Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Hasta Mahremiyeti Davranışları ile Çok Boyutlu Duygusal Empati Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 40 Sayı: 1, 103 - 112, 26.04.2024
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1171725

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik ve tıp öğrencilerinin hasta mahremiyeti davranışları ile çok boyutlu duygusal empati düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmak amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde planlanan araştırmanın örneklemini Karadeniz Bölgesinde bir üniversitenin 340 hemşirelik öğrencisi ve 205 tıp öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler Birey Tanılama Formu, Hasta Mahremiyet Ölçeği ve Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği ile Kasım 2021-Mart 2022 tarihleri arasında yüz yüze toplanmıştır. Çalışmaya başlamadan önce etik kurul onayı, kurum izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır.
Bulgular: Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalamaları 43.25±15.21, tıp bölümü öğrencilerinin 48.41±19.09, Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalamaları hemşirelik bölümü öğrencilerinin 111.61±15.42 puan, tıp bölümü öğrencilerinin ise 107.91±14.71 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalaması ile cinsiyet, okuduğu bölüm, okuduğu sınıf, hasta hakları yönetmeliğini okuma ve daha önce hastanede tedavi veya bakım alma durumuna göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalaması ile cinsiyet, okuduğu bölüm, okuduğu sınıf ve daha önce hastanede tedavi veya bakım alma durumu gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Ayrıca hemşirelik ve tıp öğrencilerinin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalamaları ile Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan zayıf düzeyde negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (r=-0.346; p=0.000).
Sonuç: Bu çalışmada hem hemşirelik hem de tıp öğrencilerinin hasta mahremiyeti davranışlarının düşük, empati düzeylerinin ise yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilere özellikle hasta mahremiyeti konusunda farkındalık kazandırılması için eğitimlerin planlanması ve geri bildirimlerde bulunulması önerilmektedir.

