Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 336 - 346, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413778

Öz

Özel
öğrenme güçlüğü ülkemizde özel eğitim alanında en hızlı gelişen kategorilerden
birisidir. Akıcı okuma ve okuduğunu anlama gibi beceriler başta olmak üzere
özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin en sık güçlük yaşadıkları alaların
başında okuma gelmektedir. Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma
becerilerini geliştirmede son yıllarda pek çok yöntem ve teknik
geliştirilmiştir. Bu yöntemlerden birisi de bilgisayar destekli okuma
eğitimidir. Ancak ülkemizde özel öğrenme güçlüğü ve okuma becerisini
geliştirmede bilgisayar destekli okuma eğitimine yönelik çalışmaların sayısı
sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 113K726 kodlu araştırma projesi
kapsamında geliştirilen okuma yazılımına yönelik katılımcı öğretmenlerin ve
öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma sonuçlarına göre,
katılımcı öğretmenler geliştirilen bilgisayar yazılımının öğrenci performansı
üzerinde olumlu etkisi olduğuna yönelik görüş belirtmişlerdir. Ayrıca,
katılımcı öğrenciler okuma becerisine yönelik etkinliklerde geliştirilen
yazılımı kullanmayı tercih ettiklerini belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Al-seghayer, K. (2016). ESL/EFL instructors’ perceptions of the importance of computer-assisted reading in L2 reading instruction. Theory and Practice in Language Studies, 6, 1753-1761. Altun, T., Ekiz, D. ve Odabası, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları okuma güçlüklerine ilişkin nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2011) 80-101. Amerikan Psikiyatri Birliği (APA), (1994). Mental bozuklukların tanımsal ve sayısal el kitabı, (DSM-IV). (Çeviren: E. Köroğlu). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. Demirtaş, G. (2016). Okuma güçlüğü yaşayan dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir durum çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde. Irasquin, R. S., Drent, J., ve Verhoeven, L. (2005). Benefits of computer-presented speed training for poor readers. Annals of Dyslexia, 55, 246–265. Korkmaz, B. (2000). Öğrenme bozuklukları pediatrik davranış nörolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, s.189- 216. Morgan P. L., Farkas G, Tufis P. A., ve Sperling R.A. (2000). Are reading and behavior problems risk factors for each other? Journal of Learning Disabilities. 41, 417-436. National Institute of Child Health and Human Development. (2000). Report of the National Reading Panel. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction (NIH Publication No. 00-4769). Washington, DC: U.S. Government Printing Office. Özyurt Ö., Çakiroğlu O., Bozkurt I., Bozkurt M. H. (2016). Özel öğrenme gereksinimi olan öğrencilerin okuma başarısını artırmaya yönelik web tabanlı öğretim yazılımı: Tasarım ve geliştirme, 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium, RİZE, TÜRKIYE, 16-18 Mayıs 2016, pp.806-815 Pierangelo, R., Giuliani, G. (2006). Learning disabilities: A practical approach to foundations, assessment, diagnosis, and teaching. Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon. Pikulski, J. J., ve Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension, The Reading Teacher, 58 (6), 510-519. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 7(39). Ramanair, J. Sagat, G. (2007). Multimedia technology: Teachers’ knowledge and attitudes. CALL-EJ, Online.8. Sattler, J. M., ve Weyandt, L. (2002). “Specific learning disabilities (sf. 281-335)”. Assessment of children. Behavioral and clinical applications, 4th ed. Editör: Sattler, J. M. San Diego, CA: Jerome M. Sattler, Publisher, Inc. Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458. Tjus, T., Heimann, M., Nelson, K. E. (2001). Interaction patterns between children and their teachers when using a specific multimedia and communication strategy: Observations from children with autism and mixed intellectual disabilities. Autism, 5,2, 175–187. Uyar, Y., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2011). Okuma uzmanlığının Türkiye’deki üniversitelerde lisansüstü bir program olarak yapılandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4(1): 132-149. Valleley, R. J., ve Shriver, M. D. (2003). An examination of the effects of repeated readings with secondary students, Journal of Behavioral Education, 12, 55-76. Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. International Periodical for The languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 1461-1478, Ankara. Yurdakal, İ. H., (2014). İlkokullarda okuma güçlüğünde yaşanan sorunlar ile eğitim uygulamalarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.

Evaluation of Teacher and Student Opinions on Using Computer Software to Improve Reading Performance of Students with Learning Difficulties

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 336 - 346, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413778

