Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 3, 829 - 840, 26.06.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı, normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerini belirlemektir. Çalışmaya alt sosyo-kültürel düzeyden normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan, 28 kız 22 erkek olmak üzere toplam 50 çocuk katılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların 30’u normal gelişim gösteren 20’si ise öğrenme güçlüğü olan çocuklardır. Çalışmada çocukların sözcük dağarcığı ve dili anlama düzeylerini belirlemek amacıyla Peabody Resim Kelime Testi ve Temel Kabiliyetler Testi 7–11 (TKT) kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda; normal gelişim gösteren çocukların Peabody Resim Kelime Testinden aldıkların puanlar arasında erkek çocuklar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Temel Kabiliyetler Testi 7–11’ e göre ise; cinsiyetler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca normal gelişim gösteren çocuklar ile öğrenme güçlüğü olan çocukların Peabody alıcı dil puan ortalamaları arasında p< 0.05 anlamlılık düzeyinde farklılık bulunmuştur

Kaynakça

  • Anlar, B. (1983). İlk Altı Yaşta Dil Gelişimi Anne Baba Eğitimi ve Cinsin Etkisi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Atılgan, H. (2005). Türkçeye Uyarlanmış Temel Kabiliyetler Testleri (7-11) in Yapı Geçerliği. Türk PDR ( Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi). 24, 57–72.
  • Çağlar, D. (1968). Örgün Eğitimde Geri Zekâlı Çocukların Teşhisi Sorunları Konulu Bir Araştırma Üzerine. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt:1, 1, 445–67.
  • Davaslıgil, Ü. ( 1985). Farklı Sosyoekonomik ve Kültürel Çevrelerden Gelen Birinci Sınıf Çocuklarının Dil Gelişimine Okulun Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Dunn, L. (1959). The Peabody picture vocabulary test. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Dunn, L.M., & Dunn, L.M. (1997). Peabody Picture Vocabulary Test, Third Edition. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, 3–9.
  • Fenson, L., Dale, P.S., Reznick, J.S., Thai, D., Bates, E., Hartung, J.P., Pethick, S., Reilly, J.S. (1993). The MacArthur Communicative Development Invertories. San Diego: User’s Guide and Technical Manual.
  • Hallahan, D. P., Kauffman, J.M., Wills, J. (1989). Introduction to Learning Disabilities. Lloyd: Prenrice-Hall Inc.
  • Karasalan, Ö. (2004). Kaynaştırma ve Alt Özel Sınıfa Devam Eden Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Kelime Dağarcıkları Düzeyleri Bakımından Karşılaştırılmasının İncelenmesi, 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, Ankara: Kök Yayıncılık, 93–102.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmazlar, Ü. (1993). Özel Öğrenme Bozukluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çapa Çocuk Psikiyatrisi Yayınları.
  • Özsoy, Y., Özyürek , M., Eripek, S. (1998). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Özel Eğitime Giriş, 10.Baskı, Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Semel, E.M., Wiig, E.H. (1975). Comprehension of Syntactic Structures and Critical Verbal Elements by Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8, 53–58.
  • Singer Haris, N., Bellugi U., Bates E., Jones W., Rossen M. (1997). Contrasting Profiles of Language Development in Children with Williams and Down Syndrome. Developmental Neuropsychology, 13, 345–370.
  • Taner, M., Başal, A, H. (2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (2), 395–420.
  • Topaloğlu, D.D. (1999). Çevreye Yönelik Tutumlar ve Çevre Eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tural, A. (1997). Ankara’da Anaokuluna Giden ve Gitmeyen Dört-Altı Yaş Çocuklarının Bildikleri Kelime Sayısına Yaş, Cinsiyet, Ailenin Eğitim Düzeyi ve Okula Devam Süresinin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Turan, F. (2005). Down Sendromlu Çocukların Sözcük Dağarcıklarının Gelişiminin İncelenmesi. 14. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, 1.Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık, 338–345.
  • Wilken, E. (1999). Frühförderung von Kindern mit Behinderung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
  • Turan, F., Acarlar, F., Doğan, Ö. (2005). Zihinsel Engelli Çocukların Sözcük Dağarcığı Gelişiminin İncelenmesi. 14. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, 1.Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık, 355– 360.

Determination of Word Knowledge and Comprehension Levels in Normal Developing and Learning Disorder Children

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 3, 829 - 840, 26.06.2010

Öz

The objective of this study is to determine the knowledge of the vocabulary and comprehension levels
in normal developing children and the ones with learning disorder. 50 children participated in the study which 28 are
girls and 22 are boys. Also, 30 of them are normal developed and 20 having learning disorder. To evaluate the
knowledge of the words and levels of comprehension of the language, Peabody Picture Vocabulary Test and Basic
Mental Abilities (BMAs) Test 7-11 are used. As a result of the study, a significant difference was found in favor of
boys according to the points taken in Peabody Picture Vocabulary Test in normal developed children. According to
Basic Mental Abilities (BMAs) Test 7-11, there was no significant difference between genders. Besides, there was
significant difference (p<0.05) in Peabody receptive language point mean values between normal developed children
and children with learning disorder.