Teşekkür

Çalışmaya katılmayı kabul eden hemşirelik ve tıp öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akar, Y., Özyurt, E., Erduran, S., Uğurlu, D., Aydın, İ. (2019). Hasta mahremiyetinin değerlendirilmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(1), 18-24.
  • Akgün, R., Çetin, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 104-117.
  • Avaner, E. (2018). What is privacy? How is the visibility of privacy from the health services window? Turkish Journal of Bioethics, 5(3), 110-116. doi:10.5505/tjob.2018.49368
  • Baghaei, R., Razmara Iranagh, S., Ghasemzadeh, N., Moradi, Y. (2021). Observation of patients’ privacy by physicians and nurses and its relationship with patient satisfaction. Hospital Topics, 99(4), 171-177. doi:10.1080/00185868.2021.1877096
  • Bas-Sarmiento, P., Fernández-Gutiérrez, M., Baena-Baños, M., Romero-Sánchez J. M. (2017). Efficacy of empathy training in nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 59, 59-65. doi:10.1016/j.nedt.2017.08.012
  • Buldan, Ö., Arslan, S. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeyi ile mahremiyet bilinci arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Turkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri, 13(2), 318-329. doi:10.5336/nurses.2020-78050
  • Caruso, D.R., Mayer, J.D. (1998). A measure of emotional empathy for adolescents and adults. Res Instit Centres Programs, 1(1), 713‐726.
  • Cuff, B.M., Brown, S.J., Taylor, L., Howat, D.J. (2016). Empathy: A review of the concept. Emotion Review, 8(2), 144-153.
  • Çınar, İ.Ö., Dağlı, F. (2021). Mesleki uygulama yapan öğrencilerin hasta mahremiyetine ilişkin görüşü. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, 29(1), 78-85. doi: 10.5336/mdethic.2020-77464
  • Demir, H., Özyaral, O., Biçer, İ., Aydın, O. A. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin hasta mahremiyeti konusundaki tutumları. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-30.
  • Duman, D., Acaroğlu, R. (2014). Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Journal of Nursing, 22(1), 25-32.
  • FallahMortezaNejad, S., Pourhabibi, Z., Mashayekhipirbazari, M., Delpasand, K. (2021). Nursing students' attitude toward the importance of patient privacy. Nursing and Midwifery Studies, 10(1), 52. doi:10.4103/nms.nms_96_19
  • Gönüllü, İ., Erden, Ş., Gökmen, D. (2017). Ankara üniversitesi tıp fakültesi ilk beş dönem öğrencilerinin empati düzeyinin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 651-656.
  • Hosseini- Ghavam-Abad, L., Asghari, F., Bandehagh, A., Najafipour, S., Bigdeli, S.H. (2019). Patient privacy: Awareness and attitudes of Iran University of Medical Sciences medical students. Medical Journal of Islamic Republic of Iran, (4 March), 33, 12. doi:10.34171/mjiri.33.12
  • İzgi, M.C. (2014). Mahremiyet kavramı bağlamında kişisel sağlık verileri The concept of privacy in the context of personal health data. Türkiye Biyoetik Dergisi, (S 1), 1.
  • Karadağlı, F. (2016). Profesyonel hemşirelikte etik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 197-200.
  • Kızılcık Özkan, Z., Çil Eyi, S., Mayda, Z. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hasta mahremiyetini korumaya yönelik davranışlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(2), 312-320. doi:10.33715/inonusaglik.718308
  • Nayeri, N.D., Aghajani, M. (2010). Patients’ privacy and satisfaction in the emergency department: A descriptive analytical study. Nursing Ethics, 17(2), 167-177. doi:10.1177/0969733009355377
  • Özdil, T., Yoğurtçu, K. (2017). Kişilerarası iletişim sürecinde empatinin önemi: Kırgızistan Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 39-51.
  • Özturk, H., Bahçecik, N., Özçelik, K.S. (2014). The development of the patient privacy scale in nursing. Nursing Ethics, 21(7), 812-828. doi:10.1177/0969733013515489
  • Papastavrou, E., Efstathiou, G., Andreou, C. (2016). Nursing students' perceptions of patient dignity. Nursing Ethics, 23(1), 92-103. doi:10.1177/0969733014557136
  • Petrucci, C., Cerra, C.L., Aloisio, F., Montanari, P., Lancia, L. (2016). Empathy in health professional students: A comparative cross-sectional study. Nurse Education Today, 41, 1-5. doi:10.1016/j.nedt.2016.03.022
  • Şen, D.E., Yetim, E., Öztürk, E. (2019). Zihinde ve sanal mekânda mahremiyet algısı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 875-891. doi:10.16953/deusosbil.440701
  • Terán, A.Á., Palazuelos, C., Dierssen-Sotos, T., Llorca, J., Gómez-Acebo, I. (2020). Evolution of medical students' perception of the patient's right to privacy. Research Square, 1-33.
  • Teófilo, T.J.S., Veras, R. F. S., Silva, V. A., Cunha, N. M., Oliveira, J. D. S., Vasconcelos, S. C. (2019). Empathy in the nurse–patient relationship in geriatric care: An integrative review. Nursing Ethics, 26(6), 1585-1600. doi:10.1177/0969733018787228
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Aştı, T. (2020). Turkish adaptation of the Multidimensional Emotional Empathy Scale: A validity and reliability study. Perspectives in Psychiatric Care, 1-8. doi:10.1111/ppc.12616
  • Türk Dil Kurumu. Mahremiyet, Empati. (2022) Erişim Adresi: http://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 09.08.2022.
  • Yazdi, N.A., Arabshahi, K.S., Bigdeli, S., Ghaffarifar, S. (2019). Challenges in promoting clinical empathy skills in medical students: A content analysis study. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 33, 104. doi:10.34171/mjiri.33.104
  • Yıldırım, S. (2021). Duygusallık ve rasyonellik algılarının toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında kurgulanması. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(28), 91-103. doi:10.33692/avrasyad.923791

Evaluation of Nursing and Medical Students' Patient Privacy Behaviors and Multidimensional Emotional Empathy Skills

