Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Postgraduate Theses Made in the Field of Earthquake-Related Education in Turkey Using Bibliometric Analysis Method

Yıl 2023, Sayı: 13, 1699 - 1715, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1394975

Öz

The intended purpose of this research is to examine postgraduate theses written in Turkey in the field of earthquake-related education. Although there are studies in many disciplines related to earthquakes, this study primarily focuses on studies in the field of education. Because in Turkey, which is an earthquake country, earthquake education and raising awareness through education is an important issue. For this reason, it is important to examine the theses written in this field and to determine the trends and needs in the field. 72 theses examined in the study; It was analyzed according to the year it was made, type, university, institute, branch of science, method and design, data collection tools and working group. The sample of this research, in which a descriptive scanning model was used, was collected by writing educational words such as “earthquake”, “earthquake awareness”, “earthquake education” and “disaster awareness”, “disaster education” in the thesis name and the thesis summary in the database of the National Thesis Center of the Council of Higher Education. scanned. As a result, it was determined that the number of doctoral theses was very low in the 72 theses examined, while the number of master’s theses was higher. One of the notable findings in the theses examined is that few studies were conducted with young children. As a result, the research was concluded by recommending further research in different disciplines and different experimental and mixed studies targeting young children.

Kaynakça

  • AFAD (2019). T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/e_Kutuphane/Planlar/AFAD_2019_2023_STRATEJIK_PLAN.pdf AFAD (2023). T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/afet-turleri/, [Erişim tarihi: 12.08.2023].
  • Aksoy, B. (2013). Depremi Yaşamış Olan 9. Sınıf Öğrencilerinin “Deprem” Kavramına Yönelik Algılarının Nitel Açıdan İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(1), 247-265.
  • Akyar, D. ve Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’de Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018.
  • Bıçakcı, A. B., & Okumuş, F. E. E. (2023). Depremin Psikolojik Etkileri ve Yardım Çalışanları. Avrasya Dosyası, 14(1), 206-236.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge Taylor & Francis e-Library.
  • Değirmençay, Ş. A., & Cin, M. (2016). Türkiye’deki Deprem Araştırmaları: Betimsel Içerik Analizi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 303-313.
  • Dikmenli, Y., Altay, O., İnaltekin, M. ve Çam, F. N. (2019, 3-5 Ekim). Afetler Konusunda Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin Genel Eğilimleri. II. Uluslararası Coğrafya Eğitimi Sempozyumu (UCEK 2019), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N. & Lim, W. M. (2021). How to Conduct a Bibliometric Analysis: An Overview and Guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Erden G. & Gürdil G. (2009). Savaş Yaşantılarının Ardından Çocuk ve Ergenlerde Gözlenen Travma Tepkileri ve Psiko-sosyal Yardım Önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1- 13.
  • Erden G., Erman H., & Öztan N. (2011). Çocuklar ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar ve Başetme, Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği. Psikososyal Uygulamalar Katılımcı Kitabı, 97-141
  • Fetihi, L. ve Gülay, H. (2011). The Effect of Earthquake Awareness Development Program (EADP) on 6 Years Old Children. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 663-678.
  • Gezer, E. & Dikmenli, Y. (2020). Türkiye’de Depremle İlgili Eğitim Alanına Yönelik Lisansüstü Tez Çalışmalarının Analizi: Bir İçerik Analizi. Ahi Bilge Eğitim Dergisi (ABED)1(1), 33-55.
  • Hotamışlı, M. ve Erem, I. (2014). Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (63), 1-20.
  • Merigó, J. M., & Yang, J. B. (2017). A Bibliometric Analysis of Operations Research and Management Science. Omega, 73, 37-48.
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67.
  • Öcal A. (2011). The relationship between earthquake knowledge and earthquake attitudes of disaster relief staffs. Disaster Advances, 4(1), 19-24.
  • Öcal, A., Çakır, U. ve Özelmacı, Ş. (2016). İlkokul ve Ortaokul Ders Programlarında Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 71-83.
  • Özdemir, Ü., Ertürk, M., Güner, İ., & Koca, M. K. (2001). The importance of prevention of earthquake and earthquake damages in primary education. Eastern Geographical Review, 7(5), 109-131.
  • Özmen, F. & Sever, R. (2019). Türkiye’de Doğal Afetler Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezler Hakkında Bir İnceleme. Turkish Studies Educational Scienes, 14(3), 801-83.
  • Persson, O., Danell, R., & Schneider, J. W. (2009). How to Use Bibexcel for Various Types of Bibliometric Analysis. Celebrating scholarly communication studies: A Festschrift for Olle Persson at his 60th Birthday, 5, 9-24.
  • Ronan, K. R., & Towers, B. (2014). Systems Education For A Sustainable Planet: Preparing Children For Natural Disasters. Systems, 2(1), 1-23.
  • Sarıca, V. & Tüysüz, Y. (2023). Kahveyi Konu Alan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 54-72.
  • Shiwaku, K., & Shaw, R. (2008). Proactive Co-Learning: A New Paradigm İn Disaster Education. Disaster Prevention and Management, 17(2), 183-198.
  • TDK (2023). Doğal Afet. https://sozluk.gov.tr/, [Erişim tarihi: 12.08.2023].
  • Temelli, F. ve Karcıoğlu, R. (2018). Muhasebe ve Vergi Uygulamalari Dergisinde Yayinlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi: 2010-2017 Dönemi. Journal of Accounting and Taxation Studies, 11(2), 248-268 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlere Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkiye’de Depremle İlgili Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analiz Yöntemiyle İncelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 13, 1699 - 1715, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1394975

