BibTex RIS Kaynak Göster

THE VIEWS OF PRESCHOOL CHILDREN ABOUT SPORTS

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 1), 103 - 115, 27.07.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS265

Öz

People’s early experiences related with sports are the good determinants of their attitudes and behaviors about sports in their future life. Early childhood period is very critical in people’s life span getting children adopt different habits besides enhancing their development. Therefore, the aim of this study is to determine the views and expectations of preschoolers about sports. The sample is 24 preschoolers who are between 3-and-6-year-olds. In this study qualitative research design is used and semi-structured interviews are conducted with participants. Data are analyzed and interpreted under categories by using content analysis. The results of this study are determined as; children could not quite understand the terms; sports and sportsman, children have limited knowledge about who do sports, and how and where do sport, children know football and swimming as sports. The results were discussed by adhering the literature and the supportive preschool sports activites were suggested.

Kaynakça

  • Amman, M.T. (2000). Spor Sosyolojisi. Ed: H.C. İkizler, Sporda Sosyal Bilimler, İstanbul: Alfa Basım.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of Qualitative Approaches: Hermeneutical Phenomenology and Grounded Theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1): 55-61.
  • Ayan, V., Mülazımoğlu, O. (2010). Sporda Yetenek Seçimi ve Spora Yönlendirmede 8-10 Yaş Grubu Kız Çocuklarının Fiziksel Özelliklerinin Ve Bazı Performans Profillerinin İncelenmesi (Ankara Örneği). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3): 152-159.
  • Bluechhardt, M.H. and Shephard, R.I., (1995). “Using an Extracurriculum Physical Activitiy Program to Enhance Social Skills”, Journal of Learning Disabilities, 28(3): 160-169.
  • Bulgu, N. (1995). Spor Haberlerinin Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Gazeteden Tüketimi 12-14 Yaş Grubu Ögrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3): 38-47.
  • Coakley (1993). “Social Dimensions of Intensive Training and Participation in Youth Sports, Intensive Participation in Children's Sports”, Cahill, B. R. and Pearl, A. J., Human Kinetics Publishers,
  • Çamlıyer, H. (1997). Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. İzmir: Can Ofset Yayıncılık.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor ve Çocuk Gelişimi. International Journal of Social Science. 6 (1): 467-478.
  • Çevik, O., Kabasakal, K., (2013). Spor Etkinliklerinin, Engelli Bireylerin Toplumsal Uyumuna ve Sporla Sosyalleşmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, ISSN: 1307-1149, 3 (2): 74-83, www.nobel.gen.tr
  • Dinç, F.,D., Uluöz, E., Sevimli, D. (2011). Ailelerin Çocuklarını Spor ve Fiziksel Aktiviteye Yönlendirmelerine İlişkin Görüşleri, ISSN:1306-3111, 6(2): 93-102
  • Erdemli, A. (1991). Türk-Alman Kültür Diyalogunda Spor Ahlakı ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar, Meya Matbaacılık ve Yayımcılık, s.50, İstanbul.
  • Erdemli, A.(1991). Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, 2,4.
  • Ergun, N., (2003) Bedensel Engelli Çocuk ve Spor. Çoluk Çocuk Dergisi. 5: 26: 50.
  • Fichter, J. (1994). Sosyoloji Nedir?, (Çev.N.Çelebi). Atilla Kitabevi, Ankara.
  • Filiz, K. (2002). Sporun Tanımlanması ve Kapsamının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2): 203-211.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Mart, 16 (1): 315-324.
  • Kaplan, Y. ve Çetinkaya, G. (2014). Spor Yoluyla Toplumsallaşma-Yeniden Toplumsallaşma Süreci. International Journal of Science Culture and Sport. 2: 120-125.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını Spora Yönlendiren Anne ve Babaların Beklentileri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Korkmaz, N. H., Sadettin Erol, S. (2004) Farklı Eğitim Almış Öğretmenlerin Okul Öncesi Dönemde Yer Alan Beden Eğitimi ve Spor Aktivitelerini Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme (Bursa Örneği), Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (3) .
  • Korkmaz, N., H. (2007). Yaz Spor Okulları İle Çocukların Benlik Saygısı Arasındaki İlişki, Eğitim Fakültesi Dergisi XX (1): 49-65
  • Kotan, Ç., Hergüner, G. Yaman, Ç (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul Ve Aile Faktörünün Etkisi (Sakarya İl Örneği), Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1): 49-58.
  • MEB (2000). İlköğretim Genel Müdürlüğü, İlköğretim Okulu Beden Eğitimi Programı, MEB Basımevi, İstanbul.
  • Muratlı, S. (2013). Çocuk ve Spor, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özyurt, S.(2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Şirinkan, A. (2002). Özel Öğretim Yöntemleri (I-ll), Ders Notları, Erzurum.
  • Şirinkan, A., Çalışkan, A., Gündoğdu, K., Şirinkan, S. Bay, E., Kürkçü, R. (2007) İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersleri Hakkındaki Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1): 52-60.
  • Taşçı, B. (2010). Sokağın Günümüz Koşullarında Çocuk Oyun Alanı Olarak Ele Alınması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Taşmektepligil, M.Y. Yılmaz, ç. İmamoğlu, O. Ağaoğlu, Y. S. (2006). İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi ve Bu Konudaki Yeni Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Muğla 9. Spor Bilimleri Kongresi.
  • Ünal, H., Ekici, S., Geri, S. (2012). Alt Sosyo-Ekonomik Yapıya Sahip Ailelerin Çocuklarına Spor Yaptırma Düşüncelerinin İncelenmesi (Muğla Örneği), Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, ISSN: 1306-4371, 7 (1).
  • Ünsal, B., Ramazanoğlu, F.(2013). Spor Medyasının Toplum Üzerindeki Sosyolojik Etkisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, ISSN: 2146-9199, Şubat, 2(1): 36-46.
  • Yetim, A. (2005). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Morpa Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, S., M. (2009). Spor ve Fiziksel Etkinlik Hizmetleri: Geniş Bir Sınıflama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22): 1-10.
  • Yücel, A.S., Kılıç, B., Korkmaz, M., Göral, K., (2015). Spor Yapan Çocukların Spor Tercihleri ve Bunu Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 14: 20-54.
  • Yücel, M. (2004). Gelişim ve Öğrenmenin Spor Kültürünün Oluşmasına Etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 100-108.
  • Ziyagil, M., A. Zorba, E, Bozatlı, S., İmamoğlu, O. (1999). 6-14 Yaş Grubu Çocuklarda Yaş, Cinsiyet ve Spor Yapma Alışkanlığının Sürat ve Anaerobik Güce Etkisi, BESBD, 3, 3.

OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ SPORA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 1), 103 - 115, 27.07.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS265

Öz

Bireylerin erken yıllardan itibaren spor ile tanışması, onların gelecek yaşamlarında spora ilişkin tutum ve davranışlarının önemli bir belirleyicisidir. Erken çocukluk dönemi ise, çocukların gelişimlerinin desteklenmesi yanında belli bazı alışkanlıkların kazandırılmasında önemli bir zaman dilimidir. Bu nedenle bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerini ve beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, anaokuluna devam eden 3-6 yaş grubundan 24 çocuk oluşturmuştur. Nitel olarak tasarlanan araştırmada, verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Çocuklarla bireysel olarak görüşülmüş ve görüşmeler kaydedilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Veriler kategoriler halinde düzenlenmiş ve yorumlanmıştır. Sonuç olarak; çocukların spor ve sporcu terimlerini tam olarak kavrayamadıkları, sporun kimler tarafından nasıl ve nerede yapıldığına ilişkin sınırlı oranda bir görüşe sahip oldukları, spor dalı olarak futbol ve yüzme gibi sporları bildikleri belirlenmiştir. Sonuçlar literatür bilgileri ışığında tartışılmış ve çocukların spor aktivitelerinin desteklenmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir

Kaynakça

  • Amman, M.T. (2000). Spor Sosyolojisi. Ed: H.C. İkizler, Sporda Sosyal Bilimler, İstanbul: Alfa Basım.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of Qualitative Approaches: Hermeneutical Phenomenology and Grounded Theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1): 55-61.
  • Ayan, V., Mülazımoğlu, O. (2010). Sporda Yetenek Seçimi ve Spora Yönlendirmede 8-10 Yaş Grubu Kız Çocuklarının Fiziksel Özelliklerinin Ve Bazı Performans Profillerinin İncelenmesi (Ankara Örneği). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3): 152-159.
  • Bluechhardt, M.H. and Shephard, R.I., (1995). “Using an Extracurriculum Physical Activitiy Program to Enhance Social Skills”, Journal of Learning Disabilities, 28(3): 160-169.
  • Bulgu, N. (1995). Spor Haberlerinin Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Gazeteden Tüketimi 12-14 Yaş Grubu Ögrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3): 38-47.
  • Coakley (1993). “Social Dimensions of Intensive Training and Participation in Youth Sports, Intensive Participation in Children's Sports”, Cahill, B. R. and Pearl, A. J., Human Kinetics Publishers,
  • Çamlıyer, H. (1997). Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. İzmir: Can Ofset Yayıncılık.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor ve Çocuk Gelişimi. International Journal of Social Science. 6 (1): 467-478.
  • Çevik, O., Kabasakal, K., (2013). Spor Etkinliklerinin, Engelli Bireylerin Toplumsal Uyumuna ve Sporla Sosyalleşmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, ISSN: 1307-1149, 3 (2): 74-83, www.nobel.gen.tr
  • Dinç, F.,D., Uluöz, E., Sevimli, D. (2011). Ailelerin Çocuklarını Spor ve Fiziksel Aktiviteye Yönlendirmelerine İlişkin Görüşleri, ISSN:1306-3111, 6(2): 93-102
  • Erdemli, A. (1991). Türk-Alman Kültür Diyalogunda Spor Ahlakı ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar, Meya Matbaacılık ve Yayımcılık, s.50, İstanbul.
  • Erdemli, A.(1991). Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, 2,4.
  • Ergun, N., (2003) Bedensel Engelli Çocuk ve Spor. Çoluk Çocuk Dergisi. 5: 26: 50.
  • Fichter, J. (1994). Sosyoloji Nedir?, (Çev.N.Çelebi). Atilla Kitabevi, Ankara.
