Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 32, 17.11.2017

Öz

Beşeri sermayenin kaynağı olarak eğitim kurumu, nitelikli
işgücü sağlayarak ekonomik kalkınmanın anahtarı işlevini görmektedir. Diğer
taraftan insani gelişmeye, sosyal refaha ve hayata yaptığı katkılarla yaşam
seviyesini yükselterek sosyal kalkınmayı olumlu etkilemektedir. Literatür
taramasıyla elde edilen veri ve bilgileri temel alan bu çalışmanın amacı,
eğitim ve kalkınma ilişkisini çeşitli ülkelere ilişkin veriler ışığında
incelemek ve değerlendirmektir. Bu amaçla, eğitim ve kalkınma ilişkisi;
eğitimin kalkınmaya etkileri ve çeşitli ülkelerin eğitim ve kalkınmaya ilişkin
göstergeleri değerlendirilerek incelenmektedir. Çalışma sonucunda, eğitimin;
değişen dünyaya bireylerin uyum sağlamasını sağlayarak değişim etkisi,
nitelikli işgücünü yetiştirip sürekli gelişimini sağlayarak istihdam etkisi,
daha yüksek eğitim seviyesi ile bireylere daha yüksek gelir getirerek gelir
etkisi, teknoloji üreten beyinleri yetiştirerek teknoloji etkisi ve sosyal
yaşamı geliştirerek yaşam kalitesine etkisiyle kalkınmayı olumlu yönde
etkilediği ve hatta kalkınmanın kaynağı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca,
sosyal ve ekonomik göstergeleri karşılaştırılarak incelenen çeşitli ülkelerin
eğitim durumlarıyla sosyal ve ekonomik gelişmişlik düzeyleri arasında uyumlu
bir ilişki olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Adem, M. (1993). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No: 172. Ankara.
  • Baykul, S. (2008). Küreselleşen Dünya’da Kalkınma Sürecinde AB'deki ve Türkiye'deki Eğitim Finansmanının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi İktisat Anabilim Dalı İktisat Teorisi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Bircan İ. (1988). Eğitimde Maliyet ve Harcamalar ( Kavramlar- Yöntemler), DPT, Sosyal Planlama Başkanlığı, Planlama Dairesi, Haziran.
  • Carnoy, M. (1982). Economics and Education. Encyclopedia of Educational Research. MacMillan Cor. s.519-525.
  • CIA Veri tabanı, The World Factbook, 2009-2015.
  • Dikmen, M.K. (2001). Eğitimin büyüme ve kalkınma üzerindeki etkileri, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi: İstanbul.
  • Durgun (2002). Küreselleşen Dünyada Kalkınma Süreci Bağlamında Eğitim Harcamaları ve Türkiye Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • DPT (2001). Nitelikli İnsan Gücü Meslek Standartları Düzeni ve Sosyal Sermaye Birikimi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları. Ankara.
  • Dülgeroğlu, E. (2003). Kalkınma Ekonomisi, 6. Basım, Bursa, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 148.
  • Dünya Bankası Veri tabanı, 2008-2015. http://ddp-ext.worldbank.org/ext/DDPQQ/show Report.do ?method=showReport
  • Dünya Sağlık Örgütü Veri tabanı, 2006-2015, http://apps.who.int/whosis/data/
  • IMF Veri tabanı, 2009-2015 verileri, http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/02/ weodata/weorept.aspx
  • Karasar, N. (1982). Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • OECD (2001). The well-being of nations, the role of human and social capital. centre for educational research and innovation. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Özgür, E. (2005). Türkiye’de Kalkınmaya Yönelik Eğitim Politikaları ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüşü, Basılmamış, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Taş, U. (2007). Türkiye’de Kalkınma Planları Işığında Eğitimin Kalkınmadaki Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı İktisat Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Haziran, 2007.
  • Taş, U. & Yenilmez F. (2007). Türkiye’de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1). s.155-186.
  • Tezel (2010). Az Gelişmiş Ülkelerde Kalkınmayı Etkileyen Faktörler ve Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Teorisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi İstanbul.
  • UNDP (2016). Human Development Reports 2016. http://hdr.undp.org/en/content/humandevelopment -index-hdi
  • UNESCO Veri tabanı, 2006–2015 verileri, http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/table View.aspx
  • WEF (2017). The Global Competitiveness Report 2016. Published by the World Economic Forum within the framework of the Centre for Global Competitiveness and Performance.
  • Yavilioğlu, C. (2002). Kalkınmanın anlam bilimsel tarihi ve kavramsal kökenleri. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3/1, 59-77.
  • Yumuşak, İ.G. & Bilen, M. (2000). Gelir Dağılımı - Beşeri Sermaye İlişkisi ve Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. K. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, 2000. ss. 77-96.

