Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tabiat Tarihi Müzesine Yapılan Gezinin Ortaokul Öğrencilerinin Fosiller Konusuna Yönelik Farkındalıklarına ve Öğrenmelerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 67 - 81, 30.06.2023

Öz

Bu çalışmada 2022 yılında TÜBİTAK 4004 Doğa eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında desteklenen doğa eğitimi projesine katılan ortaokul öğrencilerinin tabiat tarihi müzesine yapılan gezinin öğrencilerin fosillere yönelik farkındalıklarını ve bilgi düzeylerine etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 30 altı,yedi ve sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Bilgi-İstek-Öğrenme kartları ile toplanmıştır. Bilgi-İstek-Öğrenme kartlarından elde edilen nitel verilere içerik analizi yapılmıştır.Ayrıca nitel verilerin analizinde NVİVO paket programından yararlanılmıştır. Bulgular katılımcıların okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan tabiat tarihi müzesine yapılan planlı gezinin öğrencilerin bilgi düzeylerini ve farkındalık seviyelerini artırdığını göstermiştir. Çalışma sonuçlarından hareketle, okul dışı öğrenme ortamlarına yapılan gezilerin sadece projelerle sınırlı kalmayıp Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve diğer ilgili kurumlar ile iş birliği içerisinde eğitim öğretim programlarında yer almasının faydalı olacağı önerilmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

121B494 Nolu Proje-4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları

Kaynakça

  • Bakioğlu, B. (2017). 5.Sınıf Vücudumuz Bilmecesini Çözelim Ünitesinin Okul Dışı Öğrenme Ortamı Destekli Öğretiminin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora tezi, Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Ballantyne, R., & Packer, J. (2009). Introducing a fifth pedagogy: Experience‐based strategies for facilitating learning in natural environments. Environmental education research, 15(2), 243-262.
  • Bamberger, Y., & Tal, T. (2007). Learning in a personal context: Levels of choice in a free choice learning environment in science and natural history museums. Science Education, 91(1), 75-95.
  • Bolat, A., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamının 5. sınıf ‘canlılar dünyası’ünitesinde öğrenci başarısına etkisi: Biyoçeşitlilik müzesi örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 42-54.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Bozdoğan, A.E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Braund, M., & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out‐of‐ school learning. International journal of science education, 28(12), 1373- 1388.
  • Çiçek, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen Bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(18),504-522.
  • Dewey, J. (1938). Experience and education. New York, NY: The Macmillan Company. Dilli, R. (2014). Doğa tarihi müzelerinin eğitimdeki rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40).
  • Eshach, H. (2007). Bridging In-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), DOI: 10.1007/s10956006-9027-1
  • Fidan, N. (2012) Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yyıncılık
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179. Harms, U., & Krombaß, A. (2008). Lernen im museum-das contextual model of learning. Unterrichtswissenschaft, 36(2), 150.
  • Hofstein, A., & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning.Studies in Science Education, (28), 87-112
  • Kim, M., & Dopico, E. (2016). Science education through informal education. Cultural studies of science education, 11(2), 439-445.
  • Kisiel, J. F. (2003). Teachers, museums and worksheets: A closer look at a learning experience. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 3-21.
  • Kulalıgil, A. (2016). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında gerçekleşen öğretim uygulamalarının 5. sınıf fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Luehmann, A. L. (2009). Students’ perspectives of a science enrichment programme: Out‐of‐ school inquiry as access. International Journal of Science Education, 31(13), 1831- 1855.
  • Melber, L. M., & Abraham, L. M. (1999). Beyond the classroom: Linking with informal education.Science Activities, 36(1), 3.
  • Metin, M., & Bozdoğan, A. E. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-260. DOI: https://dx.doi.org/110.30855/gjes.2020.06.02.004
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, (23), 373-388.
  • Plummer, J. D., Kocareli, A., & Slagle, C. (2014). Learning to explain astronomy across moving frames of reference: Exploring the role of classroom and planetarium-based instructional contexts. International Journal of Science Education, 36(7), 1083-1106. DOI:10.1080/09500693.2013.84321
  • Sontay, G., Tutar, M. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı fen öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: planetaryum gezisi”, İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 1-24.
  • Tal, T., & Morag, O. (2009). Reflective practice as a means for preparing to teach outdoors in an ecological garden. Journal of Science Teacher Education, 20(3), 245-262.
  • Tekkumru-Kısa, M. (2008). Development and implementatıon of a “science center learning kit” designed to improve student outcomes from an informal science setting. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul
  • Türkmen, H. (2018). İnformal öğrenme ortamının fosiller konusunun öğrenilmesine etkisi: Tabiat tarihi müzesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 137-147.
  • Walsh, L., & Straits, W. (2014). Informal science learning in the formal classroom. Science and Children, 51(9), 54.
  • Yavuz, M. (2012) Fen eğitiminde hayvanat bahçelerinin kullanımının akademik başarı ve kaygıya etkisi ve öğretmen-öğrenci görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yavuz, M., & Kıyıcı, F. B. (2012). Hayvanat bahçelerinin fen öğretiminde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 134-156.

