The aim of this study is to analyze prospective biology teachers’ metacognitive awarenesses in accordance with their gender and grade level. For this purpose, Metacognitive Awareness Inventory, originally developed by Schraw Dennison (1994) and adapted to Turkish by Akın et al. (2007), was used. Inventory was administered to 114 prospective biology teachers attending of Biology Department of Education Faculty in Erzurum Ataturk University who were selected through convenience sampling. SPSS 20.0 statistical program was used in the analysis of data. The findings obtained from analysis revealed that prospective biology teachers agreed with the sub-statements referring to gender as well as grade level. In addition, when teacher candidates’ metacognitive awarenesses were compared in terms of gender, despite
Bu çalışmanın amacı, biyoloji öğretmeni adaylarının üstbiliş farkındalıklarını cinsiyetlerine
ve sınıf düzeylerine göre karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu amaçla
daha önce Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen ve Akın ve ark. (2007)
tarafından Türkçe’ye uyarlanan Bilişötesi Farkındalık Envanteri’nden yararlanılmıştır.
Envanter, Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenimine devam eden ve uygun
örneklem yöntemi ile belirlenmiş olan 114 biyoloji öğretmeni adayına uygulanmıştır.
Elde edilen verilerin analizinde SPSS 20.0 istatistik programından yararlanılmıştır.
Analizler sonucu elde edilen bulgulara göre, biyoloji öğretmeni adaylarının gerek
cinsiyet gerekse sınıf düzeyi açısından her iki alt boyuta ait ifadelere olumlu yönde
katıldıkları görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalıklarına ait
puanları cinsiyetler açısından karşılaştırıldığında “bilişin düzenlenmesi” alt boyutu
açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık ortaya çıkmasına rağmen “bilişin
bilgisi” alt boyutunda anlamlı bir farklılığın olmadığı ortaya çıkmıştır. Bunun yanında
öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalıklarına ait puanları sınıf düzeyleri açısından
karşılaştırıldığında ise her iki alt boyuta ait puanları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 1 |