Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporda Zihinsel Dayanıklılık: Taekwondo Sporcularında Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 4, 131 - 147, 30.12.2020

Öz

Bu araştırmada taekwondo sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının belirlenmesi ve farklı değişkenler açısından zihinsel dayanıklılığın incelenmesidir amaçlanmıştır. Araştırmaya 102 erkek (Xyaş=18.93±4.00), 126 kadın (Xyaş=18.75±3.92) olmak üzere toplam 228 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin elde edilmesi amacı ile araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Zihinsel Dayanıklılık Ölçeği (ZDÖ) kullanılmıştır. Veriler SPSS 24.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve Spearman Korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre zihinsel dayanıklılık puanının haftalık antrenman sayısı değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Haftada en az 6 kez antrenman yapan sporcuların zihinsel dayanıklılığı haftada 1-3 kez antrenman yapan sporculardan anlamlı olarak daha yüksektir. Cinsiyet, millilik durumu, yaş düzeyi, eğitim durumu ve spor deneyimi açısından ise zihinsel dayanıklılık puanlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Spearman korelasyon analizi sonuçlarına göre ise zihinsel dayanıklılık, yaş ve haftalık antrenman saati değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Sonuç olarak, taekwondo sporcularının zihinsel dayanıklılık puanının ortalama düzeyde olduğu ve sporcuların bazı özellikleri açısından zihinsel dayanıklılığının değişebileceği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Akarçeşme, C., Koruç, Z., & Yılmaz, V. (2004). Voleybol genç bayan milli takımının yarışma öncesi ve sonrası kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 3-12.
  • 2. Akman, D. (2019). Yetişkin sporcuların imgeleme, içsel konuşma ve stresle başa çıkma biçimlerinin zihinsel dayanıklılık ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 3. Altıntaş, A. (2015). Sporcuların zihinsel dayanıklılıklarının belirlenmesinde optimal performans duygu durumu, güdülenme düzeyi ve hedef yöneliminin rolü. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • 4. Altıntaş, A., & Koruç, P. B. (2016). Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri’nin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi (SZDE). Spor Bilimleri Dergisi, 27(4), 163-171.
  • 5. Ayaş, E. B., Murathan, F., Kartal, M., & İnan, H. (2018). Examınıng of the mental tougness levels of sports high school students (sample of Malatya province). Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 94-101.
  • 6. Başer, B. (2019). Voleybolcularda zihinsel dayanıklılık ve sportif kendine güven. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • 7. Bayköse, N., & Keskin, P. (2018). Boşluğa dokunmak filminin içerik açısından sporda psikolojik beceri faktörleri bağlamında incelenmesi Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 31-41.
  • 8. Bayköse, N. (2017). Sporcuların kendinle konuşma ve tutkunluk düzeylerinin zihinsel dayanıklılık düzeylerini belirlemedeki rolü. Gazi üniversitesi. Eğitim bilimleri enstitüsü. Yayımlanmamış doktora tezi.
  • 9. Bayköse, N., Civar Yavuz, S., Çoban, M., Şahan, H., & Certel, Z. (2016). Role of self talk in prediction of passion level in physical education class environment. Turkish Online Journal of Educational Technology, (December Special Issue), 445-452.
  • 10. Bayrakdaroğlu, S. (2014). Taekvandocuların psikolojik sağlamlık ve öz-anlayış düzeylerinin takım sporcularıyla karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi. Sağlık bilimleri enstitüsü, Muğla.
  • 11. Bedir, R. (2008). Taekwondo milli takım sporcularının durumluluk kaygı düzeylerinin başarıya etkisi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • 12. Bektaş, M., & Özben, Ş. (2016). Evli bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1). 216-240
  • 13. Can, M. A. (2019). Spor ortamında zihinsel dayanıklılık. Yayınlanmamış doktora tezi. Toros Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • 14. Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., & Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sports Sciences, 26(1), 83-95.
