Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BAĞLAMADAKİ MEVCUT ÖĞRENME YOLLARINA YÖNELİK ÇEŞİTLİ TESPİTLER

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 11, 61 - 90, 28.10.2022

Öz

Bağlama öğrenmeye yönelik mevcut birkaç alternatif yolun izlendiği bilinmektedir. Bağlama öğrenimi geçmişten günümüze devam eden usta-çırak ilişkisinin yanı sıra son zamanlarda yazılmaya başlayan metotlar ve medya araçları vasıtasıyla ulaşılan video/ses kayıtları aracılığı ile gerçekleşmektedir. Günümüzde teknik ve sosyal imkanların eskiye nazaran daha ulaşılabilir olmasından dolayı bağlama icrasına başlamak isteyenlerin birçok alternatifinin olduğunu söylemek mümkündür. Araştırma durum tespiti yapmaya yönelik olup betimsel bir özelliğe sahiptir. Araştırma sürecinde dijital ve yazılı kaynaklar taranarak konuya yönelik bilgiler elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada; usta-çırak ilişkisinin geleneksel haliyle varlığını sürdürdüğü, metot çalışmaları ve medya araçlarının yaygınlaşmasıyla birlikte usta-çırak ilişkisinin yeni biçimlerle ortaya çıktığı, ortaya çıkan yeni biçimlerde karşılıklı ilişkinin olmadığı bunun aksine tek taraflı bilgi alışverişinin sağlandığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açar, Y. (2019). “Bağlama Eğitiminde Kullanılan Notasyonların Öğrencilerin Deşifre Başarısına Etkisi” (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Açın, C. (1994). “Enstruman Bilimi (Organoloji)” İstanbul: Yenidoğan Basımevi Ltd. şti.
  • Ak, Ş. M. (2009). “Türk Musikisi Tarihi” Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Alemdar Çankaya E., Karagöz Dursun B., Parasız G. (2021). “9. Sınıf Öğrencilerine Değerlerin Müzik Etkinlikleri Yoluyla Kazandırılması” Eğitim Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler. Cilt.2, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Algı, S. (2006). “Üniversitelerimizin Eğitim Fakültelerine Bağlı Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Yüksek Bağlamada Yöresel Tezene Tavırlarının Kullanım Durumlarına Yönelik Bir Çalışma” (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aslan, F. (2008). Âşık Edebiyatı “Usta-Çırak Geleneği” İle Geleneksel Osmanlı Türk Müziği “Meşk Usûlü”Nün Karşılaştırılması. 38. Icanas (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi), Cilt 1, Sayı 1. Ankara.
  • Creswell, J.W. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. (Çev. M. Sözbilir). Ankara: Pegem Akademi,
  • Demirsipahi, C. (1975). Türk Halk Oyunları. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları:148
  • Feyzi, A. (2015). Darü’l Elhan’a Ait Anadolu Halk Şarkıları Defterlerinde Erzurum Türküleri. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 54.
  • Göktaş, U. (2020). Bağlama Çalgısında Nota-İcra Farklılıklarına Sebep Olan Etkenler, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt-6, Sayı-1.
  • Haşhaş, S. (2013). “Bağlama Eğitiminde Bağlama Tutuş, Mızrap (Tezene) Tutuş-Vuruş Yönlerinin Yeri ve Önemi Üzerine Bir İnceleme” (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Haşhaş, S. (2017). “Bağlama İcrasında Geleneksellik ve ‘Yenilikçilik’ Konuları Üzerine Genel Bir Değerlendirme” İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı: 3, Basım Tarihi: 2017, Malatya.
  • İmik, Ü., Haşhaş, S. (2015). “Medya Araçlarının Bağlama Sazının Öğreniminde Kullanımı”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt-1, Sayı-1, (s.31-40).
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, D. (1994). Sivas’ta Âşıklık Geleneği ve Âşık Ruhsatî, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Parlak, E. (2000). Türkiye’de El ile (Şelpe) Bağlama Çalma Geleneği ve Çalış Teknikleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

