Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Montessori Eğitimi Alan ve Almayan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Problem ve Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 215 - 226, 25.12.2017

Öz



Öz: Bu araştırmada, Montessori eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem
çocukların problem davranışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu
2015-2016 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesindeki bir
okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-6 yaş grubunda 30 çocuk ve Montessori
Eğitimi verilen özel bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 30 çocuk (N=60)
oluşturmuştur.  Verilerin toplanmasında
Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS-2) kullanılmıştır. Ölçek, sınıftaki
her çocuk için öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Verilerin analizinde
Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak;
çocukların problem davranışlarının çocukların cinsiyeti, yaşı, anne-baba yaşı
ve baba öğrenim durumundan anlamlı ölçüde etkilenmediği belirlenmiştir. Problem
davranışların, anne öğrenim durumundan anlamlı ölçüde etkilendiği, devlet
okuluna devam eden ve annesi üniversite mezunu olan çocukların Anaokulu ve
Anasınıfı Davranış Ölçeği Anti Sosyal alt boyut puanlarının, diğerlerine göre
anlamlı derecede düşük olduğu belirlenmiştir. Montessori okuluna devam eden
çocukların devlet okuluna devam eden çocuklara göre, problem davranış görülme
durumunun daha düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bulgular literatür
bilgileri ışığında tartışılmıştır.



Anahtar Kelimeler: Montessori eğitimi, okul öncesi dönem, problem
davranışlar



Kaynakça

  • Aydın, İ. (2012), Alternatif Okullar, Pegem Akademi, Ankara.
  • Beken, S. (2009) “Montessori Yöntemi Etkinliklerinin 5-6 Yaş Çocuklarının El becerilerinin Gelişimine Etkisi”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü- İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bowlby, J, Winnicott, W. D, Montessori, M, Kaplan, J. L. & Bettelheim, B. (1998), Çocukları Anlamak (Çev., A. Yazıcı), Gendaş Yayın, İstanbul.
  • Büyüköztürk Ş. (2014), İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Pegem Akademi Ankara.
  • Çağlar, D. (1981), Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları Ankara.
  • Çelik, S. (2012), “Problem Davranışları Önlemeye Yönelik Başarıya İlk Adım Erken Eğitim Programı Anaokulu Versiyonunun Etkililiği”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Özel Eğitim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Durakoğlu, A. (2010), “Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitimi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Durakoğlu, A. (2011), “Maria Montessori’ye Göre Okul Öncesi Çocukluk Döneminin Özellikleri”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(16): 133-145.
Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 215 - 226, 25.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2012), Alternatif Okullar, Pegem Akademi, Ankara.
  • Beken, S. (2009) “Montessori Yöntemi Etkinliklerinin 5-6 Yaş Çocuklarının El becerilerinin Gelişimine Etkisi”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü- İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bowlby, J, Winnicott, W. D, Montessori, M, Kaplan, J. L. & Bettelheim, B. (1998), Çocukları Anlamak (Çev., A. Yazıcı), Gendaş Yayın, İstanbul.
  • Büyüköztürk Ş. (2014), İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Pegem Akademi Ankara.
  • Çağlar, D. (1981), Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları Ankara.
  • Çelik, S. (2012), “Problem Davranışları Önlemeye Yönelik Başarıya İlk Adım Erken Eğitim Programı Anaokulu Versiyonunun Etkililiği”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Özel Eğitim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Durakoğlu, A. (2010), “Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitimi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Durakoğlu, A. (2011), “Maria Montessori’ye Göre Okul Öncesi Çocukluk Döneminin Özellikleri”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(16): 133-145.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Yasemin Yücesan Bu kişi benim

Arzu Özyürek

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücesan, Y., & Özyürek, A. (2017). Montessori Eğitimi Alan ve Almayan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Problem ve Davranışlarının İncelenmesi. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 215-226.

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir.  http://euljss.eul.edu.tr/euljss/