Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemi Sürecinde Örgün Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Deneyimleri

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 41 - 59, 05.06.2023
https://doi.org/10.2399/yod.23.1196158

Abstract

Araştırmanın amacı, koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinde Türkiye’deki devlet ve özel üniversitelerde çocuk gelişimi alanında örgün lisans eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Verilerin toplandığı 2021 yılı Mart-Nisan aylarında örgün çocuk gelişimi lisans eğitimine pandemi nedeniyle uzaktan devam eden 788 öğrenci nicel ve 11 öğrenci nitel boyutta ele alınmıştır. Nicel boyutta “Uzaktan Eğitim Deneyimleri Soru Formu”; nitel boyutta “Uzaktan Eğitim Deneyimleri Nitel Görüşme Formu” kullanılmıştır. Pandemi tedbirleri çerçevesinde nicel veriler çevrimiçi form; nitel veriler online görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici, tanımlayıcı istatistikler ve betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular, nicel boyutta yedi başlık altında; nitel boyutta altı tema etrafında toplanmıştır. Öğrencilerin pandemide uzaktan eğitimden en fazla (%36,8) teorik bilgi düzeyinde ve en az (%8,5) mesleki uygulama becerilerinde katkı sağladığı; uzaktan eğitime ilişkin genel memnuniyet düzeylerinin sayısal oranlama skalası üzerinden ortalama 4,55±2,75 olduğu; pandeminin ardından büyük çoğunluğunun (%70,2) derslerin tamamının yüz yüze olmasını talep ederken; %5,1’inin derslerin tamamının uzaktan eğitim yoluyla olmasını talep ettiği belirlenmiştir. Aktarılan uzaktan eğitim deneyimleri pandemi gibi olağanüstü bir durumda geçici olarak gerçekleştirilen acil uyum sürecinin bir parçasıdır. Pandeminin ardından uygulamalı alanlar için bu tür araştırmalarla ihtiyaçlar belirlenerek uzaktan eğitimin daha nitelikli hale getirilmesi için çabalar sürdürülmelidir.

References

  • Acar-Ciftci, Y. (2022). Student experiences on emergency synchronous online teaching in higher education. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 70-106.
  • Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie, S., Alsohime, F., Jamal, A., Alhaboob, A., Al-Saadi, B., & Somily, A. M. (2020). Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of Infection and Public Health, 13(5), 687-691.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği [Investigation of students' attitudes towards applied distance education in the COVID-19 pandemic process in higher education institutions: Example of physiotherapy and rehabilitation department]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Bates, T. (March, 2020). Advice to those about to teach online because of the corona-virus. Retrieved March 11, 2022 from https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Coman, C., Tîru, L. G., Meseşan-Schmitz, L., Stanciu C., & Bularca M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the Coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability, 12(24), 10367.
  • Council of Higher Education-YOK (2020a). Basın açıklaması. Retrieved March 11, 2022 from https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf
  • Council of Higher Education-YOK (2020b). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Retrieved March 11, 2022 from https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf
  • Council of Higher Education-YOK (2020c). Yükseköğretim Program Atlası. Retrieved December 26, 2020 from https://yokatlas.yok.gov.tr
  • Cresswell, J. W., & Cresswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage.
  • Cresswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: Sage.
  • Çelik Eren D., Korkmaz M., Öz Yıldırım Ö., & Aydın Avcı İ. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri [Investigation of attitude and satisfaction levels of nursing students to distance education during the Covid-19 pandemic process]. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 24(2), 246-254.
