Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARDAHAN FOLK SONGS IN TRT REPERTOIRE MUSICAL CHARACTERISTICS AND EXAMINATION IN TERMS OF VALUES EDUCATION

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 256 - 266, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1406368

Öz

The aim of this study is to examine the Ardahan Folk Songs in the TRT repertoire in terms of musical characteristics and values education. The case study design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. For this purpose, 24 folk songs in the TRT repertoire were examined and analyzed in terms of their structural features and values education. As a result of the research; the songs examined consist of Uşşak, Hüseyni, Segâh, Hicaz and Çargâh makam scales; It has been determined that simple, compound and mixed methods are used in folk songs. However, it has been seen that the value of love comes to the fore in the folk songs that are discussed in terms of subject-theme-values, while subjects such as love-love, separation, migration, hometown, destiny, lament, love of animals are discussed. In addition, in line with the results obtained from the research, it has been suggested that since the province of Ardahan is one of the regions where the Minstrelsy Tradition is intensely kept alive, the regional folk songs that are not included in the TRT Repertoire can be compiled and analyzed in depth in terms of both values education and musical characteristics, thus contributing to the field.

Kaynakça

  • Alener, B, Müzikte Beşinci Boyut’a Doğru, Eskişehir. 2007, sh10 Arıcı, A. F., Er, Z. (2017). Değerler Eğitimi Aracı Olarak Türküler: Bir İçerik Analizi. IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler. Step Matbaacılık. İstanbul. Aydın, M. Değerler İşlevleri ve Ahlak, Eğitim Bir- Sen, Sayı 19, 2011 Creswell, J. W. (2007). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River: Pearson Dursun, D. (2018) Kültürel ve Yapısal Bakımdan Ardahan İli Âşıklık Geleneğini. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malatya Karagöz, B. (2013). İlköğretim Öğrencilerine Değerlerin Okul Şarkıları Yoluyla Kazandırılması. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.

TRT REPERTUVARINDA YER ALAN ARDAHAN TÜRKÜLERİNİN MÜZİKSEL ÖZELLİKLER VE DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 256 - 266, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1406368

Öz

Bu çalışmanın amacı, TRT repertuvarında yer alan Ardahan Türkülerinin, müziksel özellikler ve değerler eğitimi açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bu amaçla, TRT repertuvarında yer alan 24 adet türkü yapısal özellikleri ve değerler eğitimi boyutuyla incelenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; incelenen türkülerin Uşşak, Hüseyni, Segâh, Hicaz ve Çargâh makamı dizilerinden oluştuğu; türkülerde basit, birleşik ve karma usullerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte konu-tema-değerler eğitimi açısından ele alınan türkülerde aşk-sevda, ayrılık, göç, gurbet, kader, ağıt, hayvan sevgisi gibi konular işlenirken sevgi değerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Ardahan ilinin Âşıklık Geleneğinin yoğun yaşatıldığı yörelerden biri olması sebebiyle TRT Repertuvarı dışında kalan yöre türkülerinin de derlenerek hem değerler eğitimi hem de müziksel özellikleri bakımında derinlemesine incelenerek alana katkı sunması sağlanabilir önerisi getirilmiştir.

Kaynakça

  • Alener, B, Müzikte Beşinci Boyut’a Doğru, Eskişehir. 2007, sh10 Arıcı, A. F., Er, Z. (2017). Değerler Eğitimi Aracı Olarak Türküler: Bir İçerik Analizi. IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler. Step Matbaacılık. İstanbul. Aydın, M. Değerler İşlevleri ve Ahlak, Eğitim Bir- Sen, Sayı 19, 2011 Creswell, J. W. (2007). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River: Pearson Dursun, D. (2018) Kültürel ve Yapısal Bakımdan Ardahan İli Âşıklık Geleneğini. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malatya Karagöz, B. (2013). İlköğretim Öğrencilerine Değerlerin Okul Şarkıları Yoluyla Kazandırılması. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi, Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Doğukan Dursun 0000-0001-8089-4953

Betül Karagöz Dursun 0000-0002-2655-3303

Erken Görünüm Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2023
Kabul Tarihi 1 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dursun, D., & Karagöz Dursun, B. (2024). TRT REPERTUVARINDA YER ALAN ARDAHAN TÜRKÜLERİNİN MÜZİKSEL ÖZELLİKLER VE DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(2), 256-266. https://doi.org/10.22252/ijca.1406368