Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SÜRECİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ VE TÜKETİCİ EĞİLİMLERİNDEKİ YENİLİKLER: BAĞIŞIKLIK GÜÇLENDİRİCİ GIDA TAKVİYELERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 1, 69 - 91, 30.03.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1079454

Öz

COVID-19 sürecinde tüketicilerin farklı satın alma motivasyonlarına bağlı olarak farklı tüketici davranışları göstermektedirler. Bu durum, hijyen alışkanlıklarından maske takmaya, tüketici satın alma alışkanlıklarından evden çalışmaya kadar pek çok yeni alışkanlığı da beraberinde getirmiştir. Bu bağlamdan yola çıkılarak araştırmanın amacı, COVID-19 sürecinin Türkiye’de yaşayan tüketicilerin davranışlarına etkisi ve tüketici eğilimlerindeki yeniliklerin bağışıklık güçlendirici gıda takviyeleri örneği üzerinden belirlenmesidir. Araştırmanın modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 30 yaş ve üstü gönüllü 14 katılımcıdan oluşmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı olarak, çalışma grubunun demografik özelliklerinin belirlenmesine yönelik 3 soru ve 9 yarı yapılandırılmış açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA 2018 programı ile içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların pandemi döneminde daha sağlıklı gıda tüketme ihtiyacı ortaya çıktığı saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların pandemi sürecinde sağlıklarını korumaya daha fazla önem verdiği de belirlendiğinden bağışıklık sistemini güçlendirici gıda takviyeleri kullandığı söylenebilir

Kaynakça

  • Addo, P. C., Jiaming, F., Kulbo, N. B., & Liangqiang, L. (2020). COVID- 19: Fear appeal favoring purchase behavior towards personal protective equipment. The Service Industries Journal, 40 (7–8), 471– 490.
  • Ahmed, R. R., Streimikiene, D., Rolle, J. A., & Pham, A. D. (2020). The COVID-19 pandemic and the antecedants for the impulse buying behavior of US citizens. Journal of Competitiveness, 12(3), 5 . Akhtar, N., Nadeem Akhtar, M., Usman, M., Ali, M., & Iqbal Siddiqi, U. (2020). COVID-19 restrictions and consumers’ psychological reactance toward offline shopping freedom restoration. The Service Industries Journal, 40(13-14), 891-913.
  • Ammar, A., Brach, M., Trabelsi, K., Chtourou, H., Boukhris, O., Masmoudi, L., ... & Hoekelmann, A. (2020). Effects of COVID-19 home confinement on physical activity and eating behaviour Preliminary results of the ECLB-COVID19 international online-survey. MedRxiv.
  • Arafat, S. Y., Kar, S. K., & Kabir, R. (2020). Possible controlling measures of panic buying during COVID-19. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-3.
  • Baker, S. R., Farrokhnia, R. A., Meyer, S., Pagel, M., & Yannelis, C. (2020). How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 covid-19 pandemic (No. w26949). National Bureau of Economic Research, 1-36.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinem Eyice Basev 0000-0001-8936-1985

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eyice Basev, S. (2022). COVID-19 SÜRECİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ VE TÜKETİCİ EĞİLİMLERİNDEKİ YENİLİKLER: BAĞIŞIKLIK GÜÇLENDİRİCİ GIDA TAKVİYELERİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 69-91. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1079454