Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 3, 1287 - 1300, 21.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330258

Öz

Araştırmanın temel amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin mesleklere yönelik tutumlarında toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının etkisini belirlemektir.  Bu amaçla Türkiye tarihinde önemli 4 bilim insanının (Dilhan Eryurt, Kamile Şevki Mutlu, Nermin Abadan Unat, Remziye Hisar) hayat hikâyelerini içeren çizgi filmler ve çalışma yaprakları hazırlanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan 4. Sınıf öğretmenlerine toplumsal cinsiyet, mesleki rehberlik, meslek seçiminde toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının etkisi, eğitimde film kullanımı konularında eğitimler verilmiştir. Çalışma sınıf öğretmenleri aracılığı ile gerçekleştirilmiş, öğrencilerden çizgi filmleri izlemeden önce ve izledikten sonra “Toplumsal Cinsiyete Dayalı Meslek Seçimlerine Yönelik Tutum Ölçeği”ni doldurmaları istenmiştir. Verilerin analizi SPSS 22 programı ile yapılmış,  ilişkisiz ölçümler için t testi ve  iki faktörlü ANOVA kullanılmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Akın, A. ve Demirel, S. (2003). Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlığa Etkileri. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 25 (4), 73-82.
  • Asan, H.T. (2010). Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik ve Öğretmenlerin Cinsiyetçilik Algılarının Saptanması. Fe Dergi 2, sayı 2 , s. 65-74.
  • Bağçeli-Kahraman,P. ve Başal,H.A. (2011). Anne Eğitim Düzeyine Göre Çocukların Cinsiyet Kalıpyargıları ile Oyun Ve Oyuncak Tercihleri.
  • E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), article number : 1C0376
  • Baran, G. (1995). Ankara’da bulunan çocuk yuvalarında kalan 7-11 yaş grubu çocuklarda cinsiyet rolleri ve cinsiyet özellikleri kalıpyargılarının gelişimi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Becky, F. (2002). Is the Future Really Female? The Impact and Implications of Gender for 14-16 Year Olds' Career Choices, Journal of Education and Work, 15:1, 75-88. DOI: 10.1080/13639080120106730
  • Correll, J.S. (2001). Gender and the Career Choice Process: The Role of Biased, Self‐Assessments. American Journal of Sociology, Vol. 106, No. 6, pp. 1691-1730.
  • Cochran, A., Hauschild, T., William, B.E., Elders, W.B., Neumer, L.A. , Brasel, K.J. ve ark. (2013). Perceived gender-based barriers to carers in academic surgery, The American Journal of Surgery, 206, 263-268.
  • Çetin Gündüz, H. Tarhan, S. ve Kılıç, Z. (2015). Toplumsal Cinsiyete Dayalı Meslek Seçimlerine Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s. 21 – 33.
  • Eren, A. (1986). Sex-role and sex-trait stereotypes in children. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: ODTÜ
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji nedir? (N. Çelebi, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gümüşoğlu, F. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları”, Kadın Çalışmalarında Disiplinlerarası Buluşma, Yeditepe Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2004, Cilt 3, s.317-327.
  • Gümüşoğlu, F. (2008) . Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet. Toplum ve Demokrasi, 2 (4) s. 39-50.
  • Tekin Karagöz, C. ve Mamur, N. (2015). Risk altındaki kız çocukların gelecek ve meslek algılarının çizdikleri resimlere yansıma biçimleri.
  • Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 3(1), 26-53. [Online]: http://www.enadonline.com doi:14689/issn.2148-2624.1.3c1s2m.
  • Kuzgun, Y. (2006a). Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. 3. Baskı . Ankara: Nobel
  • Kuzgun, Y. (2006b). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. 2. Baskı . Ankara: Nobel
  • Kuzgun, Y. (2006c): İlköğretimde Mesleki Geli¬şim (Edt.Yıldız Kuzgun). İlköğretimde Rehberlik (s.125-153). Ankara: Nobel Yayın
  • Melamad, T. (1995). Career Success: The Moderating Effects of Gender, Journal of Vocational Behavior, 47, 35-60.
  • NUT (2013). Stereotypes Stop You Doıng Stuff, Challenging gender stereotypes through primary education. National union of teachers.
  • https://www.teachers.org.uk/files/stereotypes-stop.pdf
  • Özen, D. (1992). Annenin çalışma durumu ve ebeveynin benimsediği cinsiyet rolü değişkenlerinin çocuğun cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıpyargılarının gelişimi üzerindeki rolleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi
  • Özsoy, S., & Özsoy, G. (2013). Effect size reporting in educational research.Elemantary Education Online, 12(2), 334-346.
  • Reskin, B.F. and Denise, D.B. (2005). A sociological perspective on gender and career outcomes. Journal of Economic Perspectives, Volume 19, Number 1, Pages 71–86.
  • Sak, R., Kızılkaya, G., Yılmaz, Y. ve Dereli, M. (2015). Çocukların Bakış Açısıyla Erkek ve Kadın Okul Öncesi Öğretmenleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, s. 121-141
  • Tarhan, S., Çetin Gündüz, H, Kılıç, Z (2014). Cinsiyet Kalıp Yargılarının Aşılmasında Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri. S. Doğan (Edt.) Benim Madam Curie’m Eğitici El Kitabı. Ankara: MG Yapım, Ajans, Halkla İlişkiler. d284f45nftegze.cloudfront.net/.../madam_curieM_kitapcik_web_V2.pdf
  • Taş, Y., Aslan, D. ve Sayek, İ. (2006). Doktorluk Mesleğini Çocuklar Resimlerine Nasıl Yansıtıyorlar ? 7-12 Yaş Grubu Çocuklar Arasında Yapılmış Bir Örnek. STED, cilt 15, sayı 11, s. 184-191. www.ttb.org.tr/STED/2006/kasim/doktorluk.pdf
  • Ulusoy, D. (1999): Plastik Sanatlarda Top¬lumsal Cinsiyet. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,16 (2), s. 47-73.
  • Watt, H.M.G. (2010 ). Gender and Occupational Choice. J.C.Chrisler and D.R. McCreary (Eds) . Handbook of Gender Research in Psychology (Chapter 16). Springer Science Business Media, LLC.
  • link.springer.com/.../10.1007%2F978-1-4419-1467-5_16
  • WHO (2014). World Health Organisation. http://www.who.int/gender/whatisgender/en/.
  • (Erişim Tarihi: 2014, 12 Eylül).
  • Yağan Güder, S. ve Güler Yıldız, T. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarında Ailenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2): 424-446. www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2126-published.pdf
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hicran Çetin Gündüz

