Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 PANDEMİSİNDE ÇOCUK VE AİLELERE YÖNELİK YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 8, 1 - 17, 06.01.2022
https://doi.org/10.36731/cg.991558

Öz

COVID-19, küresel salgını çocuk ve aileleri derinden etkilemiştir. Pandemi döneminde aile ve çocuklara yönelik yapılan araştırmaların toplu halde ele alınması, incelenmesi ve değerlendirilmesi bir gerekliliktir. Bu gereklilikten hareketle araştırmada COVID-19 pandemisinde çocuk ve ailelere yönelik yapılan araştırmaların bir arada ele alınarak incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada Mayıs 2020- Nisan 2021 tarihleri arasında yayınlanan makaleler doküman analiz tekniği ile incelenmiştir. Araştırmada çocuk ve ailelere yönelik belirtilen tarihlerde 1900 çalışmaya rastlanmıştır. Bu çalışmalardan editöre mektup olanlar, tam metnine ulaşılamayanlar ve 0-18 yaş çocuk ve aileleriyle çalışılmayan yayınlar kapsam dışı bırakılmış bu yayınlardan sonra kalan 200 yayınla araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada makalelerin en fazla derleme türünde olduğu, en fazla doküman analiz tekniğinin kullanıldığı, ilköğretim dönemindeki çocuklarla çalışıldığı, 2020 yılında yapıldığı, en fazla iki yazarla çalışıldığı belirlenmiştir. Araştırmalarda en fazla oranda amaçlanan, COVID-19 pandemisinin çocuk ve aileler üzerindeki etkileri olduğu, sonuç olarak da bu etkilerin olumsuz yönde gerçekleştiği belirlenmiştir. Yazarlar en fazla oranda çocuk ve ailelerinin desteklenmesi gerektiğine yönelik öneri sunmuşlardır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak çalışmanın farklı desenlerde, farklı örneklem gruplarıyla yapılması, pandeminin etkisini azaltmak için toplumda yer alan profesyonellerin işbirliği içinde çalışması önerilebilir.