  • 15. Cowden, R.G. (2016). Competitive performance correlates of mental toughness in tennis: A preliminary analysis. Perceptual and Motor Skills, 123(1), 341-360.
  • 16. Cowden, R.G., Meyer-Weitz, A., & Asante, O.K. (2016). Mental toughnessin competitive tennis: Relationships with resilience and stress. Frontiers in Psychology. 7 (1), 320-325.
  • 17. Crust, L. (2008). A review and conceptual re-examination of mental toughness: Implications for future researchers. Personality and Individual Differences, 45(7), 576-583.
  • 18. Crust, L. (2009), The relationship between mental toughness and affect intensity. Personality and Individual Differences, 47(8), 959-963
  • 19. Crust, L., Swann, C., Allen-Collinson, J., Breckon, J., & Weinberg, R. (2014). A phenomenological exploration of exercise mental toughness: Perceptions of Exercise Leaders and Regular Exercisers. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(4), 441-461.
  • 20. Çakmak, E. (2019). Oryantiring sporcularının zihinsel dayanıklılık düzeyleri ve başarı hedefleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • 21. Çetin, S. (2019). Zihinsel dayanıklılık, bağlanma stilleri ve bilişsel duygu düzenleme: bedensel engeli olan ve olmayan sporcular üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • 22. Dede, Y.E. (2019). Elit güreşçilerin zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, Türkiye.
  • 23. Düğer, M.A. (2019). 14-35 yaş arası futbolcularda zihinsel dayanıklılık ile duygusal zeka arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale, Türkiye.
  • 24. Ekmekçi R., & Miçoogullari, B. O. (2018). examination and comparison of psychological characteristics of american football players and handball players, Universal Journal of Educational Research 6(11), 2420-2425.
  • 25. Epting, L. K., Riggs, K. N., Knowles, J. D., & Hanky, J. J. (2011). Cheers vs. Jeers: Effects of Audience Feedback on Individual Athletic Performance. North American Journal of Psychology, 13(2).
  • 26. Erdoğan, N. (2016). Zihinsel dayanıklılık ölçeği (ZDÖ): Türkçe'ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 2), 652-664.
  • 27. Erdoğan, N., & Kocaekşi, S. (2015). Elit sporcuların sahip olması gereken psikolojik özellikler. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 57-64.
  • 28. Garmezy N, (1991). Resilience and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty, American Behavioral Scientist, 34, 416-430.
  • 29. Gökmen, B. (2014). Özel eğitim okulu yöneticilerinin psikolojik dayanıklılık ve iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • 30. Gölge, A. (2019). Taekwondo sporcularının duygu durumları ve zihinsel dayanıklılıklarının ölçülmesi (Yozgat ili). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur, Türkiye.
  • 31. Greblo, Z., Barić, R., & Erpič, S. C. (2016). Perfectionistic strivings and perfectionistic concerns in athletes: The role of peer motivational climate. Current Psychology, 35(3), 370-376.
  • 32. Gucciardi, D.F., Hanton, S., Mallett, S., & Temby, P. (2015). The concept of mental toughness: Tests of dimensionality, nomological network and traitness. Journal of Personality. 83 (1), 26–44.
  • 33. Güleroğlu, F., & Eroğlu, H. (2019). Anaerobik egzersiz sonrası oluşan yorgunluğun sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerine akut etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 23-33.
  • 34. Güllü, S. (2018). Sporcuların antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • 35. Gülşen, D. B. A., Yıldız, A. B., Yılmaz, B., & Şahan, H. (2019). Spor bilimleri fakültesindeki öğrencilerin kendinle konuşma ve zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 459-470.
  • 36. Gümüş, M. (2002). Profesyonel futbol takımlarında puan sıralamasına göre durumluk kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • 37. Gümüşoğlu, Ö., & Aşçı, H. (2020). Yetişkin sporcularda belirsizliğe tahammülsüzlüğün yordanmasında mükemmeliyetçilik ve zihinsel dayanıklılığın rolü. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 96-110.