Yıl 2024, Cilt: 40 Sayı: 1, 103 - 112, 26.04.2024
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1171725

Öz

Objective: This study was planned to determine and compare the patient privacy behaviors and multidimensional emotional empathy levels of nursing and medical students.
Methods: The sample of the research, which is planned as descriptive and relationship-seeking, consists of 340 nursing students and 205 medical students from a university in the Black Sea Region. The data were collected face-to-face with the Individual Diagnosis Form, Patient Privacy Scale and Multidimensional Emotional Empathy Scale between November 2021 and March 2022. Ethics committee approval, institutional permission, and informed consent were obtained from the students before starting the study.
Results: It was determined that the patient privacy scale average score of the nursing department students was 43.25±15.21, the medical department students 48.41±19.09, the multidimensional Emotional Empathy Scale score average was 111.61±15.42 for the nursing department students, and 107.91±14.71 for the medical department students. A statistically significant difference was found between the groups according to the mean score of the Patient Privacy Scale of the students and their gender, department, class, reading the patient rights regulation, and receiving treatment or care in the hospital before (p<0.05). It was determined that there was a statistically significant difference between the students' Multidimensional Emotional Empathy Scale mean score and gender, department, class, and previous hospital treatment or care status (p<0.05). In addition, it was determined that there was a statistically weak, negative and statistically significant relationship between the patient privacy scale mean scores of nursing and medical students and the mean scores of the Multidimensional Emotional Empathy Scale (r=-0.346; p=0.000).
Conclusion: In this study, it was determined that both nursing and medical students had low patient privacy behaviors and high empathy levels. In this direction, it is recommended to plan trainings and provide feedback in order to raise awareness of students especially on patient privacy.

