Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK EŞLİĞİNDE OKUMANIN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ANLAMA BECERİLERİNE ETKİSİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 70 - 85, 28.02.2019

Öz

Bu
çalışmada amaç müzik eşliğinde okumanın Türkçe öğretmeni adaylarının anlama
becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Muş Alparslan
Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören ve
tesadüfî örneklem yolu ile seçilmiş 40 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Araştırma karma araştırma yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Bu yöntemde nitel ve nicel veriler birlikte ya da sıralı
olarak toplanıp analiz edilmektedir. Araştırmanın nicel boyutunda ön test - son
test kontrol gruplu deneysel yöntem, nitel boyutunda ise görüşme yöntemi
uygulanmıştır. Nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Anlama Becerisi Testi 1 ve Anlama Becerisi Testi 2, nitel veriler
ise yine araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplanmıştır. Elde edilen
nicel bulgular bir istatistik programı yardımı ile t-testi, aritmetik ortalama,
standart sapma, yüzde ve frekans gibi analiz yöntemleri kullanılarak nitel
bulgular ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda
müziğin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama becerileri üzerinde istatistikî
olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı tespit edilmiştir. Yapılan
görüşmelerde ise Türkçe öğretmeni adaylarının büyük çoğunluğunun süreçte
müzikten olumsuz etkilendiği, müziğin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama
becerilerini çeşitli yönleriyle olumsuz etkilediği (dikkatin dağılması (f=8), anlamanın engellenmesi (f=7), başka şeylerin akla gelmesi veya
kafa karışıklığı (f=5), öğrenmenin
güçleştirilmesi (f=4) vb.) ve
özellikle hareketli müziklerin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama becerilerini
olumsuz etkilediği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2001). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Aktaş, Ş., ve Gündüz, O. (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon Sanatı (5. Baskı). Ankara: Akçağ Yay.
  • Arıcı, İ. (1993). Ders Notları. İstanbul.
  • Banguoğlu, T. (2004). Türkçenin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Başkan, Ö. (2003). Bildirişim İnsan-Dili ve Ötesi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Butzlaff, R. (2000). Can music be used to teach reading? Journal of Aesthetic Education, 34, (3/4), 167-178. (Special Issue: The Arts and Academic).
  • Cambell, D. (2002). Mozart Etkisi (F. Çubukçu Çev.). İstanbul: Kitap Matbaacılık.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları (Çev. Ed. Yüksel Dede ve Selçuk Beşir Demir). Anı: Ankara
  • Çelikkol, Ö. (2017). Kelime Kazanımında Müziğin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çoban, A. (2005). Müzikterapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Doğan, B. (2006). Avrupa’da Müzik ile Terapi. İstanbul: Ezgi Matbaacılık.
  • Edwards, R. (1996). Children Learn Faster To The Sound Of Music. Müziğin Sesiyle Hızlı Öğrenen Çocuklar (Çev. I. Eskioğlu), New Scientist.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erten, Ö. (2011). Müzik dinleyerek okumanın okuduğunu anlama üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Furnham, A. ve Strbac, L. (2002). Music is as distracting as noise: The diverential distraction of background music and noise on the cognitive test performance of introverts and extraverts. Ergonomics, 3(45), 203-217.
  • Gillis, A. (2010). The effect of background music on reading comprehension and selfreport of college students. Unpublished Master Thesis, Florida: The Florida State Universıty College of Music.
  • Gökçe, B. ve Çelebi, S. (2016). Kuram ve Uygulamada Türkçe Öğretimi. Selahattin Dilidüzgün (Ed.), Türkçe Öğretmeni Adaylarının Duyulardan Hareketle Yazma Becerileri Üzerine Bir Değerlendirme içinde (s. 162-173). Ankara: Anı Yay.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel Yay.
  • Gür, C. (1995). Tanınan ve tanınmayan fon müziğinin bir üniversite hazırlık programında İngilizce öğrenen Türk öğrencilerinin okuma anlama performanslarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hillard, M. O. ve Tolin, P. (1979). Effect of familiarity with background music on performance of simple and difficult reading comprehension tasks. Perceptual and Motor Skills, 49(3), 713-714.
  • Jalongo, M.R. (1995). Promoting Active Listening in The Clossroom. Childhood Education, 72(1), 13-18.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi, kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yay.
  • Kaya, H. İ. (2010). Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı öğrenmeye dayalı uygulamaların öğretmen adaylarının problem çözme, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme eğilimlerine etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Örter, H. C.(2005). Müzik ile Terapi. İstanbul: Can Matbaacılık.
  • Ransdell, S. E. & Gilroy, L. (2001). The effects of background music on word processed writing. Computers in Human Behavior, 17(2), 141-148.
  • Say, F. (2006). Müzik Ansiklopedisi. İstanbul: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Sever, A. (2012). Yaratıcı Yazmada Müziğin Etkisi. Turkish Studies, 7(4), s. 2907-2918.
  • Tsou, W., Wang, W., & Tzeng, Y. (2004). Applying a multimedia storytelling website in foreing language learning. Computers & Education, 42, 17-28.
  • Tucker, A. ve Bushman, B. J. (1991). Effects of rock and roll music on mathematical, verbal, and reading comprehension performance. Perceptual and Motor Skills, 72, 942.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Yağmur Şahin, E.; Maden, S.; Güleryüz, Ş.; Satır, M. ve Aydın, G. (2013). Müzik Dinlemenin Resimle ve Yazıyla Anlatım Becerisi Üzerine Etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(5), s. 32-49.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bünyamin Sarikaya 0000-0002-8393-7127

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarikaya, B. (2019). MÜZİK EŞLİĞİNDE OKUMANIN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ANLAMA BECERİLERİNE ETKİSİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 70-85.