BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Kamu Yönetim Sisteminde Devlet Okullarındaki Yöneticilerin Performanslarının Değerlendirilmesine İlişkin Bir Alan Araştırması

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 26, 175 - 192, 01.12.2015

Öz

Örgüt çalışanlarının başarısını saptamak ve geliştirmek için yapılan çalışmaların tümü olarak tanımlanan performans değerlendirmesi, modern insan kaynakları politikasının en önemli araçlarından birisi olmaktadır.Günümüz yönetim anlayışındaki gelişmeler beraberinde okul yöneticisinin rolünü de değiştirmiştir. Özellikle klasik tip değerlendirmeden, insan kaynakları yönetimine dayalı performans değerlendirme sistemi denemeleri MEB tarafından yapılmış; fakat sistemleşmiş performans değerlendirme kriterleri oluşturulamamıştır.Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokul ve ortaokul yönetici performanslarının kimler tarafından değerlendirileceği, performans değerlendirmesinin hangi sıklıkla yapılacağı, performans değerlendirme ölçütlerinin neler olması gerektiğine ilişkin ilkokul ve ortaokul yöneticisi, sınıf öğretmeni ve branş öğretmenlerinin görüşlerini ve bu grupların görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını ortaya koymaktır.Bu araştırma İzmir ili, merkez ilçelerindeki (Balçova, Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Bornova, Konak, Bayraklı, Karabağlar, Gaziemir, Buca, Narlıdere, Güzelbahçe) 51 devlet okulunda (ilkokul ve ortaokul) çalışan yönetici ve öğretmenlerden toplanan kişisel bilgi formu ve ölçek verilerinden oluşturmaktadır.Verilerin çözümlenmesinde yüzde ve frekanslardan yararlanılmış, ortalamalar arasındaki farkların manidarlığını saptamak için görev ve kıdem değişkenine göre oluşturulan grupların görüşleri ile ilgili olarak varyans analizi yapılmıştır.Performans değerlendirme ölçütlerinin, katılımcılar arasında görev ve kıdem değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür

Kaynakça

  • Abat, E. (2010), Eğitim Yönetimi Uzmanlarının Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Zihinsel Modelleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Ada B. (2008). Türk Kamu Personelinin Performans Değerlendirmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt Y. ve diğerleri. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli), Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 37, Sayı:164, 2012, 159-175.
  • Akçakanat T., (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Em- niyet Müdürlüğü’nde Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay
  • Buluç, B, (2003) İnsan Kaynakları Geliştirilmesinde Performansı Değerlendirmenin Rolü www. insankaynakları.com (Ulaşım Tarihi: 15.10.2014)
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Can, N. (2011). Okul Örgütünü Etkileyen Etkenler, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çorbacı, S., Bostancı, A. (2013) Okullarda Öğretmenlere Yönelik Performans Yönetimi Uygula- maları ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 2013, 231-247
  • Eryılmaz, B. (2011). Kamu Yönetimi. Ankara: Okutman Yayınevi
  • Gök, S. (2006). XXI. Yüzyılda İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Güçlüol, K. (1985). Eğitim Yönetiminde Karar ve Örnek Olaylar. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güngör, A. (2015). Türk Kamu Yönetim Sisteminde Devlet Okullarındaki Yöneticilerin Perfor- manslarının Değerlendirilmesine İlişkin Bir Alan Araştırması: İzmir Örneği, (Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Gürüz D. & Yaylacı, G.Ö. (2009). İletişimci Gözüyle İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Me- diaCat Kitapları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Teknikleri. 9. Basım, Ankara: Nobel Yayınları
  • Kaynak T., Adal, Z., Atay, İ., Uyargil, C., Sadullah, Ö., Acar, A.C. Özçelik O., Dündar G. & Uluhan R. (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi. , İstanbul: İstanbul Üniversitesi. İşletme Fak. İ.K.Y. Ana Bilim Dalı Yayınları.
  • Köse, Ö.E (2010), Kamu Mali Yönetim Reformunun Etkileri Ve 5018 Sayılı Kanun’da Dış De- netimin Tasarımına İlişkin Sorunlar, Dış Denetim Dergisi, Temmuz,Ağustos, Eylül Sayısı, kileri-ve-5018-sayili-kanunda-dis-denetimin-tasarimina-iliskin-sorunlar-1-1.pdf (T.T:06/03/2015)
  • MEB, EARGED, Okulda Performans Yönetimi Modeli, 2006, Ankara. http://yegitek.meb. gov.tr/earged/arasayfa.php?g=33 (Erişim Tarihi: 25.11. 2014)
  • New Leaders for New Schools Raporu (2010). Evaluating Principals: Balancing Accountability with Professionel Growth.
  • Oğuz, E. (2006). İlköğretim Okulu Yönetici Performansının Değerlendirilmesine İlişkin Görüşler Ve Öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 , (46), 227-258
  • Oğuz, E., (2006). İlköğretim Okulu Yönetici Performansını İlişkin Görüşler ve Öneriler. (Ya- yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şanlı Bulut, M. (2011). İlköğretim Okullarındaki Performans Yönetimi Uygulamaları ile Ör- gütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Uçar, A.&Öztürk, N. (2005), “Eğitim Kurumları Performansının Geliştirilmesinde Özdeğerlen- dirmenin Önemi , Çağdaş Eğitim Dergisi, Sayı:319, 37-44.
  • Vandenberghe, R. (1995). Creative Management of a School. Journal of Educational Administra- tion. Vol,33, No. 2. pp.31-51.