Kaynakça

  • Akar, Y., Özyurt, E., Erduran, S., Uğurlu, D., Aydın, İ. (2019). Hasta mahremiyetinin değerlendirilmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(1), 18-24.
  • Akgün, R., Çetin, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 104-117.
  • Avaner, E. (2018). What is privacy? How is the visibility of privacy from the health services window? Turkish Journal of Bioethics, 5(3), 110-116. doi:10.5505/tjob.2018.49368
  • Baghaei, R., Razmara Iranagh, S., Ghasemzadeh, N., Moradi, Y. (2021). Observation of patients’ privacy by physicians and nurses and its relationship with patient satisfaction. Hospital Topics, 99(4), 171-177. doi:10.1080/00185868.2021.1877096
  • Bas-Sarmiento, P., Fernández-Gutiérrez, M., Baena-Baños, M., Romero-Sánchez J. M. (2017). Efficacy of empathy training in nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 59, 59-65. doi:10.1016/j.nedt.2017.08.012
  • Buldan, Ö., Arslan, S. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeyi ile mahremiyet bilinci arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Turkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri, 13(2), 318-329. doi:10.5336/nurses.2020-78050
  • Caruso, D.R., Mayer, J.D. (1998). A measure of emotional empathy for adolescents and adults. Res Instit Centres Programs, 1(1), 713‐726.
  • Cuff, B.M., Brown, S.J., Taylor, L., Howat, D.J. (2016). Empathy: A review of the concept. Emotion Review, 8(2), 144-153.
  • Çınar, İ.Ö., Dağlı, F. (2021). Mesleki uygulama yapan öğrencilerin hasta mahremiyetine ilişkin görüşü. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, 29(1), 78-85. doi: 10.5336/mdethic.2020-77464
  • Demir, H., Özyaral, O., Biçer, İ., Aydın, O. A. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin hasta mahremiyeti konusundaki tutumları. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-30.
  • Duman, D., Acaroğlu, R. (2014). Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Journal of Nursing, 22(1), 25-32.
  • FallahMortezaNejad, S., Pourhabibi, Z., Mashayekhipirbazari, M., Delpasand, K. (2021). Nursing students' attitude toward the importance of patient privacy. Nursing and Midwifery Studies, 10(1), 52. doi:10.4103/nms.nms_96_19
  • Gönüllü, İ., Erden, Ş., Gökmen, D. (2017). Ankara üniversitesi tıp fakültesi ilk beş dönem öğrencilerinin empati düzeyinin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 651-656.
  • Hosseini- Ghavam-Abad, L., Asghari, F., Bandehagh, A., Najafipour, S., Bigdeli, S.H. (2019). Patient privacy: Awareness and attitudes of Iran University of Medical Sciences medical students. Medical Journal of Islamic Republic of Iran, (4 March), 33, 12. doi:10.34171/mjiri.33.12
  • İzgi, M.C. (2014). Mahremiyet kavramı bağlamında kişisel sağlık verileri The concept of privacy in the context of personal health data. Türkiye Biyoetik Dergisi, (S 1), 1.
  • Karadağlı, F. (2016). Profesyonel hemşirelikte etik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 197-200.
  • Kızılcık Özkan, Z., Çil Eyi, S., Mayda, Z. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hasta mahremiyetini korumaya yönelik davranışlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(2), 312-320. doi:10.33715/inonusaglik.718308
  • Nayeri, N.D., Aghajani, M. (2010). Patients’ privacy and satisfaction in the emergency department: A descriptive analytical study. Nursing Ethics, 17(2), 167-177. doi:10.1177/0969733009355377
  • Özdil, T., Yoğurtçu, K. (2017). Kişilerarası iletişim sürecinde empatinin önemi: Kırgızistan Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 39-51.
  • Özturk, H., Bahçecik, N., Özçelik, K.S. (2014). The development of the patient privacy scale in nursing. Nursing Ethics, 21(7), 812-828. doi:10.1177/0969733013515489
  • Papastavrou, E., Efstathiou, G., Andreou, C. (2016). Nursing students' perceptions of patient dignity. Nursing Ethics, 23(1), 92-103. doi:10.1177/0969733014557136
  • Petrucci, C., Cerra, C.L., Aloisio, F., Montanari, P., Lancia, L. (2016). Empathy in health professional students: A comparative cross-sectional study. Nurse Education Today, 41, 1-5. doi:10.1016/j.nedt.2016.03.022
  • Şen, D.E., Yetim, E., Öztürk, E. (2019). Zihinde ve sanal mekânda mahremiyet algısı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 875-891. doi:10.16953/deusosbil.440701
  • Terán, A.Á., Palazuelos, C., Dierssen-Sotos, T., Llorca, J., Gómez-Acebo, I. (2020). Evolution of medical students' perception of the patient's right to privacy. Research Square, 1-33.
  • Teófilo, T.J.S., Veras, R. F. S., Silva, V. A., Cunha, N. M., Oliveira, J. D. S., Vasconcelos, S. C. (2019). Empathy in the nurse–patient relationship in geriatric care: An integrative review. Nursing Ethics, 26(6), 1585-1600. doi:10.1177/0969733018787228
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Aştı, T. (2020). Turkish adaptation of the Multidimensional Emotional Empathy Scale: A validity and reliability study. Perspectives in Psychiatric Care, 1-8. doi:10.1111/ppc.12616
  • Türk Dil Kurumu. Mahremiyet, Empati. (2022) Erişim Adresi: http://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 09.08.2022.
  • Yazdi, N.A., Arabshahi, K.S., Bigdeli, S., Ghaffarifar, S. (2019). Challenges in promoting clinical empathy skills in medical students: A content analysis study. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 33, 104. doi:10.34171/mjiri.33.104
  • Yıldırım, S. (2021). Duygusallık ve rasyonellik algılarının toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında kurgulanması. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(28), 91-103. doi:10.33692/avrasyad.923791
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Hanife Durgun 0000-0003-1622-8184

Fatma Aksoy 0000-0002-5023-4468

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 7 Eylül 2022
Kabul Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durgun, H., & Aksoy, F. (2024). Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Hasta Mahremiyeti Davranışları ile Çok Boyutlu Duygusal Empati Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 40(1), 103-112. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1171725