  • 38. Gürer, B., & Kılınç, Z. (2019). Doğa sporları yapanların temel psikolojik ihtiyaçlarının zihinsel dayanıklılığa etkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 222-233.
  • 39. Gürer, B., Alıncak, F., & Güçlü, Ö. (2019). Bir doğa turizmi olarak macera yarışlarına katılan sporcuların zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(4), 215-226.
  • 40. Güvendi, B., Türksoy, A., Güçlü, M., & Konter, E. (2018). Profesyonel güreşçilerin cesaret düzeyleri ve zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 4(2), 70-78.
  • 41. Harmancı, F. (2019). Sporda zihinsel dayanıklılık bisiklet sporcuları üzerinde bir çalışma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • 42. Herrebrøden, H., Sand Sæbø, E., & Hystad, S. W. (2017). Are auditory distractions disturbing and detrimental to the performance of expert golfers? A field experiment. Journal of Applied Sport Psychology, 29(3), 323-336.
  • 43. Holland MJ., Woodcock C., Cumming J., Duda JL. (2010). Mental qualities and employed mental techniques of young elite team sport athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 4, 19-38.
  • 44. Horsburgh, V. A., Schermer, J. A., Veselka, L., & Vernon, P. A. (2009). A behavioural genetic study of mental toughness and personality. Personality and İndividual Differences, 46(2), 100-105.
  • 45. Jones, G. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology, 14(3), 205-218.
  • 46. Jones, M. I., & Parker, J. K. (2013). What is the size of the relationship between global mental toughness and youth experiences?. Personality and Individual Differences, 54(4), 519-523.
  • 47. Kalkavan, A., & Acet, M., Çakır G. (2017). Investigation of the mental endurance levels of the athletes participating in the table tennis championship of universities in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport, 5(4), 356-363.
  • 48. Karaırmak, Ö., & Güloğlu, B. (2014). Deprem deneyimi yaşamış yetişkinlerde bağlanma modeline göre psikolojik sağlamlığın açıklanması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43 (2), 01-18
  • 49. Karharman, A. (2019). Elit dağ koşusu sporcularında pozitif algı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin başarı motivasyonu üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmış doktora tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye.
  • 50. Kayhan, R. F., Hacıcaferoğlu, S., Aydoğan, H., & Erdemir, İ. (2018). Takım ve bireysel sporlar ile ilgilenen sporcuların zihinsel dayanıklılık durumlarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi,5(2), 55-64.
  • 51. Khan, I. A., Ahmad, J., Shamim, A., & Latif, A. (2018). Mental toughness and athletic performance: a gender analysis of corporate cricket players in Pakistan. The Spark A Hec Recognized Journal, 2(1), 90-102.
  • 52. Klapper, R. G. (2011). George Kelly’s repertory grids in social constructionist research in the french context. Management Avenir, (3), 354-371.
  • 53. Kolayiş, H., Sarı, İ., Çelik, N., (2018). Farklı mücadele sporlarındaki sporcuların spora katılım güdülerinin belirlenmesi. International Refereed Academic Journal of Sports, Health and Medical Sciences. 27, 28-42.
  • 54. Kurtay, M. (2018). Gelişim liglerinde oynayan futbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya, Türkiye.
  • 55. Kurtulget, E., Kaplan, G., & Çepikkurt, F. (2018). Basketbolcularda tutkunluk ve zihinsel dayanıklılığın tükenmişliği belirlemedeki rolü. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 82-91.
  • 56. Luthans, F., (2002). Positive organizational behavior: developing and managing psychological strengths, Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
  • 57. Luthar, S. S. (1991). Vulnerability and resilience: A study of high‐risk adolescents. Child Development, 62(3), 600-616.