Exploration of the Relationship Between Educationand Development

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 32, 17.11.2017

Öz

As a source of human capital, the educational
institution serves as the key to economic development by providing qualified
workforce. On the other hand, human development positively affects social
development by raising the level of living with contributions made by social
refinement and life giving. The aim of this study, which is based on the data
and information obtained by the literature review, is to examine and evaluate
the relationship between education and development in the light of the data
related to various countries. For this purpose, the relationship between
education and development; the effects of education on development and the
indicators of education and development of various countries. As a result of
the study, the effect of change by providing the adaptation of the individuals
to the changing world, the effect of employment by providing the continuous
improvement by raising the qualified labor force, the income effect by bringing
higher income to the individuals with higher education level, the effect of the
quality of life by improving the technology effect and social life by raising
the technology producing brains, it is the result of the source of development.
In addition, it is seen that there is a harmonious relationship between
educational status and social and economic development levels of the various
countries examined by comparing social and economic indicators.

Kaynakça

  • Adem, M. (1993). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No: 172. Ankara.
  • Baykul, S. (2008). Küreselleşen Dünya’da Kalkınma Sürecinde AB'deki ve Türkiye'deki Eğitim Finansmanının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi İktisat Anabilim Dalı İktisat Teorisi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Bircan İ. (1988). Eğitimde Maliyet ve Harcamalar ( Kavramlar- Yöntemler), DPT, Sosyal Planlama Başkanlığı, Planlama Dairesi, Haziran.
  • Carnoy, M. (1982). Economics and Education. Encyclopedia of Educational Research. MacMillan Cor. s.519-525.
  • CIA Veri tabanı, The World Factbook, 2009-2015.
  • Dikmen, M.K. (2001). Eğitimin büyüme ve kalkınma üzerindeki etkileri, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi: İstanbul.
  • Durgun (2002). Küreselleşen Dünyada Kalkınma Süreci Bağlamında Eğitim Harcamaları ve Türkiye Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • DPT (2001). Nitelikli İnsan Gücü Meslek Standartları Düzeni ve Sosyal Sermaye Birikimi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları. Ankara.
  • Dülgeroğlu, E. (2003). Kalkınma Ekonomisi, 6. Basım, Bursa, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 148.
  • Dünya Bankası Veri tabanı, 2008-2015. http://ddp-ext.worldbank.org/ext/DDPQQ/show Report.do ?method=showReport
  • Dünya Sağlık Örgütü Veri tabanı, 2006-2015, http://apps.who.int/whosis/data/
  • IMF Veri tabanı, 2009-2015 verileri, http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/02/ weodata/weorept.aspx
  • Karasar, N. (1982). Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • OECD (2001). The well-being of nations, the role of human and social capital. centre for educational research and innovation. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Özgür, E. (2005). Türkiye’de Kalkınmaya Yönelik Eğitim Politikaları ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüşü, Basılmamış, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Taş, U. (2007). Türkiye’de Kalkınma Planları Işığında Eğitimin Kalkınmadaki Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı İktisat Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Haziran, 2007.
  • Taş, U. & Yenilmez F. (2007). Türkiye’de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1). s.155-186.
  • Tezel (2010). Az Gelişmiş Ülkelerde Kalkınmayı Etkileyen Faktörler ve Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Teorisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi İstanbul.
  • UNDP (2016). Human Development Reports 2016. http://hdr.undp.org/en/content/humandevelopment -index-hdi
  • UNESCO Veri tabanı, 2006–2015 verileri, http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/table View.aspx
  • WEF (2017). The Global Competitiveness Report 2016. Published by the World Economic Forum within the framework of the Centre for Global Competitiveness and Performance.
  • Yavilioğlu, C. (2002). Kalkınmanın anlam bilimsel tarihi ve kavramsal kökenleri. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3/1, 59-77.
  • Yumuşak, İ.G. & Bilen, M. (2000). Gelir Dağılımı - Beşeri Sermaye İlişkisi ve Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. K. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, 2000. ss. 77-96.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cumhur Günkör

Yayımlanma Tarihi 17 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2017
Kabul Tarihi 13 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Günkör, C. (2017). Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 14-32.
AMA Günkör C. Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi. USBED. Kasım 2017;3(1):14-32.
Chicago Günkör, Cumhur. “Eğitim Ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3, sy. 1 (Kasım 2017): 14-32.
EndNote Günkör C (01 Kasım 2017) Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3 1 14–32.
IEEE C. Günkör, “Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi”, USBED, c. 3, sy. 1, ss. 14–32, 2017.
ISNAD Günkör, Cumhur. “Eğitim Ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3/1 (Kasım 2017), 14-32.
JAMA Günkör C. Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi. USBED. 2017;3:14–32.
MLA Günkör, Cumhur. “Eğitim Ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 14-32.
Vancouver Günkör C. Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi. USBED. 2017;3(1):14-32.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458