Öz

The specific
learning disability is one of the fastest growing categories in the field of
special education in Turkey. Students with specific learning difficulties have
difficulties especially in reading fluency and comprehension. In recent years,
many methods and techniques have been developed to improve the reading skills
of students with specific learning disabilities. One of these methods is
computer-assisted reading instruction. However, the number of studies on
computer-assisted reading instruction is limited in Turkey. The aim of this
study is to determine the views of teachers and students towards the reading
software developed within the research project of TUBITAK 113K726. Findings of
the study showed that teachers had a positive opinion regarding the reading
software and believed that the software has positive effect on students’
reading performance. Also, most students participating in the project preferred
to use software developed for reading-related activities.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Al-seghayer, K. (2016). ESL/EFL instructors’ perceptions of the importance of computer-assisted reading in L2 reading instruction. Theory and Practice in Language Studies, 6, 1753-1761. Altun, T., Ekiz, D. ve Odabası, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları okuma güçlüklerine ilişkin nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2011) 80-101. Amerikan Psikiyatri Birliği (APA), (1994). Mental bozuklukların tanımsal ve sayısal el kitabı, (DSM-IV). (Çeviren: E. Köroğlu). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. Demirtaş, G. (2016). Okuma güçlüğü yaşayan dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir durum çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde. Irasquin, R. S., Drent, J., ve Verhoeven, L. (2005). Benefits of computer-presented speed training for poor readers. Annals of Dyslexia, 55, 246–265. Korkmaz, B. (2000). Öğrenme bozuklukları pediatrik davranış nörolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, s.189- 216. Morgan P. L., Farkas G, Tufis P. A., ve Sperling R.A. (2000). Are reading and behavior problems risk factors for each other? Journal of Learning Disabilities. 41, 417-436. National Institute of Child Health and Human Development. (2000). Report of the National Reading Panel. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction (NIH Publication No. 00-4769). Washington, DC: U.S. Government Printing Office. Özyurt Ö., Çakiroğlu O., Bozkurt I., Bozkurt M. H. (2016). Özel öğrenme gereksinimi olan öğrencilerin okuma başarısını artırmaya yönelik web tabanlı öğretim yazılımı: Tasarım ve geliştirme, 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium, RİZE, TÜRKIYE, 16-18 Mayıs 2016, pp.806-815 Pierangelo, R., Giuliani, G. (2006). Learning disabilities: A practical approach to foundations, assessment, diagnosis, and teaching. Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon. Pikulski, J. J., ve Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension, The Reading Teacher, 58 (6), 510-519. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 7(39). Ramanair, J. Sagat, G. (2007). Multimedia technology: Teachers’ knowledge and attitudes. CALL-EJ, Online.8. Sattler, J. M., ve Weyandt, L. (2002). “Specific learning disabilities (sf. 281-335)”. Assessment of children. Behavioral and clinical applications, 4th ed. Editör: Sattler, J. M. San Diego, CA: Jerome M. Sattler, Publisher, Inc. Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458. Tjus, T., Heimann, M., Nelson, K. E. (2001). Interaction patterns between children and their teachers when using a specific multimedia and communication strategy: Observations from children with autism and mixed intellectual disabilities. Autism, 5,2, 175–187. Uyar, Y., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2011). Okuma uzmanlığının Türkiye’deki üniversitelerde lisansüstü bir program olarak yapılandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4(1): 132-149. Valleley, R. J., ve Shriver, M. D. (2003). An examination of the effects of repeated readings with secondary students, Journal of Behavioral Education, 12, 55-76. Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. International Periodical for The languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 1461-1478, Ankara. Yurdakal, İ. H., (2014). İlkokullarda okuma güçlüğünde yaşanan sorunlar ile eğitim uygulamalarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orhan Çakıroğlu

Özcan Özyurt

Macid Ayhan Melekoğlu

Hacer Özyurt

Merve Bıyık Bu kişi benim

Caner Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakıroğlu, O., Özyurt, Ö., Melekoğlu, M. A., Özyurt, H., vd. (2018). Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(1), 336-346. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413778
AMA Çakıroğlu O, Özyurt Ö, Melekoğlu MA, Özyurt H, Bıyık M, Özdemir C. Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. İOO. Ocak 2018;17(1):336-346. doi:10.17051/ilkonline.2018.413778
Chicago Çakıroğlu, Orhan, Özcan Özyurt, Macid Ayhan Melekoğlu, Hacer Özyurt, Merve Bıyık, ve Caner Özdemir. “Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen Ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 17, sy. 1 (Ocak 2018): 336-46. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413778.
EndNote Çakıroğlu O, Özyurt Ö, Melekoğlu MA, Özyurt H, Bıyık M, Özdemir C (01 Ocak 2018) Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 17 1 336–346.
IEEE O. Çakıroğlu, Ö. Özyurt, M. A. Melekoğlu, H. Özyurt, M. Bıyık, ve C. Özdemir, “Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, İOO, c. 17, sy. 1, ss. 336–346, 2018, doi: 10.17051/ilkonline.2018.413778.
ISNAD Çakıroğlu, Orhan vd. “Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen Ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 17/1 (Ocak 2018), 336-346. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413778.
JAMA Çakıroğlu O, Özyurt Ö, Melekoğlu MA, Özyurt H, Bıyık M, Özdemir C. Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. İOO. 2018;17:336–346.
MLA Çakıroğlu, Orhan vd. “Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen Ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, c. 17, sy. 1, 2018, ss. 336-4, doi:10.17051/ilkonline.2018.413778.
Vancouver Çakıroğlu O, Özyurt Ö, Melekoğlu MA, Özyurt H, Bıyık M, Özdemir C. Okuma Performansını Geliştirmede Bilgisayar Yazılımı Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. İOO. 2018;17(1):336-4.

Cited By