  • Filiz, K. (2002). Sporun Tanımlanması ve Kapsamının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2): 203-211.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Mart, 16 (1): 315-324.
  • Kaplan, Y. ve Çetinkaya, G. (2014). Spor Yoluyla Toplumsallaşma-Yeniden Toplumsallaşma Süreci. International Journal of Science Culture and Sport. 2: 120-125.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını Spora Yönlendiren Anne ve Babaların Beklentileri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Korkmaz, N. H., Sadettin Erol, S. (2004) Farklı Eğitim Almış Öğretmenlerin Okul Öncesi Dönemde Yer Alan Beden Eğitimi ve Spor Aktivitelerini Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme (Bursa Örneği), Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (3) .
  • Korkmaz, N., H. (2007). Yaz Spor Okulları İle Çocukların Benlik Saygısı Arasındaki İlişki, Eğitim Fakültesi Dergisi XX (1): 49-65
  • Kotan, Ç., Hergüner, G. Yaman, Ç (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul Ve Aile Faktörünün Etkisi (Sakarya İl Örneği), Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1): 49-58.
  • MEB (2000). İlköğretim Genel Müdürlüğü, İlköğretim Okulu Beden Eğitimi Programı, MEB Basımevi, İstanbul.
  • Muratlı, S. (2013). Çocuk ve Spor, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özyurt, S.(2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Şirinkan, A. (2002). Özel Öğretim Yöntemleri (I-ll), Ders Notları, Erzurum.
  • Şirinkan, A., Çalışkan, A., Gündoğdu, K., Şirinkan, S. Bay, E., Kürkçü, R. (2007) İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersleri Hakkındaki Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1): 52-60.
  • Taşçı, B. (2010). Sokağın Günümüz Koşullarında Çocuk Oyun Alanı Olarak Ele Alınması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Taşmektepligil, M.Y. Yılmaz, ç. İmamoğlu, O. Ağaoğlu, Y. S. (2006). İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi ve Bu Konudaki Yeni Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Muğla 9. Spor Bilimleri Kongresi.
  • Ünal, H., Ekici, S., Geri, S. (2012). Alt Sosyo-Ekonomik Yapıya Sahip Ailelerin Çocuklarına Spor Yaptırma Düşüncelerinin İncelenmesi (Muğla Örneği), Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, ISSN: 1306-4371, 7 (1).
  • Ünsal, B., Ramazanoğlu, F.(2013). Spor Medyasının Toplum Üzerindeki Sosyolojik Etkisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, ISSN: 2146-9199, Şubat, 2(1): 36-46.
  • Yetim, A. (2005). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Morpa Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, S., M. (2009). Spor ve Fiziksel Etkinlik Hizmetleri: Geniş Bir Sınıflama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22): 1-10.
  • Yücel, A.S., Kılıç, B., Korkmaz, M., Göral, K., (2015). Spor Yapan Çocukların Spor Tercihleri ve Bunu Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 14: 20-54.
  • Yücel, M. (2004). Gelişim ve Öğrenmenin Spor Kültürünün Oluşmasına Etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 100-108.
  • Ziyagil, M., A. Zorba, E, Bozatlı, S., İmamoğlu, O. (1999). 6-14 Yaş Grubu Çocuklarda Yaş, Cinsiyet ve Spor Yapma Alışkanlığının Sürat ve Anaerobik Güce Etkisi, BESBD, 3, 3.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Aydoğan

Arzu Özyürek

Gülümser Gültekin Akduman

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Aydoğan, Y., Özyürek, A., & Gültekin Akduman, G. (2015). THE VIEWS OF PRESCHOOL CHILDREN ABOUT SPORTS. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 3), 103-115. https://doi.org/10.14486/IJSCS265
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).