Öz

Bu araştırmanın hedeflenen amacı depremle ilgili eğitim alanına ait, Türkiye’de oluşturulmuş lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Depremle ilgili pek çok disiplin alanında araştırmalar olmakla beraber bu çalışmada öncelikli olarak eğitim alanındaki çalışmalar ele alınmıştır. Çünkü bir deprem ülkesi olan Türkiye’de deprem eğitimi ve bilincinin eğitim yoluyla kazandırılması önemli bir konudur. Bu nedenle alanda yapılmış olan tezlerin incelenmesi ve alana yönelik eğilimlerin ve ihtiyaçların belirlenmesi açısından önemlidir. Çalışmada incelenen 72 adet tez; yapıldığı yıla, türüne, üniversitesine, enstitüsüne, bilim dalına, yöntem ve desenine, veri toplama araçlarına ve çalışma grubuna göre analiz edilmiştir. Betimsel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın örneklemini Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezine ait veri tabanında yer alan tez adında ve tez özetinde “deprem”, “deprem bilinci”, “deprem eğitimi” ve “afet bilinci”, “afet eğitimi” gibi eğitime yönelik kelimeler yazılarak taranmıştır. Sonuç olarak incelenen 72 adet tezde doktora tez sayısının çok az olduğu, yüksek lisans tezlerin daha fazla sayıda olduğu tespit edilmiştir. İncelenen tezlerde küçük çocuklarla az sayıda araştırma yapıldığı dikkate değer bulunan bulgulardandır. Sonuç olarak farklı disiplin alanlarında daha fazla araştırma yapılması, küçük çocukları hedef alan, farklı deneysel ve karma araştırmaların yapılması önerilerek araştırma sonlandırılmıştır.

Etik Beyan

Yazarlar çalışmasının etik kurul iznine tabi olmadığını ve çalışmanın tüm sürecinde Committee on Publication Ethics (COPE)' tarafından belirlenen kurallara uyulduğunu beyan etmektedir.

