Purpose: The aim of our study is to examine the effects of distance education on musculoskeletal system problems, sleep, screen time and physical activity level in high school adolescents during the COVID-19 pandemic.
Methods: 477 high school students were included in the study. Students' demographic information, distance course information, sleep problems, pain intensity and frequency of 13 different body parts, and physical activity levels were determined via the online form.
Results: The average age of the high school students participating in the study was 16.6 ± 1.27, and the average weekly course duration was 16.41±14.47 hours. The students experienced the most frequent and severe head, neck, back, waist and shoulder pain, and 52.8% of the students stated that they had sleep problems. High school students spend 29.07% of their days sitting. The time spent for daily physical activity is 11.33%.
Conclusion: During the Covid 19 Pandemic process, the increase in screen time and decrease in physical activity levels of high school adolescents with distance education caused musculoskeletal pain and sleep problems. According to findings of this study, it is suggested to develop strategies for permanent behavior change to improve the health of adolescents.
Keywords: covid-19; distance learning; pain, physical activity; screen time
Amaç: Çalışmamızın amacı lise çağındaki adolesanlarda COVID– 19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitimin kas iskelet sistemi problemleri, uyku, ekran süresi ve fiziksel aktivite düzeyine etkisi incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya 477 lise öğrencisi dahil edildi. Online form aracılığı ile öğrencilerin demografik bilgileri, uzaktan ders bilgileri, uyku problemleri, 13 farklı vücut bölümüne ait ağrı şiddeti ve sıklığı, fiziksel aktivite düzeyleri belirlendi.
Bulgular: Çalışmaya katılan lise öğrencilerin yaş ortalaması 16,6 ± 1,27, haftalık ortalama ders üresi 16,41±14,47 saattir. Öğrenciler en sık ve şiddetli baş, boyun, sırt, bel ve omuz ağrısı yaşamakta, öğrencilerinin %52,8’i uyku problemi yaşadığını belirtmiştir. Lise öğrencileri günlerinin %29,07’sini oturarak geçirmektedir. Günlük fiziksel aktiviteye ayrılan zaman ise %11.33’dür.
Sonuç: Covid 19 Pandemisi sürecinde uzaktan eğitimle birlikte lise çağındaki adolesanların ekran sürelerinin artması ve fiziksel aktivite seviyelerinin azalması kas iskelet sistemi ağrılarına ve uyku problemlerine neden olmuştur. Bu çalışmanın bulgularına göre, adolesanların sağlığını iyileştirmek için kalıcı davranış değişikliğine yönelik stratejiler geliştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: covid-19; uzaktan eğitim; ağrı, fiziksel aktivite; ekran süresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |