Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRESEL TUTUM VE ÇEVRE BİLGİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 20 Sayı: 4, 254 - 259, 28.12.2017

Öz

Amaç: Bu araştırma ilköğretim
öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı
olarak yapılmıştır.

Yöntem: Araştırmanın evrenini bir
ilköğretim okulunda okuyan 6-7-8. Sınıf öğrencilerinden oluşan toplam 237
öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmayıp evrenin tamamına ulaşılması
hedeflenmiş 189 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak
çevre bilgi testi ve çevre tutum ölçeği kullanılmıştır.

 Bulgular:
Öğrencilerin yaş ortalaması 12.76 olup %50.3’ünün erkek olduğu, çevre bilgi
test puanlarının 18.11, çevre tutum puanlarının ise 102.66 olduğu bulunmuştur.
İstatistiksel inceleme sonucunda kızların çevre bilgi puanı ve çevre tutum
puanının yüksek olduğu ve aralarındaki farkın da istatistiksel olarak anlamlı
olduğu, ayrıca sınıf dereceleri ile çevre bilgi puanı arasında da anlamlı bir
ilişki olduğu görülmüştür. Çevre bilgi testi ile çevre tutum puanı arasında
yapılan korelasyon testine göre aralarında pozitif yönde güçlü bir ilişki
olduğu saptanmıştır.







Sonuçlar: Sonuçlara göre kızların çevreye
yönelik bilgi ve duyarlılıkları daha yüksek düzeydedir. Okullarda çevre ile
ilgili bilgilendirmeler ve etkinlikler yapılırken özellikle erkek öğrencilere
yönelik daha dikkat çekici teknikler kullanılmalı ve katılmaları için teşvik
edilmelidir. Halk sağlığı hemşireleri olarak okul sağlığı uygulamalarında bu
konuya daha fazla yer veren çalışmalar planlanmalıdır. 

Kaynakça

  • Algül E. Çevre Sorununda Çağdaş Yaklaşım ve Stratejiler-1, Çevre Sorununda Türkiye için Çevre Politikaları. 2004. Erişim tarihi: 15.07.2016 http://evrenselgercekler.blogcu.com/cevre-sorununda-cagdas-yaklasim-vestratejiler-1/1980208
  • Atasoy E, Ertürk H. İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 2008;10(1):105-22. Baykal H, Baykal T. Küresellesen Dünya’da Çevre Sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2008;5(9):1-17.
  • Değirmenci M. İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Karşı Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kayseri İli Örneği). Journal of European Education 2012;2(2):47-53.
  • Demirbaş M, Pektaş HM. İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2009;3(2):195-211.
  • Deniş H, Genç H. Çevre Bilimi Dersi Alan ve Almayan Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Tutumları ve Çevre Bilimi Dersindeki Başarılarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;Haziran 8(13):20-6.
  • Gök E, Afyon AA Survey on Elementary School Students’ Environmental Knowledge and Environmental Attitudes. Journal of Turkısh Scıence Educatıon 2015;12(4):77-93.
  • Gökçe N, Erdoğan K, Aktay S, Özden M. İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online 2007;6(3):452-468. İncekara S, Tuna F. Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevresel Konularla İlgili Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi: Çankırı İli Örneği. Marmara Coğrafya Dergisi 2010;Temmuz-22:168-82.
  • Karataş A, Aslan G. İlköğretim Öğrencilerine Çevre Bilincinin Kazandırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü: Ekoloji Temelli Yaz Kampı Projesi Örneği. Journal of World of Turks 2012;4(2);259-276.
  • Sağır UŞ, Aslan O, Cansaran A. The Examination of Elementary School Students’ Environmental Knowledge and Environmental Attitudes with Respect to the Different Variables. İlköğretim Online 2008;7(2):496-511.
  • Şimşekli Y. Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Eğitim Fakültesi Dergisi 2004;XVII(1):83-92.
  • Watson K, Halse CM. Environmental Attitudes of Pre-Service Teachers: A Conceptual and Methodological Dilemma in Cross-Culturel Data Collection. Asia Pasific Education Review 2005;6(1):59-71.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen Çavuşoğlu

Birsen Altay

Gülşat Nuriyeva Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Çavuşoğlu F, Altay B, Nuriyeva G. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRESEL TUTUM VE ÇEVRE BİLGİSİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(4):254-9.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.