  • Dede, Y., & Demir, S. B. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dixson, M. D. (2010). Creating effective student engagement in online courses: What do students find engaging? Journal of the Scholarship of Teaching & Learning, 10(2), 1-13.
  • Durdu, L. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 225-266). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2020). Araştırma teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Falowo, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. Association for the Advancement of Computing in Education Journal, 15(3), 315-338.
  • Farooq, A., Laato, S., & Islam, N. (2020). Impact of online information on self-isolation intention during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional study. Journal of Medical Internet Research, 22(5), e19128.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürer, M. D. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmenin temelleri. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 3-27). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • İzmir Üniversiteleri Platformu Engelsiz Üniversite Operasyon Grubu. (2020). Pandemi döneminde yükseköğretimde engelli öğrenci el kitabı. Retrieved April 22, 2022 from https://eob.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2021/04/pandemi-engelli-ogrenci-compressed.pdf
  • Kuyucu, M. (2021). Dijital kampüsler geleneksel kampüslerin yerini alabilir mi? Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarının bugünü ve geleceği hakkındaki düşünceleri [Can digital campuses replace traditional campuses?: The opinions of university students who had tasted the distance education in the Covid-19 pandemic period about the present and future of distance education applications]. The Journal of Academic Social Sciences, 9(122), 68-92.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar [Problems of nursing students in distance education in the COVID-19 pandemia period]. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 7(5), 66-77.
  • Lovrić, R., Farčić, N., Mikšić, Š., & Včev, A. (2020). Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. Education Sciences, 10(7), 188-206.
  • Nieuwoudt, J. E. (2020). Investigating synchronous and asynchronous class attendance as predictors of academic success in online education. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3),15-25.
  • ODTUMIST-İstanbul Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mezunları Derneği (2020). Covid-19 süreci uzaktan eğitim değerlendirme araştırması. Retrieved December 26, 2020 from https://odtumist.org/wp-content/uploads/2020/05/UZAKTAN-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-SUREC%C4%B0-ARA%C5%9ETIRMASI-052020.pdf Özdemir, Y. A., Şahin Tekin, S. T., & Esin, A. (2019). Çözümlü örneklerle örnekleme yöntemlerine giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Pala, F. K., & Erdem, M. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamları ve katılım. In B. Akkoyunlu, A. İşman & H. F. Odabaşı (Eds.), Eğitim teknolojileri okumaları 2015 (pp. 213-232). Ankara: TOJET.
  • Peloso, R. M., Ferruzzi, F., Mori, A. A., Camacho, D. P., Franzin, L. C. S., Teston, A. P. M., & Freitas K. M. S. (2020). Notes from the field: Concerns of health-related higher education students in Brazil pertaining to distance learning during the Coronavirus pandemic. Evaluation & The Health Professions, 43(3), 201-203.
  • Rossman, M. H. (2000). Andragogy and distance education: Together in the new millennium. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 14(1), 4-11.
  • Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2020). Açık ve uzaktan öğrenme için öğretim tasarımı. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 104-122). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Vatan, F., Ünsal Avdal, E., Yağcan, H., & Şanlı, D. (2020). COVID-19 pandemisi ve hemşirelik eğitimi derneği faaliyetleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(4), 369-373.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Distance Education Experiences of Formal Child Development Undergraduate Students in the COVID-19 Pandemic Process

