BibTex RIS Kaynak Göster

Revize Edilen Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerliği

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 8 - 16, 18.04.2014

Öz

Amaç: Çalışma, revize edilen Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeğinin (Nurses Professional Values Scale – Revised) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemek amacı ile gerçekleştirildi.

Yöntem: Metodolojik araştırma tipinde planlanan çalışmanın örneklemi228 hemşire ve hemşirelik öğrencisinden oluş- tu. Ölçeğin dil eşdeğerliği çeviri-geri çeviri teknikleri kullanılarak sağlandı. Veriler bilgi formu ve Türkçe HMDÖ-Rile toplandı. Kapsam geçerliği için alınan uzman görüşleri Kapsam Geçerlik İndeksi ile değerlendirildi. Ölçeğin güvenirliği için zamana göre değişmezliğine bakıldı ve iç tutarlılığı Cronbach Alfa Katsayısı ve madde analizi ile incelendi. Ölçeğin yapı geçerliği varimaks rotasyonu uygulanarak açımlayıcı faktör analizi ile yapıldı.

Bulgular: Ölçeğin Türkçe formunun kapsam geçerliği uygundu (KGİ=0.95). Ölçek toplam Cronbach alfa katsayısı 0.96, madde toplam puan korelasyonları 0.47 ile 0.79 arasında, test-tekrar test güvenirlik katsayısı 0.90 bulundu. Faktör analizi sonucu ölçek, özgün ölçekten farklı, tek boyutlu ve toplam varyansın % 66.42’sini açıklayan üç faktörlü yapı gösterdi. Yapı ge- çerliği, 0.49-0.82 faktör yükü aralığı ile desteklendi. Faktörler Bakım verme, Profesyonellik ve Güven olarak isimlendirildi.

Sonuç: Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği-Revize’nin Türk toplumuna uyarlanması için yapılan analizlerden elde edilen bulgular, ölçeğin Türkçe formunun, hemşirelik değerlerinin incelenmesinde tek boyutlu bir araç olarak, güvenilir ve geçerli olduğunu gösterdi.

Anahtar Kelimeler: Mesleki değerler, hemşirelik, geçerlik, güvenirlik.

Kaynakça

  • Aksayan, S., Gözüm, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber I: Ölçek uyarlama aşamaları ve dil uyarlaması. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 4(1): 9-14.
  • Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve değerler. 1. baskı, Alter Yayıncılık, Ankara.
  • Bademci, V. (2006). Güvenirliği doğru anlamak ve bazı klişeleri yıkmak: Bilinenlerin aksine, cronbach’ın alfa katsayısı, negatif ve “–1” den küçük olabilir. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12): 3-26.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008).Veri Analizi El Kitabı. 9. baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Ercan, İ., Kan, İ. (2004). Ölceklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ
  • Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216. Erefe, İ. (Ed.). (2002). Veri Toplama Araçlarının Niteliği.Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul.
  • Fahrenwald, N. L. ve ark. (2005). Teaching core nursing values. Journal of Professional Nursing, 21(1): 45-61.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 5(1): 3-14.
  • Hoyuelos, B. S. ve ark. (2010). Nursing professional values: Validation of a scale in a Spanish context. Nurse Education Today, 30: 107–112.
  • Kuçuradi, İ. (2002). Etik. Metaksan Anonym Şti., Ankara.
  • LeDuc, K., Kotzer, A. M. (2009). Bridging the gap: A comparison of the professional values of students, new graduates, and seasoned professionals. Nursing Education Perspectives, 30(5): 279-284.
  • Lin, Y. H., Wang, L. S. A. (2010). Chinese version of the revised nurses professional values scale: Reliability and validity assessment. Nurse Education Today, 30: 492–498.
  • Martin, P., Yarbrough, S., Alfred, D. (2003). Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship, 35(3): 291-296.
  • Milton, C. L. (2007). Professional values in nursing ethics: Essential or optional in the global universe? Nursing Science Quarterly, 20(3): 212-215.
  • Orak, N. S., Alpar, Ş. E. (2012). Validity and reliability of the nurses’ professional values scale’s Turkish version. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 22-31.
  • Pakizeh, A., Gebauer, J. E., Maio, G. R. (2007). Basic human values: Inter-value structure in memory. Journal of Experimental Social Psychology, 43(3): 458-465.
  • Polit, D. F., Beck, C. T. (2004).Nursing Research-Principles and Methods. 7. basım, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia PA. Schank, M. J., Weis, D. (2000). Exploring commonality of professional values among nurse educators in the United States and England. Journal of Nursing Education, 39(1): 41-44.
  • Schank, M. J., Weis, D. (2001). Service and education share responsibility for nurses’ value development. Journal for Nurses in Staff Development, 17(5): 226-233.
  • Shaw, H. K., Degazon, C. (2008). Integrating the core professional values of nursing: A profession, not just a career. Journal of Cultural Diversity, 15(1): 44-50.
  • Snellman, I., Gedda, K. M. (2012). The value ground of nursing. Nursing Ethics, 19(6): 714–726.
  • Weis, D., Schank, M. J. (2000). An instrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Scholarship, 32(2): 20120
  • Weis, D., Schank, M. J. (2002). Professional values: Key to professional development. Journal of Professional Nursing, 18(5): 271-27
  • Weis, D., Schank, M. J. (2009). Development and Psychometric Evaluation of the Nurses Professional Values Scale—Revised. Journal of Nursing Measurement, 17(3): 221-231.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indeksleri’nin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Denizli, 1-6.

Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 8 - 16, 18.04.2014

Öz

Aim: This study was conducted to examine the validity and reliability of the Turkish version of the Revised Nursing Professional Values Scale (NPVS-R).

