Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı 2, 2149 - 2158, 22.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletisim. The Journal of International Social Research, 5:292-303.
  • Aksu, H., Sevil, Ü. (2010). Göç ve Kadın Sağlığı. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2: 133-138.
  • Altındiş, M. (2013). Türkiye’de Mülteciler, Salgın Hastalıklar ve Korunma. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 28: 64-67.
  • Aydın, D., Şahin N., Akay, B.(2017). Göç Olayının Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7(1): 8-14.
  • Baş, M., Molu, B., Tuna H.İ., Baş, İ.(2017). Göç Eden Ailelerin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Değişiminin Kadın ve Çocuk Yaşamına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3): 1680-1693.
  • Fichter, M.M., F. Xepapadakos, N. Quadflieg, E. Georgopoulou, W.E: Fthenakis. (2004). A Comperative Study of Paychopathology in Greek Adolescents in Germany and in Greece in 1980 and 1998- 18 Years Apart. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 254(1): 27-35.
  • Geçkil, E., Aldem, M. ve Kaleci, E. (2017). Göçün Çocuk Sağlığına Etkisi. Journal of Human Sciences, 14(1): 171-186.
  • Güngör, M. (2008). Evrensel Bir Sorun Olarak Çocuk Suçluluğu ve Sokakta Çalışan ve Yaşayan Çocuklar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 25-43.
  • Gürsoy, F., Aydoğdu, F., Aysu, B., Aral, N. (2017). Göçmen Çocukların Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılmalı İncelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 6(3): 10.
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli Sığınmacı Çocuk İşçiler ve Sorunları Kilis Örneği. Göç Dergisi, 1:29-30.
  • Karakuş, Emine. (2006). Göç Olgusu ve Eğitime Olumsuz Etkileri (Sultanbeyli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler. International Journal of and Educational Sciences, 2 (4).
  • Kaypak, Ş., Bimay, M. (2016). Suriye Savaşı Nedeniyle Yaşanan Göçün Ekonomik ve Sosya-Kültürel Etkileri: Batman Örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Kızmaz, Z., Bilgin, R. (2010). Sokakta Yaşayan/Çalışan Çocuklar ve Suç: Diyarbakır Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 269-311.
  • Koruk, I., Şimşek , Z., Koruk, S., Doni, N., Gürses, G. (2010). Intestinal parasites, nutritional status and physchomotor development delay in migratory farm worker's children. Child Care Health Dev., 36(6), 888-894.
  • Lordoğlu, K., Etiler, N. (2014). Batı Karadeniz Bölgesinde Mevsimlik Gezici Tarım İşçiliğinde Çalışan Çocuklar Üzerine Sınırlı Bir Araştırma. Çalışma ve Toplum, 2, 115-134.
  • Mirsky, J. (2004). Preparing Adolescents for Immigration: A Group Intervention. Children & Youth Services Review, 26 (4):413-426.
  • Molu, B., Baş, M. Göçün Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri: Türkiye’deki Mülteci Çocuklar. 2nd International Congress on Applied Sciences: Migration, Poverty and Employment. UUBK. 2016.
  • Nar, Betül. (2008). Göçün Eğitime ve Eğitim Yönetimine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat, G. (2007). İç Göçün Çocuk Ruh Sağlığına Etkisi ve Sosyal Hizmet Müdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 89-106.
  • Şişman,Y. (2006). Sokakta Çalışan Çocukların Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 251-276.
  • Tezcan, S., Eryurt, M. A. (2006). Türkiye’de İç Göç ve Çocuk Sağlığı. Nüfusbilim Dergisi, 28-29, 15-28.
  • Türk Tabipler Birliği (TTB). (2016). Savaş, Göç ve Sağlık. Türk Tabipleri Birliği Yayınları. Ankara.
  • Uluocak, G.P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okulda Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26.
  • UNICEF. (2016). Köklerinden Koparılanlar Raporu. http://www.un.org.tr/unicef-dunyada koklerinden-koparilmis-neredeyse-50-milyon-cocuk-var/ Erisim Tarihi: 06.06.2018
  • Winzer, M. A., Mazurek, K. (Eds.). (2000). Special education in the 21st century: Issues of inclusion and reform. Gallaudet University Press.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldız Demirli, A. (2015). Evaluation of the development characteristics of the 0 to 6 year old children of families engaged in seasonal agricultural work. Mediterranean Journal of Humanities, 1, 207-220.

Göç Etmiş Ailelerin İlköğretim Çağındaki Çocuklarının Yaşadıkları Sorunların Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı 2, 2149 - 2158, 22.10.2018

Öz

Toplumların, ülkelerin içinde bulundukları ekonomik
koşullar, yoksulluk, savaş, terör, siyasi baskılar, doğal afetler, eğitim
olanakları, iyi iş fırsatları gibi çeşitli faktörler kişileri göçe sevk
etmektedir. Göç olayından en fazla etkilenen grup ise çocuklardır. Bu çalışmada
göç etmiş ailelerin ilköğretim çağındaki çocuklarının yaşadıkları sorunların
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeline göre tasarlanmıştır.
Araştırmanın evrenini, Erzurum il merkezinde yaşayan ilköğretim çağı çocukları
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Erzurum ilinin aşırı göç alan
mahallelerinde yaşayan göçmen ailelerin ilköğretime devam eden, çalışmaya
katılmayı kabul eden 360 ilköğretim çağı çocuk oluşturmaktadır. Araştırma
verilerinin toplanmasında, araştırmacılar tarafından hazırlanmış göç etmiş
ailelerin ilköğretim çağındaki çocuklarının sosyo-demografik özelliklerini
belirlemeye yönelik “Tanıtıcı Bilgi Formu” 
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 18.0 programında, frekans, yüzde, ortalama, standart
sapma değerleri dikkate alınarak yapılmıştır. Araştırma sonunda göç etmiş
ailelerin ilköğretim çağındaki çocuklarının her konuda yeterince eğitim
alamadıkları, istedikleri gibi beslenemedikleri, fiziki koşullarının ve ev
ortamlarının yeterli olmadığı tespit edilmiştir. 


Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletisim. The Journal of International Social Research, 5:292-303.
  • Aksu, H., Sevil, Ü. (2010). Göç ve Kadın Sağlığı. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2: 133-138.
  • Altındiş, M. (2013). Türkiye’de Mülteciler, Salgın Hastalıklar ve Korunma. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 28: 64-67.
  • Aydın, D., Şahin N., Akay, B.(2017). Göç Olayının Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7(1): 8-14.
  • Baş, M., Molu, B., Tuna H.İ., Baş, İ.(2017). Göç Eden Ailelerin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Değişiminin Kadın ve Çocuk Yaşamına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3): 1680-1693.
  • Fichter, M.M., F. Xepapadakos, N. Quadflieg, E. Georgopoulou, W.E: Fthenakis. (2004). A Comperative Study of Paychopathology in Greek Adolescents in Germany and in Greece in 1980 and 1998- 18 Years Apart. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 254(1): 27-35.
  • Geçkil, E., Aldem, M. ve Kaleci, E. (2017). Göçün Çocuk Sağlığına Etkisi. Journal of Human Sciences, 14(1): 171-186.
  • Güngör, M. (2008). Evrensel Bir Sorun Olarak Çocuk Suçluluğu ve Sokakta Çalışan ve Yaşayan Çocuklar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 25-43.
  • Gürsoy, F., Aydoğdu, F., Aysu, B., Aral, N. (2017). Göçmen Çocukların Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılmalı İncelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 6(3): 10.
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli Sığınmacı Çocuk İşçiler ve Sorunları Kilis Örneği. Göç Dergisi, 1:29-30.
  • Karakuş, Emine. (2006). Göç Olgusu ve Eğitime Olumsuz Etkileri (Sultanbeyli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler. International Journal of and Educational Sciences, 2 (4).
  • Kaypak, Ş., Bimay, M. (2016). Suriye Savaşı Nedeniyle Yaşanan Göçün Ekonomik ve Sosya-Kültürel Etkileri: Batman Örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Kızmaz, Z., Bilgin, R. (2010). Sokakta Yaşayan/Çalışan Çocuklar ve Suç: Diyarbakır Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 269-311.
  • Koruk, I., Şimşek , Z., Koruk, S., Doni, N., Gürses, G. (2010). Intestinal parasites, nutritional status and physchomotor development delay in migratory farm worker's children. Child Care Health Dev., 36(6), 888-894.
  • Lordoğlu, K., Etiler, N. (2014). Batı Karadeniz Bölgesinde Mevsimlik Gezici Tarım İşçiliğinde Çalışan Çocuklar Üzerine Sınırlı Bir Araştırma. Çalışma ve Toplum, 2, 115-134.
  • Mirsky, J. (2004). Preparing Adolescents for Immigration: A Group Intervention. Children & Youth Services Review, 26 (4):413-426.
  • Molu, B., Baş, M. Göçün Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri: Türkiye’deki Mülteci Çocuklar. 2nd International Congress on Applied Sciences: Migration, Poverty and Employment. UUBK. 2016.
  • Nar, Betül. (2008). Göçün Eğitime ve Eğitim Yönetimine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat, G. (2007). İç Göçün Çocuk Ruh Sağlığına Etkisi ve Sosyal Hizmet Müdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 89-106.
  • Şişman,Y. (2006). Sokakta Çalışan Çocukların Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 251-276.
  • Tezcan, S., Eryurt, M. A. (2006). Türkiye’de İç Göç ve Çocuk Sağlığı. Nüfusbilim Dergisi, 28-29, 15-28.
  • Türk Tabipler Birliği (TTB). (2016). Savaş, Göç ve Sağlık. Türk Tabipleri Birliği Yayınları. Ankara.
  • Uluocak, G.P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okulda Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26.
  • UNICEF. (2016). Köklerinden Koparılanlar Raporu. http://www.un.org.tr/unicef-dunyada koklerinden-koparilmis-neredeyse-50-milyon-cocuk-var/ Erisim Tarihi: 06.06.2018
  • Winzer, M. A., Mazurek, K. (Eds.). (2000). Special education in the 21st century: Issues of inclusion and reform. Gallaudet University Press.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldız Demirli, A. (2015). Evaluation of the development characteristics of the 0 to 6 year old children of families engaged in seasonal agricultural work. Mediterranean Journal of Humanities, 1, 207-220.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Küçükali 0000-0001-7254-3723

Hamide Nur Çevik Özdemir 0000-0002-1199-8801

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Küçükali, R., & Çevik Özdemir, H. N. (2018). Göç Etmiş Ailelerin İlköğretim Çağındaki Çocuklarının Yaşadıkları Sorunların Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 2149-2158.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.