Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 38 Sayı: 3, 869 - 886, 30.12.2018
https://doi.org/10.17152/gefad.378603

Öz

Çalışmanın temel amacını okul öncesi öğretmen adaylarıyla uygulama yaptıkları okullardaki öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışmaya 21 öğretmen adayı ile öğrencilerin uygulama yaptıkları okullarda çalışan 12 öğretmen katılmıştır. Öğretmen ve öğretmen adaylarından öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşlerini almak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan ”Öğretmenlik Uygulaması Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Öğretmen adayları ve uygulama öğretmenleriyle yapılan görüşmeler sonucunda öğretmen adaylarının sınıf yönetimi ve çocukla iletişimde desteğe ihtiyaç duydukları görülmüştür. Öğretmenlik Uygulaması ders saatinin artırılması, sadece bu derste değil tüm derslerde uygulamaya yönlendirilmeleri öğretmen adaylarının daha donanımlı olarak mesleğe hazır olmalarını sağlayabilecektir.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K. & Yiğit, E. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67.
  • Autry, M.M., Lee, J.& Fox, J. (2009) Developing a data-driven assessment for early childhood candidates, Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 138-149. doi: 10.1080/10901020902885695
  • Avcı, E & İbret, B. (2016). Öğretmenlik uygulaması-II dersine ilişkin okul öncesi öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24, 2519-2536.
  • Bates, A. J. & Burbank, M. D. (2008). Effective student teacher supervision in the era of no child left behind. The Professional Educator, 32(2), 18-28.
  • Brown, C.P. & Feger, B. S. (2010) Examining the challenges early childhood teacher candidates face in figuring their roles as early educators, Journal of Early Childhood Teacher Education, 31(4), 286-306. doi: 10.1080/10901027.2010.523774
  • Çimer, A. & Çimer, S. (2002), Öğretmen adaylarının okullardaki uygulama öğretmenlerinin özellikleri hakkındaki görüşleri. V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Demir, Ö. & Çamlı, Ö. (2011). Öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama okullarında karşılaşılan sorunların sınıf ve okul öncesi öğretmenliği öğrenci görüşleri çerçevesinde incelenmesi: Nitel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (1), 117-139.
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,38(1), 43-71.
  • Göktaş, Ö. & Şad, S. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersi uygulama öğretmenlerinin seçim süreci: ölçütler, sorunlar ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 115-128.
  • Gündogdu, K., Coşkun, Z. F., Albez, C. & Bay, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüşleri ve beklentileri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5( I-II).
  • Kale, M. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde karşılaştıkları sorunlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 255-280.
  • Karadüz, A., Eser, Y., Şahin, C. & İlbay A. B. (2009). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455.
  • Kennedy, A. & Lees, A. (2014). Merging professional preparation and development through blended practices and a tiered approach in Early Head Start. In Pretti Frontczak, K., Grisham-Brown, J., & Sullivan, L. (Eds.), Young exceptional children monograph (16–20) Blending Practices to Strengthen Quality Early Learning Programs for ALL Children.
  • Kennedy, A., & Lees, A. (2015). Preparing undergraduate pre-service teachers through direct and video-based performance feedback and tiered supports in Early Head Start. Early Childhood Education Journal. doi: 10.1007/s10643-015-0725-2.
  • LaParo, K., Hamre, B., & Pianta, R. (2012). Classroom assessment scoring system (CLASS) Manual, Toddler. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  • Lees, A. & Kennedy, A. S. (2017) Community-based collaboration for early childhood teacher education: Partner experiences and perspectives as co–teacher educators, Journal of Early Childhood Teacher Education, 38(1), 52-78. doi: 10.1080/10901027.2016.1274692
  • Linn, V. & Jacobs, G. (2015) Inquiry-based field experiences: transforming early childhood teacher candidates’ effectiveness. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36, 272–288. doi: 10.1080/10901027.2015.1100143
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim-öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/102. html sayfasından 10.10.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • National Association for the Education of Young Children(NAEYC). (2009). Where we stand on Professional preparation standards: A position statement. Retrieved from http://www.naeyc.org
  • National Association for the Education of Young Children. (2010). 2010 NAEYC standards for initial & advanced early childhood professional preparation programs. Retrieved from www.naeyc.org
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(3), 726-737.
  • Paker, T, (2005), Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. XIV, Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 617-620.
  • Paker, T. (2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 132-139.
  • Poulou, M. (2007). Student – teachers’ concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110.
  • Saracho, O. N., & Spodek, B. (2007). Early childhood teachers’ preparation and the quality of program outcomes. Early Child Development and Care, 177(1), 71–91.
  • Sarıçoban, A, (2008). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adaylarının görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, (3), 31-55.
  • Selwyn, D. (2007). Highly qualified teachers: NCLB and teacher education. Journal of Teacher Education, 58, 124–137.
  • Şahin, E. & Özkılıç, R. (2005). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uygulama dersleri için hazırlanan uygulama kılavuzu hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25( 2), 115-133.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2009). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rukiyye Yıldız

İlkay Ulutaş

Serap Demiriz

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, R., Ulutaş, İ., & Demiriz, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 869-886. https://doi.org/10.17152/gefad.378603
AMA Yıldız R, Ulutaş İ, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. GEFAD. Aralık 2018;38(3):869-886. doi:10.17152/gefad.378603
Chicago Yıldız, Rukiyye, İlkay Ulutaş, ve Serap Demiriz. “Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan ‘Öğretmenlik Uygulaması’ Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, sy. 3 (Aralık 2018): 869-86. https://doi.org/10.17152/gefad.378603.
EndNote Yıldız R, Ulutaş İ, Demiriz S (01 Aralık 2018) Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 3 869–886.
IEEE R. Yıldız, İ. Ulutaş, ve S. Demiriz, “Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan ‘Öğretmenlik Uygulaması’ Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması”, GEFAD, c. 38, sy. 3, ss. 869–886, 2018, doi: 10.17152/gefad.378603.
ISNAD Yıldız, Rukiyye vd. “Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan ‘Öğretmenlik Uygulaması’ Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/3 (Aralık 2018), 869-886. https://doi.org/10.17152/gefad.378603.
JAMA Yıldız R, Ulutaş İ, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. GEFAD. 2018;38:869–886.
MLA Yıldız, Rukiyye vd. “Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan ‘Öğretmenlik Uygulaması’ Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 38, sy. 3, 2018, ss. 869-86, doi:10.17152/gefad.378603.
Vancouver Yıldız R, Ulutaş İ, Demiriz S. Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Öğretmenlik Uygulaması” Dersine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. GEFAD. 2018;38(3):869-86.