Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF OLYMPIC AND ATHLETE TRAINING CENTERS IN TURKEY

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 8 - 22, 24.09.2019

Öz

Looking at the sports training
projects in Turkey, we see two main lines of state-funded institutions which
train senior athletes, namely Athlete Training Centers (SEM) and Turkish
Olympic Preparation Centers
(TOHM).

                This study,
conducted through the literature review, aims at investigating the rules
and  scopes of the projects and centers
initiated to train senior and Olympic athletes, their contribution to sports in
Turkey as well as their needs, shortcomings, observable and improvable
characteristics.

                Both institutions aim at
selecting competent athletes that will or are quite likely to take part in the
Olympics, improving their performance, and providing standard practices in
their training and social development. According to the data obtained from the General Directorate of Sports,
in the 2018-19 athletic season, the quota for the 35 Athlete Training Centers
in 32 provinces was set to a total of 946 athletes in 14 areas to be filled at
the end of various tests. Based on the data obtained from the Turkish Olympic
Preparation Centers General Coordination Office on 10.24.2018, there were 20
Olympic Preparation Centers providing services in 19 Olympic sports and having
boarding facilities in 2018. There were 911 athletes trained at these centers:
534 on a day basis and 377 on a boarding basis. The centers employed
273trainers as well as a total of 68 support personnel, including sport
psychologists, nutritionists, physiotherapists, and masseurs/masseuses.







Looking at the
athletes trained in different sports at Turkish Olympic Preparation Centers and
Athlete Training Centers, it is noticeable that although various achievements
have been made in the European and World championships, the number of the
medals obtained in the Olympic Games is below the expected goal. To ensure our
country’s success at the Olympic Games, known as the ultimate competition
hosting the largest number of attendees, many projects must be implemented to
provide Olympic training, modeling after the Turkish Olympic Preparation Centers project. Furthermore, the
quality of the trainers and support personnel must be investigated, and
seminars must be designed and implemented by taking into account the projects
of the successful countries worldwide.

Kaynakça

  • 1. Ak, A. (2017). Türk Sporunda Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Ankara:Spor Yayınevi ve Kitabevi. 65-70.
  • 2. Altun M, Koçak S, (2015). Türkiye’nin sportif başarı açısından değerlendirilmesi: Bakü Avrupa Oyunları örneği. Spor Bilimler Dergisi, 26(3):114-128.
  • 3. Çoknaz D. & Noordegraaf M. & Güler L. & Çotuk M. (2010): "Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin olimpik konulara yönelik farkındalıkları ve olimpik kavramlara ilişkin değerlendirmeleri." Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1):1264-1289.
  • 4. Devlet Planlama Teşkilatı. Spor ve İstanbul Olimpiyatları Özel İhtisas Komisyonu Raporu (2000). DPT Yayını. Yayın No:2513.
  • 5. Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sporcu Eğitim Merkezleri Yönetmeliği (2010,28 Ocak). Resmi Gazete (Sayı : 27476). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/01/20100128-4.htm
  • 6. Gülbahar G., (2004). Birey Toplum Eğitim ve Öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 1(1):223-236.
  • 7. İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi Ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2):315- 324.
  • 8. İmamoğlu, O., Dilek, A. N., & Türkmen, M. (2017). Türkiye’de Sporcu Eğitim Merkezleri ve Olimpik Hazırlık Merkezleri. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (UKSAD), 3(Special Issue 2): 95-106.
  • 9. Kıloğlu, M., (2017). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerine (TOHM) devam eden sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Konya:Selçuk Üniversitesi SBE.
  • 10. Olimpik Hazırlık Merkezlerinin Kuruluş, Çalışma, Görev, Yetki ve Sorumluluk Yönetmeliği (2015,11 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 29323). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150411-10.htm
  • 11. Özbey S., Güzel P. (2009) "Uzun Dönemli Olimpik Eğitim Programlarının İncelenmesi." Spor Bilimleri Dergisi. 20(4):117-131.
  • 12. Özdilek, Ç. & Şentürk, A. & Döşyılmaz, E. (2003) Modern Olimpiyat Oyunlarının Tarihi Gelişimi ve Olimpiyatların Gezici Olma İlkesinin Günümüze Kadar Düzenlenen Oyunlar Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9: 223-238.
  • 13. Serdaroğlu M. (2002). Olimpiyat Tarihi ve Türkiye’nin Olimpiyatlardaki Durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi.
  • 14. Sevim G. (2017) Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi. 3(3):86-92.
  • 15. Şentuna, M. (2013) "Türk Antrenörlerinin Modern Olimpiyat Oyunları Hakkındaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi." SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1): 41-46
  • 16. TOHM Genel Koordinatörlüğü Bildirgesi. 24.10.2018
  • 17. N. Moller (1975), Olympic Education. The Sport Journal. ISSN:1543-9518/ Vol.20

TÜRKİYE’DE OLİMPİK VE SPORCU EĞİTİM MERKEZLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 8 - 22, 24.09.2019

Öz

Türkiye'de
spor eğitimi amaçlı projelere bakıldığında üst düzey sporcu yetiştirmek
amacıyla, devlet destekli iki ana kurum bulunmaktadır. Bunlar, Sporcu Eğitim Merkezleri
(SEM)  ve Türkiye Olimpiyat Hazırlık Merkezleridir
(TOHM).

Kaynak tarama
yöntemi ile gerçekleştirilen bu araştırma, Türkiye'de üst düzey ve olimpik
sporcu yetiştirmek amacıyla başlatılan, proje ve merkezlerin kuralları ve
kapsamları; Türk sporuna katkısı, ihtiyaçları, eksikleri ve gözlenebilecek,
geliştirilebilecek özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır.

