Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Montessori Eğitim Alan ve Almayan Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Oyun Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 17, 30.09.2023

Öz

Bu çalışmada; Montessori eğitimi veren özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklar ile MEB programı uygulayan özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların oyun davranışlarının, anne-baba ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nedensel karşılaştırmalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan Montessori eğitimi veren özel okul öncesi eğitim kurumları ve MEB programı uygulayan özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 aylık çocukların anne-babaları (n=243) ve öğretmenleri (n=46) oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki çocukların akran oyun davranışlarını incelemek amacıyla Fantuzzo, Mendez ve Tighe (1998) tarafından geliştirilen; Ahmetoğlu, Acar ve Aral (2016, 2017) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Ebeveyn Formu (PEAOÖ-E)”, “Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu (PEAOÖ-Ö)”, çocukların ve anne-babalarının sosyodemografik özelliklerini içeren “Anne-Baba Genel Bilgi Formu” ile öğretmenlerin sosyodemografik ve mesleki özelliklerini içeren “Öğretmen Genel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden Bağımlı Örneklem t Tesi (Independent Samples t Test) ve Bağımsız Örneklem t Testi (Paired Samples t Test), tanımlayıcı istatistiksel metotlar (yüzde, ortalama, maksimum ve minimum değerler) kullanılmıştır. Hem öğretmen (PEAOÖ-Ö) hem de ebeveyn formunun (PEAOÖ-E) “oyun etkileşimi” ve “oyunun bozulması” alt faktörlerinden alınan puanlar arasındaki farklılık anlamlı değilken (p>0,05), “oyundan kopma” davranışında Montessori eğitimi veren ÖOÖEK devam eden çocuklar yönünde anlamlı farklılık bulunduğu görülmüştür (p <0,05). Araştırmaya alınan çocukların akran oyun davranışlarının anne-baba ve öğretmen görüşleri arasında farklılık bulunup bulunmadığı incelenmiş; “Oyun Etkileşimi, Oyunun Bozulması ve Oyundan Kopma” faktörlerinin tümünde anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. “Oyun Etkileşimi ve Oyunun Bozulması” alt faktörlerindeki anlamlılık öğretmen görüşü yönünde farklılık gösteriyor iken “Oyundan Kopma” alt faktörü anne-baba görüşü yönünde anlamlı farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Ahmetoğlu, E., Acar, İ. ve Aral, N. (2016). Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Ebeveyn Formunun (PIPPS-P) Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies. International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 11(9): 31-52.
  • Ahmetoğlu, E., Acar, İh., Aral, N. (2017). Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun Uyarlama Çalışması (PEAOÖ-Ö). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 104-119. S. Uçar, E. Durualp
  • Alic, M. (2019). Nature Deficit Disorder. The Gale Encyclopedia Of Environmental Health. 663-667
  • Cossentino, J. (2006). Big Work: Goodness, Vocation, And Engagement İn The Montessori Method. Curriculum Inquiry, 36(1): 63-92.
  • Çakıroğlu Wilbrandt, E., (2011). Okul Öncesi Eğitimde Montessori Yaklaşımı. Kök Yayıncılık. Ankara, 2. Baskı, 35-50.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Ayrıntı Yayınevi, Ankara, 14-92.
  • Erten-Bilgiç, D. ve Surur, A., (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Eğitim Sistemlerinin Mekân Biçimlenişine Etkisi ve Reggio Emilia Eğitim Sisteminin Mekân Tasarımı Üzerine Denemeler. Megaron, 11(1): 162-176.
  • Fantuzzo, J., Mendez J. ve Tighe, E. (1998). Parental Assessment Of Peer Play: Development And Validation Of The Parent Version Of The Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13, 659- 676.
  • Frost, J., Wortham, S. ve Reifel, S. (2005). Play And Child Development (2. Edition). Pearson Education, New Jersey, 68-92.