  • 58. Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
  • 59. Madigan, D. J., & Nicholls, A. R. (2017). Mental toughness and burnout in junior athletes: a longitudinal investigation. Psychology of Sport and Exercise, 32, 138-142.
  • 60. Madrigal, L., Hamill, S., & Gill, D. L. (2013). Mind over matter: The development of the Mental Toughness Scale (MTS). The Sport Psychologist, 27(1), 62-77.
  • 61. Maraşlı, H. (2018). Genç hentbolcuların zihinsel dayanıklılık ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, Türkiye.
  • 62. Marchant, D. C., Polman, R. C., Clough, P. J., Jackson, J. G., Levy, A. R., & Nicholls, A. R. (2009). Mental toughness: managerial and age differences. Journal of Managerial Psychology, 24(5), 428-437.
  • 63. Masten, AS. 2001. Ordinary magic: resilience processes in development. American Psychologist. 56, 227-238.
  • 64. Masum, R. (2014). A mixed method analysis of mental toughness in elite and sub-elite male and female tennis players in Pakistan. Advances in Social Sciences Research Journal, 1(6), 110-122.
  • 65. Meggs, J., Chen, M. A., & Koehn, S. (2019). Relationships between flow, mental toughness, and subjective performance perception in various triathletes. Perceptual and Motor Skills, 126(2), 241-252.
  • 66. Mellano, K. T., & Smith, A. L. (2017). Peer-created motivational climate and motivation of adolescent soccer players. Journal of Exercise, Movement, and Sport (SCAPPS refereed abstracts repository), 49(1), 110-110.
  • 67. Menteş, G., & Saygın, Ö.(2014). E-spor ve geleneksel spor ile uğraşan sporcuların zihinsel dayanıklılık ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 5(4), 238-250.
  • 68. Middleton, S. C., Marsh, H. W., Martin, A. J., Richards, G. E., & Perry, C. (2004). Developing the mental toughness inventory (MTI). In Self-Concept, Motivation and Identity, Where To From Here?: Proceedings of the Third International Biennial SELF Research Conference.
  • 69. Newland, A., Newton, M., Finch, L., Harbke, C. R., & Podlog, L. (2013). Moderating variables in the relationship between mental toughness and performance in basketball. Journal of Sport and Health Science, 2(3), 184-192.
  • 70. Nicholls, A. R., Levy, A. R., Polman, R. C., & Crust, L. (2011). Mental toughness, coping self-efficacy, and coping effectiveness among athletes. International Journal of Sport Psychology, 42(6), 513-524.
  • 71. Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and İndividual Differences, 47(1), 73-75.
  • 72. Onan, M. (2017). Profesyonel futbolcuların antrenman öncesi ve sonrası performans beklenti ve değerlendirmeleri ile benlik saygısı, zihinsel dayanıklılık ve ego ve görev yönelimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 73. Özgör, N. (2019). Adolesan sporcularda zihinsel dayanıklılığın belirlenmesinde ailenin spora dahiliyeti ve aile mükemmeliyetçiliğinin rolü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 74. Özyıldırım, M., Sarı, İ. (2018). Antrenörlerin spor psikolojisi kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Hakemlı Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi.29, 177-194.
  • 75. Sarı, İ. (2019). Antrenörden algılanan özerklik desteği ve sporcuların özerk güdülenmesi arasındaki ilişki: bir meta-analiz çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 17(2), 110-125.
  • 76. Sarı, İ. Bayazıt, B. (2017). The Relationship Between Perceived Coaching Behaviours, Motivation and Self-Efficacy in Wrestlers. Journal of Human Kinetics 57, 239-251.
  • 77. Sarı, İ., Derhayanoğlu, G., (2019). Sporcularda ahlaktan uzaklaşmanın güdüsel iklim ve sporcuların önem verdikleri özellikler ile ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4),91-104.
  • 78. Sarı, İ. (2015). Satisfaction of basic psychological needs and goal orientation in young athletes: A test of basic psychological needs theory. Kinesiology. 47(2), 159-168.
