Bu
araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma
davranışlarına ilişkin algı düzeylerini belirlemek ve cinsiyet ve sınıf düzeyi
değişkenleri açısından incelemektir. Ayrıca öğrencilerin matematiksel
metabilişsel farkındalık ve matematik tutum düzeylerinin matematik odaklı
akademik risk alma davranışlarına ilişkin algı düzeylerini ne derece yordadığı
araştırılmıştır. Bu araştırma, betimsel tarama ve ilişkisel modeller (nedensel
karşılaştırma ve korelasyonel) kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırma grubu 380
ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu,
Matematiksel Üst Biliş Farkındalık Ölçeği, Matematiğe Karşı Tutum Ölçeği ve Matematik
Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet
ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin matematiksel üstbilişsel farkındalık
puanları ve matematik puanlarına yönelik tutumlarının akademik risk alma
davranışına ilişkin algı puanlarının anlamlı yordayıcıları olduğunu
göstermiştir.
The aim of this research was to determine perception levels of secondary school students on mathematics-oriented academic risk taking behaviors and also investigate their perception levels in terms of gender and grade level variables. Morever, it was investigated the extent to which students’ mathematical metacognition awareness levels and attitude towards mathematics levels predict perception levels on mathematics-oriented academic risk taking behaviors in the research. This research was designed using descriptive survey and associational survey (casual-comparison and correlational) models. The research group comprised 380 secondary school students. The data of the research were collected with Personal Information Form, Mathematical Metacognition Awareness Scale, Attitudes towards Mathematics Scale and Mathematics-Oriented Academic Risk Taking Scale. As a result of the research it was established that there was statistically significant differences on the perception scores of the students in terms of gender and grade level variables. Moreover, the results showed these students’ mathematical metacognition awareness scores and attitude towards mathematics scores were significant predictors of perception scores on academic risk taking behavior.
Academic risk taking behavior metacognition attitude gender grade level
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 32 |