Kaynakça

  • AFAD (2019). T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/e_Kutuphane/Planlar/AFAD_2019_2023_STRATEJIK_PLAN.pdf AFAD (2023). T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/afet-turleri/, [Erişim tarihi: 12.08.2023].
  • Aksoy, B. (2013). Depremi Yaşamış Olan 9. Sınıf Öğrencilerinin “Deprem” Kavramına Yönelik Algılarının Nitel Açıdan İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(1), 247-265.
  • Akyar, D. ve Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’de Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018.
  • Bıçakcı, A. B., & Okumuş, F. E. E. (2023). Depremin Psikolojik Etkileri ve Yardım Çalışanları. Avrasya Dosyası, 14(1), 206-236.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge Taylor & Francis e-Library.
  • Değirmençay, Ş. A., & Cin, M. (2016). Türkiye’deki Deprem Araştırmaları: Betimsel Içerik Analizi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 303-313.
  • Dikmenli, Y., Altay, O., İnaltekin, M. ve Çam, F. N. (2019, 3-5 Ekim). Afetler Konusunda Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin Genel Eğilimleri. II. Uluslararası Coğrafya Eğitimi Sempozyumu (UCEK 2019), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N. & Lim, W. M. (2021). How to Conduct a Bibliometric Analysis: An Overview and Guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Erden G. & Gürdil G. (2009). Savaş Yaşantılarının Ardından Çocuk ve Ergenlerde Gözlenen Travma Tepkileri ve Psiko-sosyal Yardım Önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1- 13.
  • Erden G., Erman H., & Öztan N. (2011). Çocuklar ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar ve Başetme, Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği. Psikososyal Uygulamalar Katılımcı Kitabı, 97-141
  • Fetihi, L. ve Gülay, H. (2011). The Effect of Earthquake Awareness Development Program (EADP) on 6 Years Old Children. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 663-678.
  • Gezer, E. & Dikmenli, Y. (2020). Türkiye’de Depremle İlgili Eğitim Alanına Yönelik Lisansüstü Tez Çalışmalarının Analizi: Bir İçerik Analizi. Ahi Bilge Eğitim Dergisi (ABED)1(1), 33-55.
  • Hotamışlı, M. ve Erem, I. (2014). Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (63), 1-20.
  • Merigó, J. M., & Yang, J. B. (2017). A Bibliometric Analysis of Operations Research and Management Science. Omega, 73, 37-48.
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67.
  • Öcal A. (2011). The relationship between earthquake knowledge and earthquake attitudes of disaster relief staffs. Disaster Advances, 4(1), 19-24.
  • Öcal, A., Çakır, U. ve Özelmacı, Ş. (2016). İlkokul ve Ortaokul Ders Programlarında Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 71-83.
  • Özdemir, Ü., Ertürk, M., Güner, İ., & Koca, M. K. (2001). The importance of prevention of earthquake and earthquake damages in primary education. Eastern Geographical Review, 7(5), 109-131.
  • Özmen, F. & Sever, R. (2019). Türkiye’de Doğal Afetler Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezler Hakkında Bir İnceleme. Turkish Studies Educational Scienes, 14(3), 801-83.
  • Persson, O., Danell, R., & Schneider, J. W. (2009). How to Use Bibexcel for Various Types of Bibliometric Analysis. Celebrating scholarly communication studies: A Festschrift for Olle Persson at his 60th Birthday, 5, 9-24.
  • Ronan, K. R., & Towers, B. (2014). Systems Education For A Sustainable Planet: Preparing Children For Natural Disasters. Systems, 2(1), 1-23.
  • Sarıca, V. & Tüysüz, Y. (2023). Kahveyi Konu Alan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 54-72.
  • Shiwaku, K., & Shaw, R. (2008). Proactive Co-Learning: A New Paradigm İn Disaster Education. Disaster Prevention and Management, 17(2), 183-198.
  • TDK (2023). Doğal Afet. https://sozluk.gov.tr/, [Erişim tarihi: 12.08.2023].
  • Temelli, F. ve Karcıoğlu, R. (2018). Muhasebe ve Vergi Uygulamalari Dergisinde Yayinlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi: 2010-2017 Dönemi. Journal of Accounting and Taxation Studies, 11(2), 248-268 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlere Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cansev Okutkan 0000-0002-6152-1358

Rabia Şeyma Gün 0000-0001-5744-6917

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2023
Kabul Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Okutkan, C., & Gün, R. Ş. (2023). Türkiye’de Depremle İlgili Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analiz Yöntemiyle İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(13), 1699-1715. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1394975

 Dergimiz

* Uluslararası Hakemli Dergidir (International Peer Reviewed Journal)
* Yılda 6 sayı yayımlanmaktadır (Published 6 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
* Dergi açık erişimli bir dergidir.
* Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License