BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 167 - 178, 09.08.2016

Öz

Amaç: Bu araştırma Ondokuzmayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümü öğrencilerinin delici kesici aletlerle yaralanma deneyimlerini saptamak ve bu konuda verilen eğitimin bilgi düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Method: Araştırma evrenini, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Samsun Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü 3. ve 4. sınıfta okuyan 128 öğrenci, örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 88 öğrenci oluşturmuştur. Ebelik öğrencilerine klinik uygulama öncesinde kesici delici yaralanma önlemleri anketi uygulanmış, uygulamada önlemler konusunda eğitim verilmiş ve eğitimden bir hafta sonra tekrar anket uygulanmıştır. Öğrencilerin bilgi düzeyleri eğitim öncesi ve sonrasında değerlendirilmiştir. Veriler bilgisayarda SPSS 17.0 paket programı kullanılarak yüzdelik, ki-kare ve McNemar testi ile değerlendirilmiştir Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.67 ± 1.23 dür. Öğrencilerin %25’inin delici kesici alet ile yaralandığı, yaralanmaların çoğunlukla dahiliye kliniklerinde yaşandığı (% 10.2) ve yaralanmaların en sıklıkla enjektör iğnesi (%18.2) ile gerçekleştiği belirlendi. Yaralanma durumunda öğrencilerin %10.2 sinin yaralanma bildirimi yapmadığı belirlenmiştir. Delici ve kesici aletle yaralanma önlemleri konusunda öğrencilerin önerilerinin başında işlemler sırasında eldiven kullanılması gerektiği (%79.5) belirtilmiştir. Öğrencilerin kesici delici yaralanmalardan korunmak için alınması gereken önlemleri bilme oranı eğitim öncesinde %39.8 iken, eğitim sonrasında % 77.3’e çıkmıştır ve bu fark istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur(p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin delici kesici alet yaralanmalarının çoğunun iğne yaralanması şeklinde oluştuğu, bu yaralanmaların tam olarak bildiriminin yapılmadığı ve uygulamada yaralanma önlemleri konusunda verilen eğitimin öğrencilerin bilgi düzeylerini yükselttiği belirlendi.

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 167 - 178, 09.08.2016

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Esra Tural Büyük

Selda Rızalar

Pınar Yüksel Bu kişi benim

Vildan Tetik Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tural Büyük, E., Rızalar, S., Yüksel, P., Tetik Yüksel, V. (2016). ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 167-178.
AMA Tural Büyük E, Rızalar S, Yüksel P, Tetik Yüksel V. ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. JSHS. Ağustos 2016;1(1):167-178.
Chicago Tural Büyük, Esra, Selda Rızalar, Pınar Yüksel, ve Vildan Tetik Yüksel. “ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Ağustos 2016): 167-78.
EndNote Tural Büyük E, Rızalar S, Yüksel P, Tetik Yüksel V (01 Ağustos 2016) ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 1 1 167–178.
IEEE E. Tural Büyük, S. Rızalar, P. Yüksel, ve V. Tetik Yüksel, “ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”, JSHS, c. 1, sy. 1, ss. 167–178, 2016.
ISNAD Tural Büyük, Esra vd. “ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 1/1 (Ağustos 2016), 167-178.
JAMA Tural Büyük E, Rızalar S, Yüksel P, Tetik Yüksel V. ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. JSHS. 2016;1:167–178.
MLA Tural Büyük, Esra vd. “ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2016, ss. 167-78.
Vancouver Tural Büyük E, Rızalar S, Yüksel P, Tetik Yüksel V. ÖĞRENCİLERİN DELİCİ KESİCİ ALETLERLE YARALANMA DENEYİMLERİ VE BU KONUDA UYGULAMA ALANINDA YAPILAN EĞİTİMİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. JSHS. 2016;1(1):167-78.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.