Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Öğrenme Merkezlerinin Çocukların Serbest Oyun Davranışları Üzerine Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 125 - 138, 27.10.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında sınıf ortamı ve öğretmen

tutumlarının çocukların serbest oyun davranışlarıyla olan ilişkisinin incelenmesidir. Nitel

araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmaya 10 anasınıfı ve 10 anaokulu öğretmeni olmak

üzere toplam 20 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla,

araştırmacılar tarafından uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme

formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada okul öncesi

öğretmenlerinin sınıflarında farklı öğrenme merkezlerinin bulunduğu, öğretmenlerin çoğunun bu

merkezleri yeterli gördükleri, eğitim-öğretim sürecinde kullanılan materyallerin daha çok okul

idaresince belirlendiği ve öğretmenlerin çoğunluğunun serbest oyun zamanında aile katılımına

yer vermedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları ilgili alanyazınla ilişkili bir biçimde

tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2003). Küçük Bir Bilim Adamı Yetiştirmenin İlk Adımları. Çocuk ve Aile Dergisi, Ekim Sayısı:42–46.
  • Batur Musaoğlu, E. (2009). Aile Katılım Programı Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Uygulamalarının İncelenmesi, Trabzon Valiliği Uluslararası “Çocuk, Aile ve Okul Bağlamında Okul Öncesi Eğitim” Kongresi, 30 Nisan-03 Mayıs 2008, ss:196-212. Trabzon Valiliği Kültür Yayınları.
  • Cowling, T. (2015). Setting up Preschool Learning Centers: A Guide for Teachers (Ed.: J. Wylie). *Erişim: http://www.brighthubeducation.com/teaching-preschool/77877-setting-uplearning- centers-ideas-and-organization/, 2015].
  • Çaltık, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Anaokulu ve Anasınıflarında Görev Yapan Öğretmenlerin Uygulanan Eğitim Programına ve Programın Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstisüsü.
  • Egemen, A. Yılmaz, Ö. ve Akil, İ. (2004). Oyun, Oyuncak ve Çocuk. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2):39-42.
  • Ekinci (Palut), B. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi. Oralie Mcafee ve Deborah J. Leong, 5. Baskıdan Çeviri. (B. Ekinci (Palut) Çev) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Erkuş, S. (2012). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programındaki Değerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık. Gülay Ogelman, H. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Serbest Zaman Etkinliklerinin Gözlemlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26):125-138.
  • Gürpınar, A.H. (2006). Okul Öncesi Öğrenime Devam Eden Çocukların Tercih Ettikleri İlgi Köşeleri ve Tercih Etme Nedenleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Havayıoğlu, B. (2001). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Sistemi Gereksinmelerinin Fiziksel Mekâna Yansıması,(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kıldan, O. (2007). Okul Öncesi Eğitim Ortamları, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
  • 15(2):501-510.
  • Kurtuluş, E. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklarına Yaratıcı Etkinlikler Yoluyla Kavram (Zaman Kavramı) Öğretilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • McWilliam, R. A. and Casey, A. M. (2008). Engagement of Every Child in the Preschool Classroom. Poul.H Brookes Publıshing.Baltimore. *Erişim: http://www.amazon.co.uk/Strategies- Promoting-Engagement-Classrooms Statistics/dp/1557668574/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1432218634&sr=11&keywo rds=9781557668578, 23.06.2015].
  • Milli Eğitim Bakanlığı .(2013). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Okul Öncesi Eğitim Programı.
  • Ankara: MEB Yayınları.
  • North Central Regional Educational Laboratory (1991). Physical Environment. Washington,
  • *Erişim: httpp://www.childlabs.uconn.edu/ecare/ecpkenv.html, 23.06.2015].
  • Oğuzkan, Ş., Demiral, Ö. ve Tür, G. (2001). Okul Öncesinde Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri, İstanbul:
  • Yapa Yayınları.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epilson Yayıncılık.
  • Ormanlığlu Uluğ, M. (2011). Okul Öncesi Çocuk ve Oyun, İçinde: Okul Öncesi Çocuk ve... s. 95-
  • 101. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özbaş, M. ve Badavan, Y. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Okul-Aile İlişkileri
  • Konusunda Yapmaları Gereken ve Yapmakta Oldukları İşler. Eğitim ve Bilim. 34 (154):
  • 69-81.
  • Özsırkıntı, D., Akay C., Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi
  • Özyürek, A. ve Aydoğan, Y. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Serbest Zaman Etkinliklerine
  • İlişkin Uygulamalarının İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 41-
  • 58.
  • Perihanoğlu, P.(2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Eğitim Hedeflerini Gerçekleştirme
  • Düzeyi (Van İli Örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Van: Yüzüncü Yıl
  • Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve Örneklem, İçinde: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Ed.: A.
  • Şimşek). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını no:1619.
  • Taşpınar, M. (2012). Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri, 5.baskı, Ankara:
  • Elhan Kitap Yayın Dağıtım.
  • Tüfekçi, A.(2013). Erken Çocukluk Eğitim ve Bakım Ortamlarında Sosyalleşme Çalışmaları için
  • Bir Model, içinde: Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımında Akran Ilişkileri. (A.Tüfekçi ve
  • Ü.Deniz Çev), Ankara: Nobel Akademi.
  • Yazar, A. (2007). 1914 - 2006 Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yaratıcılığın İncelenmesi.
  • (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştirma Yöntemleri. (8. Baskı) Ankara:
  • Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R. (2005). Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular, İçinde: Okul Öncesi Eğitimde Nitelik
  • (Ed.: A. Oktay ve Ö. P.Unutkan), İstanbul: Morpa Yayınları.
  • http://www.preschool-plan-it.com/interest-learning-centers.html. (2015). Interest Learning
  • Centers in Preschool. PreschoolPlantIt.com 2010-2015. *Erişim Tarihi: 23.06.2015+.
  • http://www.highscope.org/Content.asp?ContentId=181. (2015). HighScope Inspiring Educators
  • to Inspire Children, The Classroom: An Environment that Supports Learning, *Erişim
  • Tarihi: 23.06.2015].
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim Kurumlarında Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımlarına
  • Yönelik Öğretmen Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19:80-
  • 95.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm İçindekiler
Yazarlar

Arzu Özyürek

Nida Kılınç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özyürek, A., & Kılınç, N. (2015). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Öğrenme Merkezlerinin Çocukların Serbest Oyun Davranışları Üzerine Etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 125-138.