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 41 - 59, 05.06.2023
https://doi.org/10.2399/yod.23.1196158

Abstract

The purpose of the current study is to examine the distance education experiences of students who are receiving formal undergraduate education in the field of child development at public and private universities in Türkiye during the coronavirus (COVID-19) pandemic. The convergent parallel design, one of the mixed method designs, was used in the study. In March-April 2021, when the data were collected, 788 students who continued their formal child development undergraduate education through distance education due to the pandemic were included in the quantitative dimension and 11 students were included in the qualitative dimension of the study. Due to the measures taken during the pandemic, quantitative data were collected through online form and qualitative data were collected through online interviews. It was determined that the students benefited from distance education the most in terms of theoretical knowledge and the least in terms of professional practice skills, that the students’ general satisfaction level with distance education was 4.55±2.75 on a numerical rating scale during the pandemic and that the vast majority of the students demanded that all courses be face-to-face, while 5.1% demanded that all courses be through distance education after the pandemic. The reported distance education experiences are part of the temporary adaptation process in an extraordinary situation such as a pandemic. After the pandemic, efforts should be continued to make distance education more qualified by determining the needs for applied fields with such studies.

References

  • Acar-Ciftci, Y. (2022). Student experiences on emergency synchronous online teaching in higher education. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 70-106.
  • Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie, S., Alsohime, F., Jamal, A., Alhaboob, A., Al-Saadi, B., & Somily, A. M. (2020). Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of Infection and Public Health, 13(5), 687-691.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği [Investigation of students' attitudes towards applied distance education in the COVID-19 pandemic process in higher education institutions: Example of physiotherapy and rehabilitation department]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Bates, T. (March, 2020). Advice to those about to teach online because of the corona-virus. Retrieved March 11, 2022 from https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Coman, C., Tîru, L. G., Meseşan-Schmitz, L., Stanciu C., & Bularca M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the Coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability, 12(24), 10367.
  • Council of Higher Education-YOK (2020a). Basın açıklaması. Retrieved March 11, 2022 from https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf
  • Council of Higher Education-YOK (2020b). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Retrieved March 11, 2022 from https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf
  • Council of Higher Education-YOK (2020c). Yükseköğretim Program Atlası. Retrieved December 26, 2020 from https://yokatlas.yok.gov.tr
  • Cresswell, J. W., & Cresswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage.
  • Cresswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: Sage.
  • Çelik Eren D., Korkmaz M., Öz Yıldırım Ö., & Aydın Avcı İ. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri [Investigation of attitude and satisfaction levels of nursing students to distance education during the Covid-19 pandemic process]. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 24(2), 246-254.
  • Dede, Y., & Demir, S. B. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dixson, M. D. (2010). Creating effective student engagement in online courses: What do students find engaging? Journal of the Scholarship of Teaching & Learning, 10(2), 1-13.
  • Durdu, L. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 225-266). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2020). Araştırma teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Falowo, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. Association for the Advancement of Computing in Education Journal, 15(3), 315-338.
  • Farooq, A., Laato, S., & Islam, N. (2020). Impact of online information on self-isolation intention during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional study. Journal of Medical Internet Research, 22(5), e19128.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürer, M. D. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmenin temelleri. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 3-27). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • İzmir Üniversiteleri Platformu Engelsiz Üniversite Operasyon Grubu. (2020). Pandemi döneminde yükseköğretimde engelli öğrenci el kitabı. Retrieved April 22, 2022 from https://eob.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2021/04/pandemi-engelli-ogrenci-compressed.pdf
  • Kuyucu, M. (2021). Dijital kampüsler geleneksel kampüslerin yerini alabilir mi? Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarının bugünü ve geleceği hakkındaki düşünceleri [Can digital campuses replace traditional campuses?: The opinions of university students who had tasted the distance education in the Covid-19 pandemic period about the present and future of distance education applications]. The Journal of Academic Social Sciences, 9(122), 68-92.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar [Problems of nursing students in distance education in the COVID-19 pandemia period]. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 7(5), 66-77.
  • Lovrić, R., Farčić, N., Mikšić, Š., & Včev, A. (2020). Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. Education Sciences, 10(7), 188-206.
  • Nieuwoudt, J. E. (2020). Investigating synchronous and asynchronous class attendance as predictors of academic success in online education. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3),15-25.
  • ODTUMIST-İstanbul Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mezunları Derneği (2020). Covid-19 süreci uzaktan eğitim değerlendirme araştırması. Retrieved December 26, 2020 from https://odtumist.org/wp-content/uploads/2020/05/UZAKTAN-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-SUREC%C4%B0-ARA%C5%9ETIRMASI-052020.pdf Özdemir, Y. A., Şahin Tekin, S. T., & Esin, A. (2019). Çözümlü örneklerle örnekleme yöntemlerine giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Pala, F. K., & Erdem, M. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamları ve katılım. In B. Akkoyunlu, A. İşman & H. F. Odabaşı (Eds.), Eğitim teknolojileri okumaları 2015 (pp. 213-232). Ankara: TOJET.
  • Peloso, R. M., Ferruzzi, F., Mori, A. A., Camacho, D. P., Franzin, L. C. S., Teston, A. P. M., & Freitas K. M. S. (2020). Notes from the field: Concerns of health-related higher education students in Brazil pertaining to distance learning during the Coronavirus pandemic. Evaluation & The Health Professions, 43(3), 201-203.
  • Rossman, M. H. (2000). Andragogy and distance education: Together in the new millennium. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 14(1), 4-11.
  • Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2020). Açık ve uzaktan öğrenme için öğretim tasarımı. In E. Tekinarslan, M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 104-122). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Vatan, F., Ünsal Avdal, E., Yağcan, H., & Şanlı, D. (2020). COVID-19 pandemisi ve hemşirelik eğitimi derneği faaliyetleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(4), 369-373.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Bedriye Tuğba Karaaslan 0000-0001-8512-8908

Taşkın Taştepe 0000-0003-2603-4041

Sebahat Aydos 0000-0002-4587-3353

Şeyma Sevgi 0000-0001-5407-1005

Early Pub Date June 1, 2023
Publication Date June 5, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Karaaslan, B. T., Taştepe, T., Aydos, S., Sevgi, Ş. (2023). Distance Education Experiences of Formal Child Development Undergraduate Students in the COVID-19 Pandemic Process. Yükseköğretim Dergisi, 13(1), 41-59. https://doi.org/10.2399/yod.23.1196158

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.