Kaynakça

  • Alon, T.M., Doepke, M., Olmstead- Rumsey, J. ve Tertilt, M. (2020). The impact of covid-19 on gender equality. National Bureau of Economic Research, https://www.nber.org/system/files/working.papers/w26947/w26947.pdf.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). Sosyal gelişim. N. Aral ve Z.F. Temel (Eds.). Çocuk gelişimi. İçinde (s. 236-262). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 99-114.
  • Boyacı, İ. (2020). Türkiye sağlık sisteminin dönüşümü (2003-13): Covid-19 pandemisi ile mücadele sürecinde sağlık reformlarına yeniden bakış. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 59-80.
  • Bozkurt, A. (2020). Koranavirus (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bradbury- Jones, C. ve Isham, L. (2020). The pandemic paradox: The consequences of covid-19 on domestic violence. Journal of Clinical Nursing, 29(13-14), 2047-2049.
  • Brom, C., Lukovsky, J., Gregor, D., Hannemann, T., Strakova, J. ve Svoricek, R. (2020). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republis: A rapid survey of 1st- 9th grades’ parents. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/340738244.
  • Burke, J. ve Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. https://www.researchgate.net/publication/340444601. 26.04.2020.
  • Ceylan, R. (2017). Fiziksel gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 56-73). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cluver, L., Lachman- McLaren, J., Wessels, I. ve Bachman, G. (2020). Parenting in a time of COVID-19. Corresponding. DOI:10.1016/50140-6736.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. S.B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çaykuş, E.T. ve Mutlu- Çaykuş, T. (2020). Ways to promote children’ resiliency to the COVID-19: Pandemic suggestions for families, teachers and mental health specialists. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE), 7(5), 95-113.
  • Deltoid (2020). Küresel COVID 19 salgınının Türkiye’de farklı kategorilere etkileri. https://www2deleoite.com/content/dam/Delointte/tr/Documents/cunsulting/kuresel-covid-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.pdf. 25.04.2020.
  • Duyan, V. (2018). Ailede kriz yönetimi. K. Tepeli ve E. Durualp (Eds.). Aile yaşam döngüsü. İçinde (s. 232-260). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2020). https://www.who.int/docs/default-source/coranavirus/mental-health-considerations.pdf. 10.12.2020.
  • Fazlıoğlu, Y. (2017). Sosyal gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 154-176). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ghosh, R., Dubey, M.J., Chatterjee, S. ve Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr, 72(3), 226-235.
  • Hughes, C.(2020). Some implications of COVID-19 or remote learning and the future of schooling current and critical issues in curriculum. Learning and Assessment, 36, 3-17.
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescence Health, 4(5), 397-404.
  • Markowska- Manista, U. ve Zakrzewska- Oledzka, D. (2020). Family with children in times of pandemic- what, where, how? Dilemmas of adult imposed prohibitions and orders. M. Baranowski, A. Jarynowski, M. Wojta- Kempa ve M. Pronckowlak- Sochansko (Eds.). Society register, 4(3). İçinde (s. 89-111). Poland: Fullbright.
  • Noviyanti, P. ve Arianto, D. (2020). Social media analysis: Utilizatior of social media data for research on COVID-19. Researchgate. https://www.researchagate.net/publication/340511574.
  • Oosterhoff, B. ve Palmer, C.A. (2020). Attitudes and psychological factors associated with news monitoring, social distancing, disinfecting and hoardingbehaviors among US adolescents during the coronavirus disease 2019 pandemic. JAMA Pediatr, 174(12), 1184-1190.
  • Öngören, S. ve Yılmaz, E. (2018). Rastlantısal krizler. K. Tepeli ve E. Durualp (Eds.). Aile yaşam döngüsü. İçinde (s. 288-328). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Özbezek, B.D., Paksoy, H.H. ve Çopuroğlu, F. (2021). Covid-19 pandemi döneminde sağlık çalışanlarının sosyal destek algılarının tükenmişlik düzeyine etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 11413-434.
  • Özer, D. (2017). Motor gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 76-102). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pisano, L., Galimi, D. ve Cerneglia, L. (2020). A qualitative report on explaratory data on the possible emotional/behavioral correlates of COVID-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/340620013.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z, Xie, B. ve Yu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: Implications and policy recommendations. General Psychiatry, 331-333.
  • Russell, M.V., Russell, S.J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C. ve Booy, R. (2020). School closure and management practices during coranavirus outbreaks including COVID-19: A rapidd systematic review. Lancet Child Adolescence Heatlh, 4, 397-404.
  • Sağlam, M. (2017). Aile içi iletişim. N. Aral (Ed.). Çocuk ve iletişim. İçinde (s. 308-324). Ankara: Vize Yayınları.
  • Sing, S., Roy, D., Sinha, K., Parveen, S., Sharma, G. ve Joshi, G. (2020). İmpact of covid-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Research, 239, 1-10.
  • Toker- Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Turan, İ. ve Erkan- Yazıcı, Y. (2021). İlköğretim yapılarının pandemi ve post pandemi süresince kullanımına yönelik tasarım önerileri. Journal of Interior Design and Academy, 1(1), 14-33.
  • TÜBA(2020). Covid-19: Pandemi değerlendirme raporu. www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/covid-19%20Raporu-Final%2Bpdf. 2.09.2021. URL,1: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/. 26.04.2020.
  • URL,2: https://www.psikiyatri.org.tr/TPD.Data/Uploads/files/KarantinaCOVID.pdf. 25.04.2020
  • Wagner, K.D. (2020). Addressing the experience of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. Journal Clin. Psychiatry, 8(3), 20ed13394.
  • Varol, G. ve Tokuç, B. (2020). Halk sağlığı boyutuyla Türkiye’de COVID-19 pandemisinin değerlendirilmesi. NKMJ Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 579-594.
  • Yenilmez, Ç. (2012). Aile yapısı ve ilişkileri. Eskişehir: Açıköğretim Yayınları.
  • Yıldız- Bıçakçı, M. ve Aral, N. (2017). Dil gelişimi. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 132-150). Ankara: Pegem Akademi.

