Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ornaments that Determine Hasan Ferit Alnar’s Performance Style and Their Reflection onto Kanun Education: An Example of Acemaşiran and Suzinak Improvision

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 687 - 713, 31.03.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.680264

Öz

Abstract should be between 100 and 150 words. This study aims to reveal the ornamentations that determine Hasan Ferit Alnar's Kanun performance style through two selected improvisations and to show how effective these ornamentations will be on students if they are used in Kanun education. For this purpose, the problem sentence of the study is “What are the ornamentations that determine Hasan Ferit Alnar's Kanun performance style and how does the transfer of these ornamentations to students through Alnar improvisations affect students’ level of performance?” In order to fulfill the aim of the study, two improvisations in which the ornamentations used by Alnar are concentrated were selected as examples and notated and analyzed by the researcher. The ornamentations used in these improvisations were transferred to two students studying at the Department of Music, Erciyes University, Faculty of Fine Arts, where the researcher worked as an instructor. The study was carried out with a qualitative research approach, and the data were collected by the tools of observation, interviews, and student diaries. With the help of another academician working in the same field, measures were taken to increase the internal reliability of the ongoing process that included observations and interviews. The analysis of the data was carried out through content analysis, which allowed obtaining in-depth information in qualitative research.

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1989). Taksim nedir nasıl yapılır ?, İzmir. Alnar, F. (1987). Yaşamöyküm, Orkestra Dergisi, 166. Aydın, Y. (1999). Hasan Ferit Alnar’ın Besteciliği, Orkestra Aylık Müzik Dergisi, 301. Behar, C. (2012). Aşk olmayınca meşk olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Behar, C. (2015). Osmanlı/Türk musıkisinin kısa tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Budak, O,A. (2006). Atilla, Türk müziğinin kökeni-gelişimi. Ankara: Phonix yayınları. Cevher, M.H. (1993). Şerif Muhiddin Targan. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. Efe, M. (2007). Geleneksel Türk sanat müziği kemani bestekarlarının eserlerindeki Batı müziğine ait müzikal unsurlar ve keman eğitiminde kullanılabilirliği (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Işıktaş, B. (2016). Kuramdan İcraya Müziğin İntikal Aracı: Ud’un Dünü Bugünü, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (44). İnan, A. (1988). Hasan Ferid Alnar, Tarih Toplum Dergisi, 10(55). Levendoğlu, O. (2018, Kasım). Geleneğe bağlı yenilikçi tavrın kült bestecisi Cinuçen Tanrıkorur ve bir temsili eser; Kız kulesi. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Alanya-Antalya. Okyay, E. (1999). Ferid Alnar’a armağan. Ankara: Sevda-Cenap and Müzik Vakfı Yayınları. Tanrıkorur, C. (2014). Türk müzik kimliği. İstanbul: Dergâh Yayınları. Kaçar, G, Y. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 215-228. Kaçar, G, Y. (2012). Türk mûsikısi üzerine görüşler. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.

Hasan Ferit Alnar’ın İcra Üslubunu Belirleyen Süslemeler ve Kanun Eğitimine Yansımaları: Acemaşiran ve Suzinak Taksim Örneği

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 687 - 713, 31.03.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.680264

Öz

Bu çalışma, Hasan Ferit Alnar’ın kanun icra üslubunu belirleyen süslemeleri, seçilen iki taksim üzerinden ortaya koymayı ve bu süslemelerin, kanun eğitiminde kullanılması halinde öğrencilerde nasıl bir yansıma bulacağını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, çalışmanın problem cümlesini “Hasan Ferit Alnar kanun icra üslubunu belirleyen süslemeler nelerdir ve bu süslemelerin Alnar taksimleri aracılığıyla öğrencilere aktarımı, öğrencilerin icra seviyelerine nasıl etki yapmaktadır?” sorusu oluşturmaktadır. Çalışmanın amacına ulaşabilmesi için, Alnar’ın kullandığı süslemelerin yoğunlaştığı iki taksim örnek olarak seçilmiş ve araştırmacı tarafından notaya alınarak analiz edilmiştir. Bu taksimlerde kullanılan süslemeler ise araştırmacının, eğitimci olarak görev yaptığı kurum olan Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümünde eğitim alan iki öğrenciye aktarılmıştır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımıyla yürütülmüş veri toplama araçları, gözlem, görüşme ve öğrenci günlüklerinden oluşmuştur. Çalışmaya, araştırmacı dışında aynı alanda görev yapan bir akademisyen de dahil olarak gözlem, görüşmeler ve öğrenci günlükleri ile yürüyen sürecin iç güvenirliğini artırmaya yönelik tedbirler alınmıştır. Verilerin çözümlenmesi, nitel araştırmalarda derinlemesine bilgi elde etmeye imkan sağlayan içerik analizi ile gerçekleşmiştir.

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1989). Taksim nedir nasıl yapılır ?, İzmir. Alnar, F. (1987). Yaşamöyküm, Orkestra Dergisi, 166. Aydın, Y. (1999). Hasan Ferit Alnar’ın Besteciliği, Orkestra Aylık Müzik Dergisi, 301. Behar, C. (2012). Aşk olmayınca meşk olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Behar, C. (2015). Osmanlı/Türk musıkisinin kısa tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Budak, O,A. (2006). Atilla, Türk müziğinin kökeni-gelişimi. Ankara: Phonix yayınları. Cevher, M.H. (1993). Şerif Muhiddin Targan. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. Efe, M. (2007). Geleneksel Türk sanat müziği kemani bestekarlarının eserlerindeki Batı müziğine ait müzikal unsurlar ve keman eğitiminde kullanılabilirliği (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Işıktaş, B. (2016). Kuramdan İcraya Müziğin İntikal Aracı: Ud’un Dünü Bugünü, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (44). İnan, A. (1988). Hasan Ferid Alnar, Tarih Toplum Dergisi, 10(55). Levendoğlu, O. (2018, Kasım). Geleneğe bağlı yenilikçi tavrın kült bestecisi Cinuçen Tanrıkorur ve bir temsili eser; Kız kulesi. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Alanya-Antalya. Okyay, E. (1999). Ferid Alnar’a armağan. Ankara: Sevda-Cenap and Müzik Vakfı Yayınları. Tanrıkorur, C. (2014). Türk müzik kimliği. İstanbul: Dergâh Yayınları. Kaçar, G, Y. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 215-228. Kaçar, G, Y. (2012). Türk mûsikısi üzerine görüşler. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Erdoğan 0000-0002-8222-7297

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, E. (2020). Hasan Ferit Alnar’ın İcra Üslubunu Belirleyen Süslemeler ve Kanun Eğitimine Yansımaları: Acemaşiran ve Suzinak Taksim Örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 687-713. https://doi.org/10.15869/itobiad.680264
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.