Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Perspectives of Mothers on Child Development in Different Cultures

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 27 - 35, 26.02.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1616736

Öz

This review study examines the parenting approaches of Turkish-origin mothers and the cultural influences shaping these practices. The parenting attitudes of Turkish-origin mothers are shaped by traditional family structures, gender roles, and cultural values. The study explores how parenting practices in Turkish culture differ from and resemble those in Western societies and other Asian cultures through cultural comparisons. Turkish-origin mothers generally raise their children with great love and protection while emphasizing the importance of controlling their behavior in line with societal norms. The observed shifts between traditional and modern parenting approaches reflect the effects of cultural transformation and globalization. Furthermore, it is noted that immigrant mothers strive to balance the values of their own culture with those of the host society. This study aims to highlight the cultural context of Turkish-origin mothers' parenting practices and provide a foundation for future research.

Kaynakça

  • Aydın, H., & Koç, H. (2019). Türk kültüründe çocuk yetiştirme anlayışının Batı kültürü ile karşılaştırılması. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 45(2), 157-172.
  • Bornstein, M. H. (2012). Cultural approaches to parenting. In R. M. Lerner & W. F. Overton (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science (Vol. 2, pp. 1-36). http://dx.doi.org/10.1080/15295192.2012.683359
  • Chao, R. K. (1994). Beyond parental control and authoritarian parenting style: Understanding Chinese parenting through the cultural notion of training. Child Development, 65(4), 1111-1119. 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00806.x Çetin, M., & Arslan, A. (2020). Modern ebeveynlik anlayışlarının Türk kültüründeki yeri ve önemi. Türk Aile Araştırmaları Dergisi, 33(1), 45-60.
  • Giddens, A. (2002). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Greenfield, P. M. (2000). Culture and cognitive development: From cross-cultural research to the challenge of globalization. Cambridge University Press.
  • Harkness, S., & Super, C. M. (2002). Culture and parenting. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Vol. 2. Biology and ecology of parenting (pp. 211-234). Lawrence Erlbaum.
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Sage. http://dx.doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00184-5
  • Öztürk, E., & Yalçın, S. (2022). Göçmen annelerin çocuk yetiştirme anlayışları: Kültürel entegrasyon ve kimlik gelişimi. Göç ve Toplum Dergisi, 28(3), 78-93.
  • Rothbaum, F., & Trommsdorff, G. (2007). Developmental psychology and culture. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed., Vol. 3, pp. 722-766). http://dx.doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0303
  • Kağıtçıbaşı, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2007). Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current status and future directions. Journal of Counseling Psychology, 54(3), 271–281. https://doi.org/10.1037/0022-0167.54.3.271
  • Sancar, M. (2017). Eğitim ve kültür: Türkiye'de ebeveynlik anlayışları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schwartz, S. J. (2007). The role of culture in identity development: A multicultural perspective. In S. J. Schwartz & J. B. Unger (Eds.), Handbook of identity theory and research (pp. 1-16). http://dx.doi.org/10.1080/00224540903366784
  • Super, C. M., & Harkness, S. (2002). The developmental niche: A theoretical model for understanding the role of culture in development. In J. Valsiner & K. J. Connolly (Eds.), Handbook of developmental psychology (pp. 1-18). http://dx.doi.org/10.1016/0277-9536(94)90391-3
  • Triandis, H. C. (1995). Individualism and collectivism. Boulder, CO: Westview Press.
  • Trommsdorff, G. (2009). Culture and development. In W. F. Overton (Ed.), The handbook of life-spandevelopment (pp.349-389). http://dx.doi.org/10.1002/9780470880166.hlsd002004
  • Yılmaz, S., & Demirtaş, S. (2021). Türk annelerinin çocuk yetiştirme anlayışları ve kültürel bağlamdaki etkileri. Aile ve Çocuk Dergisi, 19(4), 102-115.