The Effect of a Trip to The Natural History Museum on Secondary School Students' Awareness and Learning of Fossils

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 67 - 81, 30.06.2023

Öz

In this study, it was aimed to determine the effect of the trip to the natural history museum on middle school students' awareness and learning about fossils. The study group consisted of 30 sixth, seventh and eighth grade students who participated in the nature education project supported within the scope of TÜBİTAK 4004 Nature Education and Science Schools in 2022.In the study, which was based on a case study from qualitative research methods, data were collected with KWL cards. Content analysis was performed on the qualitative data obtained from the KWL cards, and the NVIVO package program was used to analyze the qualitative data. The findings showed that the planned trip to the natural history museum, which is one of the out-of-school learning environments of the participants, increased students' learning and awareness levels. Based on the results of the study, it is suggested that trips to out-of-school learning environments should not be limited to projects, but should be included in the education and training programs in cooperation with the Ministry of National Education (MoNE) and other relevant institutions.

Proje Numarası

121B494 Nolu Proje-4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları

Kaynakça

  • Bakioğlu, B. (2017). 5.Sınıf Vücudumuz Bilmecesini Çözelim Ünitesinin Okul Dışı Öğrenme Ortamı Destekli Öğretiminin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora tezi, Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Ballantyne, R., & Packer, J. (2009). Introducing a fifth pedagogy: Experience‐based strategies for facilitating learning in natural environments. Environmental education research, 15(2), 243-262.
  • Bamberger, Y., & Tal, T. (2007). Learning in a personal context: Levels of choice in a free choice learning environment in science and natural history museums. Science Education, 91(1), 75-95.
  • Bolat, A., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamının 5. sınıf ‘canlılar dünyası’ünitesinde öğrenci başarısına etkisi: Biyoçeşitlilik müzesi örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 42-54.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Bozdoğan, A.E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Braund, M., & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out‐of‐ school learning. International journal of science education, 28(12), 1373- 1388.
  • Çiçek, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen Bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(18),504-522.
  • Dewey, J. (1938). Experience and education. New York, NY: The Macmillan Company. Dilli, R. (2014). Doğa tarihi müzelerinin eğitimdeki rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40).
  • Eshach, H. (2007). Bridging In-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), DOI: 10.1007/s10956006-9027-1
  • Fidan, N. (2012) Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yyıncılık
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179. Harms, U., & Krombaß, A. (2008). Lernen im museum-das contextual model of learning. Unterrichtswissenschaft, 36(2), 150.
  • Hofstein, A., & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning.Studies in Science Education, (28), 87-112
  • Kim, M., & Dopico, E. (2016). Science education through informal education. Cultural studies of science education, 11(2), 439-445.
  • Kisiel, J. F. (2003). Teachers, museums and worksheets: A closer look at a learning experience. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 3-21.
  • Kulalıgil, A. (2016). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında gerçekleşen öğretim uygulamalarının 5. sınıf fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Luehmann, A. L. (2009). Students’ perspectives of a science enrichment programme: Out‐of‐ school inquiry as access. International Journal of Science Education, 31(13), 1831- 1855.
  • Melber, L. M., & Abraham, L. M. (1999). Beyond the classroom: Linking with informal education.Science Activities, 36(1), 3.
  • Metin, M., & Bozdoğan, A. E. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-260. DOI: https://dx.doi.org/110.30855/gjes.2020.06.02.004
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, (23), 373-388.
  • Plummer, J. D., Kocareli, A., & Slagle, C. (2014). Learning to explain astronomy across moving frames of reference: Exploring the role of classroom and planetarium-based instructional contexts. International Journal of Science Education, 36(7), 1083-1106. DOI:10.1080/09500693.2013.84321
  • Sontay, G., Tutar, M. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı fen öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: planetaryum gezisi”, İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 1-24.
  • Tal, T., & Morag, O. (2009). Reflective practice as a means for preparing to teach outdoors in an ecological garden. Journal of Science Teacher Education, 20(3), 245-262.
  • Tekkumru-Kısa, M. (2008). Development and implementatıon of a “science center learning kit” designed to improve student outcomes from an informal science setting. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul
  • Türkmen, H. (2018). İnformal öğrenme ortamının fosiller konusunun öğrenilmesine etkisi: Tabiat tarihi müzesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 137-147.
  • Walsh, L., & Straits, W. (2014). Informal science learning in the formal classroom. Science and Children, 51(9), 54.
  • Yavuz, M. (2012) Fen eğitiminde hayvanat bahçelerinin kullanımının akademik başarı ve kaygıya etkisi ve öğretmen-öğrenci görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yavuz, M., & Kıyıcı, F. B. (2012). Hayvanat bahçelerinin fen öğretiminde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 134-156.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkadir Baygül

Proje Numarası 121B494 Nolu Proje-4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baygül, A. (2023). Tabiat Tarihi Müzesine Yapılan Gezinin Ortaokul Öğrencilerinin Fosiller Konusuna Yönelik Farkındalıklarına ve Öğrenmelerine Etkisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 8(1), 67-81.