VARIOUS DETERMINATIONS FOR THE CURRENT LEARNING PATHS ON THE BAGLAMA

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 11, 61 - 90, 28.10.2022

Öz

It is known that there are several alternative ways to learn baglama. Baglama learning takes place through the master-apprentice relationship that has been going on from the past to the present, as well as through video /audio recordings reached through methods and media tools that have recently started to be written. Nowadays, due to the fact that social and technical opportunities are more accessible than before, it is possible to say that there are many alternatives for those who want to start performing the baglama. The research is aimed at conducting due diligence and has a descriptive feature. During the research process, digital and written sources were scanned and information about the subject was tried to be obtained. In the research; It has been observed that the master-apprentice relationship continues to exist in its traditional form. With the spread of method studies and media tools, it has been observed that the master-apprentice relationship has emerged in new forms. It has been seen that there is no mutual relationship in the new forms that have emerged, but on the contrary, a one-sided exchange of information has been achieved.

Kaynakça

  • Açar, Y. (2019). “Bağlama Eğitiminde Kullanılan Notasyonların Öğrencilerin Deşifre Başarısına Etkisi” (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Açın, C. (1994). “Enstruman Bilimi (Organoloji)” İstanbul: Yenidoğan Basımevi Ltd. şti.
  • Ak, Ş. M. (2009). “Türk Musikisi Tarihi” Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Alemdar Çankaya E., Karagöz Dursun B., Parasız G. (2021). “9. Sınıf Öğrencilerine Değerlerin Müzik Etkinlikleri Yoluyla Kazandırılması” Eğitim Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler. Cilt.2, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Algı, S. (2006). “Üniversitelerimizin Eğitim Fakültelerine Bağlı Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Yüksek Bağlamada Yöresel Tezene Tavırlarının Kullanım Durumlarına Yönelik Bir Çalışma” (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aslan, F. (2008). Âşık Edebiyatı “Usta-Çırak Geleneği” İle Geleneksel Osmanlı Türk Müziği “Meşk Usûlü”Nün Karşılaştırılması. 38. Icanas (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi), Cilt 1, Sayı 1. Ankara.
  • Creswell, J.W. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. (Çev. M. Sözbilir). Ankara: Pegem Akademi,
  • Demirsipahi, C. (1975). Türk Halk Oyunları. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları:148
  • Feyzi, A. (2015). Darü’l Elhan’a Ait Anadolu Halk Şarkıları Defterlerinde Erzurum Türküleri. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 54.
  • Göktaş, U. (2020). Bağlama Çalgısında Nota-İcra Farklılıklarına Sebep Olan Etkenler, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt-6, Sayı-1.
  • Haşhaş, S. (2013). “Bağlama Eğitiminde Bağlama Tutuş, Mızrap (Tezene) Tutuş-Vuruş Yönlerinin Yeri ve Önemi Üzerine Bir İnceleme” (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Haşhaş, S. (2017). “Bağlama İcrasında Geleneksellik ve ‘Yenilikçilik’ Konuları Üzerine Genel Bir Değerlendirme” İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı: 3, Basım Tarihi: 2017, Malatya.
  • İmik, Ü., Haşhaş, S. (2015). “Medya Araçlarının Bağlama Sazının Öğreniminde Kullanımı”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt-1, Sayı-1, (s.31-40).
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, D. (1994). Sivas’ta Âşıklık Geleneği ve Âşık Ruhsatî, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Parlak, E. (2000). Türkiye’de El ile (Şelpe) Bağlama Çalma Geleneği ve Çalış Teknikleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Göktaş 0000-0001-7452-7663

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Göktaş, U. (2022). BAĞLAMADAKİ MEVCUT ÖĞRENME YOLLARINA YÖNELİK ÇEŞİTLİ TESPİTLER. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 61-90.