amaçlayan bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Adnan Menderes Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi ve Muğla Üniversitesi sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan öğrenciler, örneklemi ise bu üniversitelerin sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan 155 birinci ve 151 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmaya ilişkin veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Eleştirel Düşünme Ölçeği” ve “Rotter İç-Dış Denetim Odağı Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel teknikler olarak korelasyon ile t-testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonunda sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin dış denetim odağına sahip oldukları görülmüştür. Dördüncü sınıf erkek öğrencilerin puanlarının kız öğrencilerin puanlarından düşüktür. Dikkatleri çeken bir diğer nokta dış denetim odağına sahip öğretmen adaylarının eleştirel düşünme tutum puanlarının daha yüksek olmasıdır. Bulgulara genel olarak bakıldığında eleştirel düşünme tutumu ile denetim odağı arasında pozitif yönde düşük bir ilişki belirlendiği, akıldığında genel olarak öğrencilerin “Kanıta Dayalı Karar Verme” alt ölçeği dışındaki eleştirel düşünme toplam puan ve alt ölçek puan ortalamalarının düşük olduğu görülmektedir
This study was aimed to investigate the prospective teachers’ critical thinking attitudes and locus of
control. In this research, survey method was used. The population consisted of prospective teachers who are
student at Mugla University, Pamukkale University and Adnan Menderes University. Sample consisted of 155
first grade and 151 fourth grade students. Data were collected by “Critical Thinking Scale” that was developing
by researchers and “Rotter Internal-External Locus of Control Scale”. In the study, correlation coefficient and
independent samples t-test were made use of as statistical techniques. Findings show that positive and low
correlation between critical thinking and locus of control scores and students’ critical thinking scale total scores
and subscale scores are low out of “decide based upon evidence” subscale. At the end of the study, it was seen
that students are external oriented. Fourth grade male students’ locus of control scores is higher than the female
students’. External oriented students’ critical thinking scores are higher than internal oriented students’ scores.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2 |