A Field Study Towards Evaluating The Performance Of Administrators In State Schools In Turkish State Administration System

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 26, 175 - 192, 01.12.2015

Öz

Performance assessment that is defined as all of the studies to determine the success and developing the employees, is one of the most important tools of modern human resources policies.Developments in the understanding of today’s management has changed the role of school administrators with it. In particular, the transition from the classical types of evaluation to performance evaluation system based on human resources management attempts made by the Ministry of Education; but systematized performance evaluation criteria could not be established.The goals of this study are to determine that who will assess performances of the primary and secondary school administrators attached to the Ministry of Education, in which period it will be done, what are performance asssessment factors that will be used for performance evaluation and on this subject secondary school administrators’s, classroom teachers’s and subject teachers’s views and opinions of these groups and also whether a significant difference occurs between the ideas of these groups.This research is consisted of personal information form and scale data collected from teaching and management staff working at 51 state schools (primary and secondary), in Izmir province, central districts (Balçova, Menemen, Çiğli, Bornova, Konak,Bayraklı, Bornova, Bornova, Buca, Bornova, Güzelbahçe)It have been benefited from the percentage and frequency in the analysis of data and a variance analysis has been carried out to determine the meaning of the difference between the averages considering the variables of duty of administrators and the teachers, seniority, tenure at the school, population of the their school, educational status, assesssment of their performances and in which period performance assessment will be done.It have been benefited from the percentage and frequency in the analysis of data and a variance analysis has been carried out to determine the meaning of the difference between the averages considering the variables of task and seniority that was consisted due to the group ideas.Task and tenure case variables have remarkable difference between participants over the performance assessment criteria

Kaynakça

  • Abat, E. (2010), Eğitim Yönetimi Uzmanlarının Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Zihinsel Modelleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Ada B. (2008). Türk Kamu Personelinin Performans Değerlendirmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt Y. ve diğerleri. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli), Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 37, Sayı:164, 2012, 159-175.
  • Akçakanat T., (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Em- niyet Müdürlüğü’nde Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay
  • Buluç, B, (2003) İnsan Kaynakları Geliştirilmesinde Performansı Değerlendirmenin Rolü www. insankaynakları.com (Ulaşım Tarihi: 15.10.2014)
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Can, N. (2011). Okul Örgütünü Etkileyen Etkenler, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çorbacı, S., Bostancı, A. (2013) Okullarda Öğretmenlere Yönelik Performans Yönetimi Uygula- maları ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 2013, 231-247
  • Eryılmaz, B. (2011). Kamu Yönetimi. Ankara: Okutman Yayınevi
  • Gök, S. (2006). XXI. Yüzyılda İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Güçlüol, K. (1985). Eğitim Yönetiminde Karar ve Örnek Olaylar. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güngör, A. (2015). Türk Kamu Yönetim Sisteminde Devlet Okullarındaki Yöneticilerin Perfor- manslarının Değerlendirilmesine İlişkin Bir Alan Araştırması: İzmir Örneği, (Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Gürüz D. & Yaylacı, G.Ö. (2009). İletişimci Gözüyle İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Me- diaCat Kitapları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Teknikleri. 9. Basım, Ankara: Nobel Yayınları
  • Kaynak T., Adal, Z., Atay, İ., Uyargil, C., Sadullah, Ö., Acar, A.C. Özçelik O., Dündar G. & Uluhan R. (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi. , İstanbul: İstanbul Üniversitesi. İşletme Fak. İ.K.Y. Ana Bilim Dalı Yayınları.
  • Köse, Ö.E (2010), Kamu Mali Yönetim Reformunun Etkileri Ve 5018 Sayılı Kanun’da Dış De- netimin Tasarımına İlişkin Sorunlar, Dış Denetim Dergisi, Temmuz,Ağustos, Eylül Sayısı, kileri-ve-5018-sayili-kanunda-dis-denetimin-tasarimina-iliskin-sorunlar-1-1.pdf (T.T:06/03/2015)
  • MEB, EARGED, Okulda Performans Yönetimi Modeli, 2006, Ankara. http://yegitek.meb. gov.tr/earged/arasayfa.php?g=33 (Erişim Tarihi: 25.11. 2014)
  • New Leaders for New Schools Raporu (2010). Evaluating Principals: Balancing Accountability with Professionel Growth.
  • Oğuz, E. (2006). İlköğretim Okulu Yönetici Performansının Değerlendirilmesine İlişkin Görüşler Ve Öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 , (46), 227-258
  • Oğuz, E., (2006). İlköğretim Okulu Yönetici Performansını İlişkin Görüşler ve Öneriler. (Ya- yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şanlı Bulut, M. (2011). İlköğretim Okullarındaki Performans Yönetimi Uygulamaları ile Ör- gütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Uçar, A.&Öztürk, N. (2005), “Eğitim Kurumları Performansının Geliştirilmesinde Özdeğerlen- dirmenin Önemi , Çağdaş Eğitim Dergisi, Sayı:319, 37-44.
  • Vandenberghe, R. (1995). Creative Management of a School. Journal of Educational Administra- tion. Vol,33, No. 2. pp.31-51.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA54RU36EE
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Akın Güngör

Mustafa Görün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Güngör, A., & Görün, M. (2015). Türk Kamu Yönetim Sisteminde Devlet Okullarındaki Yöneticilerin Performanslarının Değerlendirilmesine İlişkin Bir Alan Araştırması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 175-192.

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,