INVESTIGATION OF ARTICLES FOR CHILDREN AND FAMILIES IN THE COVID- 19 PANDEMIC

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 8, 1 - 17, 06.01.2022
https://doi.org/10.36731/cg.991558

Öz

COVID-19 pandemic has deeply affected children and their families. It is a necessity to collectively address, examine and evaluate the researches on families and children during the pandemic period. Based on this necessity, it is aimed to examine the researches made for children and families in the COVID-19 pandemic by considering them together. In the study, in which the qualitative research method was used, the articles published between May 2020 and April 2021 were examined with the document analysis technique. In the research, 1900 studies were found on children and families on the specified dates. Among these studies, those with letters to the editor, those whose full text could not be reached, and those that were not studied with children aged 0-18 and their families were excluded from the scope, and research was carried out with the remaining 200 publications after these publications. In the research, it was determined that the articles were mostly in the compilation type, the document analysis technique was used the most, they were studied with children in the primary school period, and they were studied with at most two authors in 2020. It has been determined that the most aimed in the researches effects of the COVID-19 pandemic on children and families, and as a result, these effects occur in a negative way. The authors suggested that children and their families should be supported at the highest rate. Based on the findings obtained from the research, it can be suggested that the studies be carried out in different designs, with different sample groups, and that professionals in the society in cooperation to reduce the impact of the pandemic.

