in each period. This study aims to summarize the criticisms of the most debated decisions and implementations of the CoHE presidents. In accordance with this purpose, the problems of higher education and the studies on the implementations of CoHE, reports, newspaper archives have been examined. Discussions and criticisms on higher education system have been summed up in a historical context.
Other ID | JA79SJ39ZC |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 3 |