Sinem Tarhan

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin Gündüz, H., & Tarhan, S. (2017). İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi. İlköğretim Online, 16(3), 1287-1300. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330258
AMA Çetin Gündüz H, Tarhan S. İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi. İOO. Nisan 2017;16(3):1287-1300. doi:10.17051/ilkonline.2017.330258
Chicago Çetin Gündüz, Hicran, ve Sinem Tarhan. “İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi”. İlköğretim Online 16, sy. 3 (Nisan 2017): 1287-1300. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330258.
EndNote Çetin Gündüz H, Tarhan S (01 Nisan 2017) İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi. İlköğretim Online 16 3 1287–1300.
IEEE H. Çetin Gündüz ve S. Tarhan, “İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi”, İOO, c. 16, sy. 3, ss. 1287–1300, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.330258.
ISNAD Çetin Gündüz, Hicran - Tarhan, Sinem. “İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi”. İlköğretim Online 16/3 (Nisan 2017), 1287-1300. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330258.
JAMA Çetin Gündüz H, Tarhan S. İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi. İOO. 2017;16:1287–1300.
MLA Çetin Gündüz, Hicran ve Sinem Tarhan. “İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 3, 2017, ss. 1287-00, doi:10.17051/ilkonline.2017.330258.
Vancouver Çetin Gündüz H, Tarhan S. İlkokul Öğrencilerinin Meslek Seçimlerine Yönelik Tutumlarında Toplumsal Cinsiyetin Etkisi. İOO. 2017;16(3):1287-300.