  • 79. Satman, C. (2014). Futbol maçlarındaki seyirci topluluklarının sesinin, hakemlerin kararları üzerindeki etkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 147-154.
  • 80. Savaş, G. (2018). Türkiye’de yaşayan bireylerin toplumsal cinsiyet eşit (siz) liği algısı. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 1(2), 101-121.
  • 81. Sheard, M, (2013). Mental toughness, the mindset behind sporting achievement. Second Edition, Hove, East Sussex: Routledge.
  • 82. Slimani, M., Miarka, B., Briki, W., & Cheour, F. (2016). Comparison of mental toughness and power test performances in high-level kickboxers by competitive success. Asian Journal of Sports Medicine, 7(2),e30840.
  • 83. Sorensen, S., Jarden, A., & Schofield, G. (2016). Lay perceptions of mental toughness: Understanding conceptual similarities and differences between lay and sporting contexts. International Journal of Wellbeing, 6(3),71-95.
  • 84. Swann, C., Crust, L., & Allen-Collinson, J. (2016). Surviving the 2015 Mount Everest disaster: A phenomenological exploration into lived experience and the role of mental toughness. Psychology of Sport and Exercise, 27, 157-167.
  • 85. Şahinler, Y., & Ersoy, A. (2019). Sporcuların zihinsel dayanıklılıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 168-177.
  • 86. Tekkurşun Demir, G.T., & Türkeli, A. (2019). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 10-24.
  • 87. Tutal, V., & Efe, M. (2019). Profesyonel futbolcularda zihinsel dayanıklılık ve tutkunluk ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(68), 1307-9581.
  • 88. Türk, S. (2019). Tenisçilerde teknik parametrelerle zihinsel dayanıklılık arasındaki ilişki. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • 89. Türkoğlu, F. (2019). Taekwondo sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • 90. Türkyılmaz, H. B. (2019). Futbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeyleri ile sporda mücadele ve tehdit algılarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi. Başkent Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • 91. Uçar, M. U. (2019). Konya Amatör lig futbolcularında zihinsel dayanıklılığın incelenmesi. Selçuk Üniversitesi. Konya, Türkiye.
  • 92. Uyar, G. (2019). Spor yapan üniversite öğrencilerinin zihinsel dayanıklılık ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • 93. Weiss, M. R., & Raedeke, T. D. (2004). Developmental Sport and Exercise Psychology: Research Status on Youth and Directions Toward a Lifespan perspective. In M. R. Weiss (Ed.), Developmental sport and exercise psychology: A lifespan perspective (p. 1–26). Fitness Information Technology.
  • 94. Werner, E.E, (1995). Resilience in Development. Current Directions in Psychological Science, 4, 81-85.
  • 95. Winter, D. A. (2015). What does the future hold for personal construct psychology? In J. D. Raskin, S. K. Bridges, & J. S. Kahn (Eds.), Studies in meaning 5: Perturbing the status quo in constructivist psychology (p. 28–63). Pace University Press.
  • 96. Yalçın, S. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve akademik iyimserlik arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • 97. Yarayan, Y. E., Yıldız, A. B., & Gülşen, D. B. A. (2018). Elit düzeyde bireysel ve takım sporu yapan sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 1307-9581.
  • 98. Yazıcı, A. (2016). Profesyonel basketbol oyuncularında zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • 99. Yıldız, A.B. (2017). Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, sağlık bilimleri enstitüsü, beden eğitimi ve spor bilim dalı, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, İstanbul, Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Sarı 0000-0002-9090-8447

Samet Sağ 0000-0003-3471-125X

Ayşe Pınar Demir 0000-0003-1035-397X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sarı, İ., Sağ, S., & Pınar Demir, A. (2020). Sporda Zihinsel Dayanıklılık: Taekwondo Sporcularında Bir İnceleme. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 131-147.