Method: The study planned methodologically was conducted with 97 nurses and 228 nursing students. The semantic equivalence of the scales were obtained using forward-back translation techniques. The data was collected with a questionnaire and the Turkish version of the NPVS-R. Expert opinions for content validity was assessed by Content Validity Index.Construct validity of the scale was analyzed with principal component factor analysis with varimaks rotation. Reliability of the scale was determined with the test-retest reliability and, Cronbach’s alpha coefficients and item analysis for internal consistency.

Results: The Turkish version of the scale had good content validity (CVI=0.95). The scale total cronbach alpha coefficient was found 0.96, and test-retest reliability coefficient 0.90, and item-total correlation coefficient was found between 0.47 to 0.79. The factor analysis results demonstrated in a three-factor solution explaining 66.42% of the total variance that was different from the original scale.Construct validity was supported with an overall factor loading range of 0.49-0.82. The factors labeled as Caring, Professionalism and Trust.

Conclusion: The findings of analyzes carried out for the adaptation of the Turkish community of the Nurses Professional Values Scale, the Turkish version of the scale showed that reliable and valid as unidimensional a tool in examining of the nursing values.

Key Words: Professional values, nursing, reliability, validity.

Kaynakça

  • Aksayan, S., Gözüm, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber I: Ölçek uyarlama aşamaları ve dil uyarlaması. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 4(1): 9-14.
  • Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve değerler. 1. baskı, Alter Yayıncılık, Ankara.
  • Bademci, V. (2006). Güvenirliği doğru anlamak ve bazı klişeleri yıkmak: Bilinenlerin aksine, cronbach’ın alfa katsayısı, negatif ve “–1” den küçük olabilir. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12): 3-26.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008).Veri Analizi El Kitabı. 9. baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Ercan, İ., Kan, İ. (2004). Ölceklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ
  • Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216. Erefe, İ. (Ed.). (2002). Veri Toplama Araçlarının Niteliği.Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul.
  • Fahrenwald, N. L. ve ark. (2005). Teaching core nursing values. Journal of Professional Nursing, 21(1): 45-61.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 5(1): 3-14.
  • Hoyuelos, B. S. ve ark. (2010). Nursing professional values: Validation of a scale in a Spanish context. Nurse Education Today, 30: 107–112.
  • Kuçuradi, İ. (2002). Etik. Metaksan Anonym Şti., Ankara.
  • LeDuc, K., Kotzer, A. M. (2009). Bridging the gap: A comparison of the professional values of students, new graduates, and seasoned professionals. Nursing Education Perspectives, 30(5): 279-284.
  • Lin, Y. H., Wang, L. S. A. (2010). Chinese version of the revised nurses professional values scale: Reliability and validity assessment. Nurse Education Today, 30: 492–498.
  • Martin, P., Yarbrough, S., Alfred, D. (2003). Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship, 35(3): 291-296.
  • Milton, C. L. (2007). Professional values in nursing ethics: Essential or optional in the global universe? Nursing Science Quarterly, 20(3): 212-215.
  • Orak, N. S., Alpar, Ş. E. (2012). Validity and reliability of the nurses’ professional values scale’s Turkish version. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 22-31.
  • Pakizeh, A., Gebauer, J. E., Maio, G. R. (2007). Basic human values: Inter-value structure in memory. Journal of Experimental Social Psychology, 43(3): 458-465.
  • Polit, D. F., Beck, C. T. (2004).Nursing Research-Principles and Methods. 7. basım, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia PA. Schank, M. J., Weis, D. (2000). Exploring commonality of professional values among nurse educators in the United States and England. Journal of Nursing Education, 39(1): 41-44.
  • Schank, M. J., Weis, D. (2001). Service and education share responsibility for nurses’ value development. Journal for Nurses in Staff Development, 17(5): 226-233.
  • Shaw, H. K., Degazon, C. (2008). Integrating the core professional values of nursing: A profession, not just a career. Journal of Cultural Diversity, 15(1): 44-50.
  • Snellman, I., Gedda, K. M. (2012). The value ground of nursing. Nursing Ethics, 19(6): 714–726.
  • Weis, D., Schank, M. J. (2000). An instrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Scholarship, 32(2): 20120
  • Weis, D., Schank, M. J. (2002). Professional values: Key to professional development. Journal of Professional Nursing, 18(5): 271-27
  • Weis, D., Schank, M. J. (2009). Development and Psychometric Evaluation of the Nurses Professional Values Scale—Revised. Journal of Nursing Measurement, 17(3): 221-231.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indeksleri’nin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Denizli, 1-6.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Rengin Acaroğlu

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acaroğlu, R. (2014). Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised. Florence Nightingale Journal of Nursing, 22(1), 8-16. https://doi.org/10.17672/fnhd.88515
AMA Acaroğlu R. Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised. Florence Nightingale Journal of Nursing. Nisan 2014;22(1):8-16. doi:10.17672/fnhd.88515
Chicago Acaroğlu, Rengin. “Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22, sy. 1 (Nisan 2014): 8-16. https://doi.org/10.17672/fnhd.88515.
EndNote Acaroğlu R (01 Nisan 2014) Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised. Florence Nightingale Journal of Nursing 22 1 8–16.
IEEE R. Acaroğlu, “Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 22, sy. 1, ss. 8–16, 2014, doi: 10.17672/fnhd.88515.
ISNAD Acaroğlu, Rengin. “Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22/1 (Nisan 2014), 8-16. https://doi.org/10.17672/fnhd.88515.
JAMA Acaroğlu R. Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22:8–16.
MLA Acaroğlu, Rengin. “Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 22, sy. 1, 2014, ss. 8-16, doi:10.17672/fnhd.88515.
Vancouver Acaroğlu R. Reliability and Validity of Turkish Version of the Nurses Professional Values Scale – Revised. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22(1):8-16.