Bu amaçla her iki kurum, Türkiye’de eğitim ve öğretimin aksamadan üst düzey
sporcu olarak yetiştirilmelerini sağlamak için ve
olimpiyatlara katılacak ve katılması muhtemel
yetenekli sporcuların seçilmesi, performanslarının geliştirilmesi,
eğitimlerinde ve sosyal gelişimlerinde standart bir uygulama sağlanmasını
amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, Spor Genel Müdürlüğü'nden alınan verilere göre,
2018-2019 yılı döneminde 14 branşta çeşitli sınavlar sonucu
32 ilde
bulunan 35 Sporcu Eğitim Merkezi için toplam 946 sporcu kontenjanı belirlenmiştir; 24.10.2018 TOHM Genel
Koordinatörlüğü'nden elde edilen verilere göre, Olimpik
Hazırlık
Merkezleri, 2018 yılında 20 ilde ve Olimpik 19 branşta yatılı veya gündüzlü
olmak üzere faaliyet göstermektedir. Merkezlerde 534 gündüzlü 377 yatılı olmak
üzere 911 sporcu eğitim görmektedir (Tablo 1). Merkezlerde 273 antrenör
bulunmaktadır. Merkezlerde Spor Psikoloğu, Beslenme Uzmanı, Fizyoterapist,
Masör/Masöz olmak üzere toplam 68 destek elemanı bulunmaktadır.







Türkiye Olimpiyat
Hazırlık Merkezleri ve Sporcu Eğitim Merkezleri'nde farklı spor dallarında
yetişen sporculara bakıldığında Avrupa ve Dünya Şampiyonalarında çeşitli
başarılar yakalansa da, Olimpiyat Oyunları'ndaki madalya sayımızın beklenen
hedefin altında olması dikkat çekmektedir. Spor müsabakalarına bakıldığında en
çok kitlenin bulunduğu ve en üst düzey müsabaka olarak bilinen Olimpiyat
Oyunları'nda ülkemizin adını başarı kısmında duyurmak için, ülkemizde yer alan
projelerin tıpkı TOHM projesinde olduğu gibi birçok projenin de olimpik eğitim
niteliğinde olması söz konusudur. Bunlarla beraber, çalıştırıcı ve destek
elemanlarının kalitesi incelenmeli ve dünya genelindeki başarılı ülkelerin
projeleri göz önüne alınarak gerekli seminerler düzenlenip, uygulamaya
geçirilmelidir.

Kaynakça

  • 1. Ak, A. (2017). Türk Sporunda Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Ankara:Spor Yayınevi ve Kitabevi. 65-70.
  • 2. Altun M, Koçak S, (2015). Türkiye’nin sportif başarı açısından değerlendirilmesi: Bakü Avrupa Oyunları örneği. Spor Bilimler Dergisi, 26(3):114-128.
  • 3. Çoknaz D. & Noordegraaf M. & Güler L. & Çotuk M. (2010): "Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin olimpik konulara yönelik farkındalıkları ve olimpik kavramlara ilişkin değerlendirmeleri." Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1):1264-1289.
  • 4. Devlet Planlama Teşkilatı. Spor ve İstanbul Olimpiyatları Özel İhtisas Komisyonu Raporu (2000). DPT Yayını. Yayın No:2513.
  • 5. Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sporcu Eğitim Merkezleri Yönetmeliği (2010,28 Ocak). Resmi Gazete (Sayı : 27476). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/01/20100128-4.htm
  • 6. Gülbahar G., (2004). Birey Toplum Eğitim ve Öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 1(1):223-236.
  • 7. İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi Ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2):315- 324.
  • 8. İmamoğlu, O., Dilek, A. N., & Türkmen, M. (2017). Türkiye’de Sporcu Eğitim Merkezleri ve Olimpik Hazırlık Merkezleri. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (UKSAD), 3(Special Issue 2): 95-106.
  • 9. Kıloğlu, M., (2017). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerine (TOHM) devam eden sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Konya:Selçuk Üniversitesi SBE.
  • 10. Olimpik Hazırlık Merkezlerinin Kuruluş, Çalışma, Görev, Yetki ve Sorumluluk Yönetmeliği (2015,11 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 29323). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150411-10.htm
  • 11. Özbey S., Güzel P. (2009) "Uzun Dönemli Olimpik Eğitim Programlarının İncelenmesi." Spor Bilimleri Dergisi. 20(4):117-131.
  • 12. Özdilek, Ç. & Şentürk, A. & Döşyılmaz, E. (2003) Modern Olimpiyat Oyunlarının Tarihi Gelişimi ve Olimpiyatların Gezici Olma İlkesinin Günümüze Kadar Düzenlenen Oyunlar Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9: 223-238.
  • 13. Serdaroğlu M. (2002). Olimpiyat Tarihi ve Türkiye’nin Olimpiyatlardaki Durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi.
  • 14. Sevim G. (2017) Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi. 3(3):86-92.
  • 15. Şentuna, M. (2013) "Türk Antrenörlerinin Modern Olimpiyat Oyunları Hakkındaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi." SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1): 41-46
  • 16. TOHM Genel Koordinatörlüğü Bildirgesi. 24.10.2018
  • 17. N. Moller (1975), Olympic Education. The Sport Journal. ISSN:1543-9518/ Vol.20
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Gültekin 0000-0003-4823-6349

Uğur Erünal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2019
Kabul Tarihi 2 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gültekin, O., & Erünal, U. (2019). TÜRKİYE’DE OLİMPİK VE SPORCU EĞİTİM MERKEZLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 8-22.