  • Ginsburg, K. (2007). The importance of play in promoting healty child development and mainstaining strong parent child bonds. American Academy of Pediatrics, 119(1): 182-194.
  • Gülkanat, P . (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Montessori Yöntemi İle Gerçekleştirilen Eğitim Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 70- 179.
  • Hainstock, E. (1997). The Essential Montessori: An İntroduction To The Woman, Writings, The Method And The Movement. Penguin, New York, 24-104.
  • https://handsonaswegrow.com/routines-important-kids/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
  • https://Www.Mother.Ly/Parenting/Getting-Kids-To-Play-Outdoors-İs-One-Of-The-Best-Things-You-Can-Do- For-Them Erişim Tarihi: 03.01.2019
  • Wh, G. (2010). Montessori Yönteminin Anaokulu Çocuklarının İlköğretime Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi Ve Ev Yönetimi Eğitimi Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi, 90- 110.
  • Kılınç, N. (2016). 5-6 Yaş Çocukların Sosyal Beceri Ve Problem Davranışları İle Oyun Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karabük Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 41-64.
  • Korkmaz, E. (2012). Montessori Metodu. Algı Yayın, İstanbul, 113-176
  • Kramer, R. (1983). Maria Montessori A Biography. Chicago: University Of Chicago, 20-40, 110-130, 158-175.
  • Lillard, A. ve Else-Quest, N. (2006). The Early Years: Evaluating Montessori Education. Science, 313(5795): 1893 – 1894.
  • Lillard, A. (2012). Preschool Children’s Development İn Classic Montessori, Supplemented Montessori, And Conventional Programs. Journal Of School Psychology, 50: 379–401.
  • Lillard, A. (2014). Montessori: The Science Behind The Genius. Oxford University Press, Ny. 389-425. Lillard, P. (1972). Montessori A Modern Approach. Schocken Books Inc, New York, 90-140
  • Montessori, M. (1965). The Advanced Montessori Method. Schocken, New York, 3-12, 112.
  • Montessori, M. (1992). Education For Human Development: Understanding Montessori. Clio Press, 43-110. Montessori, M. (2002). The Montessori Method. Dover, New York, 38-40.
  • Morrison, G. S. (2014). Early Childhood Education Today. Pearson, New Yok, 180-205.
  • Mutlu B., Ergişi A., Bütün-Ayhan A. ve Aral, N. (2012). Okul Öncesi Dönemde Montessori Eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 3: 113-128.
  • Oğuz, V. ve Köksal-Akyol, A. (2006). Çocuk Eğitiminde Montessori Yaklaşımı. Çanakkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): 243-256.
  • Orem, R. C. (1970). Montessori, Her Method And The Movement. Capricorn Books, Ny. 121.
  • Ou, S. ve Reynolds, A. (2014). Preschool Education And School Completion. Enclyclopedia Of Early Child Development, School Success, 2nd Ed., 1-7.
  • Schilling, K. (2011). Montessori Approach To Teaching/Learning And Use Of Didactic Materials. University Of Manitoba Education Graduate Symposium On March 4, 2011:1-16.
  • Sevinç, M. (2003). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimi: Erken Çocuklukta Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 10-22
  • Şahintürk, Ö. (2012). Montessori Yönteminin Okul Öncesi Dönemde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 48-55.
  • Temel, F. (1994). Montessori'nin Görüşleri Ve Eğitim Yaklaşımı. Okul Öncesi Eğitim Dergisi, 26(47): 18-22.
  • Tepeli, K. ve Yılmaz, E. (2012). Üç Farklı Programa Göre Eğitim Alan Okul Öncesi Çocukların Sosyal Kural Algılarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 191-196
  • White, R., ve Stoecklin, V. (1998). Children’s Outdoor Play And Learning Environments: Returning To Nature. Early Childhood News, March/April.1-8.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Sevinç Uçar 0000-0001-6081-9403

Ender Durualp 0000-0002-6645-6815

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uçar, S., & Durualp, E. (2023). Montessori Eğitim Alan ve Almayan Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Oyun Davranışlarının İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 8(2), 1-17.