Objective: This study aims to determine the effect of different training techniques on VG (ventrogluteal) IM (intamuscular) injection provided to nurses during in-service training on their knowledge and practice.
Method: Data were collected employing “Information Form” and “VG IM Injection Knowledge and Practice Steps”. The study sample was included hospital in Turkey with individuals who worked nurses. Assigning the VG injection training and control groups, kurra method was used. SPSS package program was used for data analysis.
Results: The mean of pre-training knowledge were 12.11±3.89 in the VG injection interventions group and 12.00±3.72 in the control group. After 3 months of training, it was found that these were 18.17±1.29 in the VG injection training interventions group and 17.02±1.94 in control group, and that there was a significant difference in the VG injection training groups (p <0.001). It was determined that the mean of sum the practice scores of individuals was 6.35±1.04 in the VG injection training interventions group and 3.97±1.46 in the control group, and that there was a significant difference between the groups (p<0.001).
Conclusion: It was concluded that the use of e-learning and interactive interactive workshops in adult education are effective methods in nursing education.
We would like to thank the Sakarya University Training and Research Hospital administration and all the nurses involved in the study for their support.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelere hizmet içi eğitimleri sırasında verilen VG (ventrogluteal) IM (intramüsküler) enjeksiyonu konusunda farklı eğitim tekniklerinin bilgi ve uygulamalarına etkisini belirlemektir.
Yöntem: Veriler Bilgi Formu ve VG IM Enjeksiyon Bilgi ve Uygulama Adımları Formu ile toplandı. Çalışma örneklemini Türkiye’de bir hastanede çalışan hemşireler oluşturdu. Deney ve kontrol gruplarının belirlenmesinde ve atanmasında kura yöntemi kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS paket program kullanıldı.
Bulgular: Eğitim öncesi bilgi ortalaması VG enjeksiyonu eğitimi deney grubunda 12.11±3.89 ve kontrol grubunda 12.00±3.72 idi. Üç aylık eğitim sonunda VG enjeksiyonu eğitimi deney grubunda 18.17±1.29, kontrol grubunda 17.02±1.94 ve VG enjeksiyonu eğitimi grubunda anlamlı farklılık olduğu görüldü (p<0.001). Bireylerin uygulama puanlarının VG enjeksiyonu eğitimi deney grubunda 6.35±1.04 ve kontrol grubunda 3.97±1.46 olduğu ve gruplar arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edildi (p<0.001).
Sonuç: Yetişkin eğitiminde e-öğrenme ve interaktif workshop kullanımının hemşirelik eğitiminde etkili yöntemler olduğu sonucuna varıldı.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |
This material is licensed by Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.