Kaynakça

  • Alon, T.M., Doepke, M., Olmstead- Rumsey, J. ve Tertilt, M. (2020). The impact of covid-19 on gender equality. National Bureau of Economic Research, https://www.nber.org/system/files/working.papers/w26947/w26947.pdf.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). Sosyal gelişim. N. Aral ve Z.F. Temel (Eds.). Çocuk gelişimi. İçinde (s. 236-262). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 99-114.
  • Boyacı, İ. (2020). Türkiye sağlık sisteminin dönüşümü (2003-13): Covid-19 pandemisi ile mücadele sürecinde sağlık reformlarına yeniden bakış. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 59-80.
  • Bozkurt, A. (2020). Koranavirus (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bradbury- Jones, C. ve Isham, L. (2020). The pandemic paradox: The consequences of covid-19 on domestic violence. Journal of Clinical Nursing, 29(13-14), 2047-2049.
  • Brom, C., Lukovsky, J., Gregor, D., Hannemann, T., Strakova, J. ve Svoricek, R. (2020). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republis: A rapid survey of 1st- 9th grades’ parents. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/340738244.
  • Burke, J. ve Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. https://www.researchgate.net/publication/340444601. 26.04.2020.
  • Ceylan, R. (2017). Fiziksel gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 56-73). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cluver, L., Lachman- McLaren, J., Wessels, I. ve Bachman, G. (2020). Parenting in a time of COVID-19. Corresponding. DOI:10.1016/50140-6736.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. S.B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çaykuş, E.T. ve Mutlu- Çaykuş, T. (2020). Ways to promote children’ resiliency to the COVID-19: Pandemic suggestions for families, teachers and mental health specialists. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE), 7(5), 95-113.
  • Deltoid (2020). Küresel COVID 19 salgınının Türkiye’de farklı kategorilere etkileri. https://www2deleoite.com/content/dam/Delointte/tr/Documents/cunsulting/kuresel-covid-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.pdf. 25.04.2020.
  • Duyan, V. (2018). Ailede kriz yönetimi. K. Tepeli ve E. Durualp (Eds.). Aile yaşam döngüsü. İçinde (s. 232-260). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2020). https://www.who.int/docs/default-source/coranavirus/mental-health-considerations.pdf. 10.12.2020.
  • Fazlıoğlu, Y. (2017). Sosyal gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 154-176). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ghosh, R., Dubey, M.J., Chatterjee, S. ve Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr, 72(3), 226-235.
  • Hughes, C.(2020). Some implications of COVID-19 or remote learning and the future of schooling current and critical issues in curriculum. Learning and Assessment, 36, 3-17.
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescence Health, 4(5), 397-404.
  • Markowska- Manista, U. ve Zakrzewska- Oledzka, D. (2020). Family with children in times of pandemic- what, where, how? Dilemmas of adult imposed prohibitions and orders. M. Baranowski, A. Jarynowski, M. Wojta- Kempa ve M. Pronckowlak- Sochansko (Eds.). Society register, 4(3). İçinde (s. 89-111). Poland: Fullbright.
  • Noviyanti, P. ve Arianto, D. (2020). Social media analysis: Utilizatior of social media data for research on COVID-19. Researchgate. https://www.researchagate.net/publication/340511574.
  • Oosterhoff, B. ve Palmer, C.A. (2020). Attitudes and psychological factors associated with news monitoring, social distancing, disinfecting and hoardingbehaviors among US adolescents during the coronavirus disease 2019 pandemic. JAMA Pediatr, 174(12), 1184-1190.
  • Öngören, S. ve Yılmaz, E. (2018). Rastlantısal krizler. K. Tepeli ve E. Durualp (Eds.). Aile yaşam döngüsü. İçinde (s. 288-328). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Özbezek, B.D., Paksoy, H.H. ve Çopuroğlu, F. (2021). Covid-19 pandemi döneminde sağlık çalışanlarının sosyal destek algılarının tükenmişlik düzeyine etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 11413-434.
  • Özer, D. (2017). Motor gelişim. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 76-102). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pisano, L., Galimi, D. ve Cerneglia, L. (2020). A qualitative report on explaratory data on the possible emotional/behavioral correlates of COVID-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/340620013.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z, Xie, B. ve Yu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: Implications and policy recommendations. General Psychiatry, 331-333.
  • Russell, M.V., Russell, S.J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C. ve Booy, R. (2020). School closure and management practices during coranavirus outbreaks including COVID-19: A rapidd systematic review. Lancet Child Adolescence Heatlh, 4, 397-404.
  • Sağlam, M. (2017). Aile içi iletişim. N. Aral (Ed.). Çocuk ve iletişim. İçinde (s. 308-324). Ankara: Vize Yayınları.
  • Sing, S., Roy, D., Sinha, K., Parveen, S., Sharma, G. ve Joshi, G. (2020). İmpact of covid-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Research, 239, 1-10.
  • Toker- Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Turan, İ. ve Erkan- Yazıcı, Y. (2021). İlköğretim yapılarının pandemi ve post pandemi süresince kullanımına yönelik tasarım önerileri. Journal of Interior Design and Academy, 1(1), 14-33.
  • TÜBA(2020). Covid-19: Pandemi değerlendirme raporu. www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/covid-19%20Raporu-Final%2Bpdf. 2.09.2021. URL,1: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/. 26.04.2020.
  • URL,2: https://www.psikiyatri.org.tr/TPD.Data/Uploads/files/KarantinaCOVID.pdf. 25.04.2020
  • Wagner, K.D. (2020). Addressing the experience of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. Journal Clin. Psychiatry, 8(3), 20ed13394.
  • Varol, G. ve Tokuç, B. (2020). Halk sağlığı boyutuyla Türkiye’de COVID-19 pandemisinin değerlendirilmesi. NKMJ Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 579-594.
  • Yenilmez, Ç. (2012). Aile yapısı ve ilişkileri. Eskişehir: Açıköğretim Yayınları.
  • Yıldız- Bıçakçı, M. ve Aral, N. (2017). Dil gelişimi. N. Aral ve T. Duman (Eds.). Eğitim psikolojisi. İçinde (s. 132-150). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile ve Hanehalkı Çalışmaları, Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Gül Kadan 0000-0002-1430-8714

Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2021
Kabul Tarihi 14 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kadan, G. (2022). COVID-19 PANDEMİSİNDE ÇOCUK VE AİLELERE YÖNELİK YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 4(8), 1-17. https://doi.org/10.36731/cg.991558