Kaynakça

  • Anlar, B. (1983). İlk Altı Yaşta Dil Gelişimi Anne Baba Eğitimi ve Cinsin Etkisi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Atılgan, H. (2005). Türkçeye Uyarlanmış Temel Kabiliyetler Testleri (7-11) in Yapı Geçerliği. Türk PDR ( Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi). 24, 57–72.
  • Çağlar, D. (1968). Örgün Eğitimde Geri Zekâlı Çocukların Teşhisi Sorunları Konulu Bir Araştırma Üzerine. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt:1, 1, 445–67.
  • Davaslıgil, Ü. ( 1985). Farklı Sosyoekonomik ve Kültürel Çevrelerden Gelen Birinci Sınıf Çocuklarının Dil Gelişimine Okulun Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Dunn, L. (1959). The Peabody picture vocabulary test. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Dunn, L.M., & Dunn, L.M. (1997). Peabody Picture Vocabulary Test, Third Edition. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, 3–9.
  • Fenson, L., Dale, P.S., Reznick, J.S., Thai, D., Bates, E., Hartung, J.P., Pethick, S., Reilly, J.S. (1993). The MacArthur Communicative Development Invertories. San Diego: User’s Guide and Technical Manual.
  • Hallahan, D. P., Kauffman, J.M., Wills, J. (1989). Introduction to Learning Disabilities. Lloyd: Prenrice-Hall Inc.
  • Karasalan, Ö. (2004). Kaynaştırma ve Alt Özel Sınıfa Devam Eden Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Kelime Dağarcıkları Düzeyleri Bakımından Karşılaştırılmasının İncelenmesi, 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, Ankara: Kök Yayıncılık, 93–102.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmazlar, Ü. (1993). Özel Öğrenme Bozukluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çapa Çocuk Psikiyatrisi Yayınları.
  • Özsoy, Y., Özyürek , M., Eripek, S. (1998). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Özel Eğitime Giriş, 10.Baskı, Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Semel, E.M., Wiig, E.H. (1975). Comprehension of Syntactic Structures and Critical Verbal Elements by Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8, 53–58.
  • Singer Haris, N., Bellugi U., Bates E., Jones W., Rossen M. (1997). Contrasting Profiles of Language Development in Children with Williams and Down Syndrome. Developmental Neuropsychology, 13, 345–370.
  • Taner, M., Başal, A, H. (2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (2), 395–420.
  • Topaloğlu, D.D. (1999). Çevreye Yönelik Tutumlar ve Çevre Eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tural, A. (1997). Ankara’da Anaokuluna Giden ve Gitmeyen Dört-Altı Yaş Çocuklarının Bildikleri Kelime Sayısına Yaş, Cinsiyet, Ailenin Eğitim Düzeyi ve Okula Devam Süresinin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Turan, F. (2005). Down Sendromlu Çocukların Sözcük Dağarcıklarının Gelişiminin İncelenmesi. 14. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, 1.Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık, 338–345.
  • Wilken, E. (1999). Frühförderung von Kindern mit Behinderung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
  • Turan, F., Acarlar, F., Doğan, Ö. (2005). Zihinsel Engelli Çocukların Sözcük Dağarcığı Gelişiminin İncelenmesi. 14. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, 1.Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık, 355– 360.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

S.sunay Yıldırım Doğru Bu kişi benim

Erhan Alabay Bu kişi benim

Gökhan Kayılı

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğru, S. Y., Alabay, E., & Kayılı, G. (2010). Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. İlköğretim Online, 9(3), 829-840.
AMA Doğru SY, Alabay E, Kayılı G. Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. İOO. Eylül 2010;9(3):829-840.
Chicago Doğru, S.sunay Yıldırım, Erhan Alabay, ve Gökhan Kayılı. “Normal Gelişim Gösteren Ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 9, sy. 3 (Eylül 2010): 829-40.
EndNote Doğru SY, Alabay E, Kayılı G (01 Eylül 2010) Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. İlköğretim Online 9 3 829–840.
IEEE S. Y. Doğru, E. Alabay, ve G. Kayılı, “Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi”, İOO, c. 9, sy. 3, ss. 829–840, 2010.
ISNAD Doğru, S.sunay Yıldırım vd. “Normal Gelişim Gösteren Ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 9/3 (Eylül 2010), 829-840.
JAMA Doğru SY, Alabay E, Kayılı G. Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. İOO. 2010;9:829–840.
MLA Doğru, S.sunay Yıldırım vd. “Normal Gelişim Gösteren Ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 3, 2010, ss. 829-40.
Vancouver Doğru SY, Alabay E, Kayılı G. Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. İOO. 2010;9(3):829-40.