Farklı Kültürlerde Annelerin Çocuk Gelişimine Bakış Açısı

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 27 - 35, 26.02.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1616736

Öz

Bu derleme çalışması, Türk kökenli annelerin çocuk yetiştirme anlayışlarını ve bu anlayışların kültürel bağlamdaki etkilerini incelemektedir. Türk kökenli annelerin çocuk yetiştirme tutumları, geleneksel aile yapısı, toplumsal cinsiyet rolleri ve kültürel değerler doğrultusunda şekillenmektedir. Çalışma, Türk kültüründe çocuk yetiştirme anlayışlarının, Batı toplumları ve diğer Asya kültürlerinden nasıl farklılıklar ve benzerlikler taşıdığını ele alarak kültürel karşılaştırmalar yapmaktadır. Türk kökenli anneler, çocuklarını genellikle büyük bir sevgi ve koruma ile yetiştirirken, toplumsal normlar doğrultusunda çocuklarının davranışlarını kontrol etmeye özen göstermektedir. Geleneksel ve modern çocuk yetiştirme yaklaşımları arasında gözlemlenen değişimler, kültürel dönüşüm ve globalleşmenin etkilerini yansıtmaktadır. Ayrıca, göçmen annelerin çocuk yetiştirme anlayışlarının, iki kültür arasında denge kurmaya çalıştıkları belirtilmiştir. Bu çalışma, Türk kökenli annelerin çocuk yetiştirme anlayışlarının kültürel bağlamdaki yerini ortaya koyarak, gelecekteki çalışmalar için bir temel sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aydın, H., & Koç, H. (2019). Türk kültüründe çocuk yetiştirme anlayışının Batı kültürü ile karşılaştırılması. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 45(2), 157-172.
  • Bornstein, M. H. (2012). Cultural approaches to parenting. In R. M. Lerner & W. F. Overton (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science (Vol. 2, pp. 1-36). http://dx.doi.org/10.1080/15295192.2012.683359
  • Chao, R. K. (1994). Beyond parental control and authoritarian parenting style: Understanding Chinese parenting through the cultural notion of training. Child Development, 65(4), 1111-1119. 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00806.x Çetin, M., & Arslan, A. (2020). Modern ebeveynlik anlayışlarının Türk kültüründeki yeri ve önemi. Türk Aile Araştırmaları Dergisi, 33(1), 45-60.
  • Giddens, A. (2002). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Greenfield, P. M. (2000). Culture and cognitive development: From cross-cultural research to the challenge of globalization. Cambridge University Press.
  • Harkness, S., & Super, C. M. (2002). Culture and parenting. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Vol. 2. Biology and ecology of parenting (pp. 211-234). Lawrence Erlbaum.
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Sage. http://dx.doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00184-5
  • Öztürk, E., & Yalçın, S. (2022). Göçmen annelerin çocuk yetiştirme anlayışları: Kültürel entegrasyon ve kimlik gelişimi. Göç ve Toplum Dergisi, 28(3), 78-93.
  • Rothbaum, F., & Trommsdorff, G. (2007). Developmental psychology and culture. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed., Vol. 3, pp. 722-766). http://dx.doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0303
  • Kağıtçıbaşı, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2007). Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current status and future directions. Journal of Counseling Psychology, 54(3), 271–281. https://doi.org/10.1037/0022-0167.54.3.271
  • Sancar, M. (2017). Eğitim ve kültür: Türkiye'de ebeveynlik anlayışları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schwartz, S. J. (2007). The role of culture in identity development: A multicultural perspective. In S. J. Schwartz & J. B. Unger (Eds.), Handbook of identity theory and research (pp. 1-16). http://dx.doi.org/10.1080/00224540903366784
  • Super, C. M., & Harkness, S. (2002). The developmental niche: A theoretical model for understanding the role of culture in development. In J. Valsiner & K. J. Connolly (Eds.), Handbook of developmental psychology (pp. 1-18). http://dx.doi.org/10.1016/0277-9536(94)90391-3
  • Triandis, H. C. (1995). Individualism and collectivism. Boulder, CO: Westview Press.
  • Trommsdorff, G. (2009). Culture and development. In W. F. Overton (Ed.), The handbook of life-spandevelopment (pp.349-389). http://dx.doi.org/10.1002/9780470880166.hlsd002004
  • Yılmaz, S., & Demirtaş, S. (2021). Türk annelerinin çocuk yetiştirme anlayışları ve kültürel bağlamdaki etkileri. Aile ve Çocuk Dergisi, 19(4), 102-115.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Şenay Şirin 0000-0001-9294-3855

İrem Kılıçaslan 0009-0000-3263-1104

İlayda Kireç 0009-0008-8383-0697

Çiçek Çelik 0009-0005-2823-0574

Döndü İzgi 0009-0004-7617-0345

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 9 Ocak 2025
Kabul Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şirin, Ş., Kılıçaslan, İ., Kireç, İ., Çelik, Ç., vd. (2025). Farklı Kültürlerde Annelerin Çocuk Gelişimine Bakış Açısı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 10(1), 27-35. https://doi.org/10.37754/ijeces.1616736