Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Glokalizasyon Bağlamında Netflix Reklamları: Göstergebilimsel Bir Analiz

Yıl 2020, Cilt: II Sayı: I, 3 - 15, 30.04.2020

Öz

Günümüzde, global şirketlerin glokalizasyon stratejisi ile amaçladığı içselleştirme süreci tüm dünyada uygulanmaktadır. Global markalar; iletişim teknolojilerinin hızlı gelişimi, globalleşen tüketici profilleri ve bu doğrultuda farklılaşan reklam stratejileri ile birlikte global ve glokal çalışmalarını sürdürmektedir. ‘Global düşün lokal davran’ stratejisi ile ortaya çıkan glokal reklamcılık, reklamcılığın dönüşen dünyaya ayak uydurarak yeni stratejiler oluşturmasına bir örnektir. Lokal reklamcılıktan global reklamcılığa, global reklamcılıktan glokal reklamcılığa doğru evrilen reklamcılık uygulamaları, global markalar tarafından sıklıkla tercih edilmektedir. Her ülkenin kültürel özellikleri kullanılarak izler-kitlenin dikkatinin çekilmesi markanın içselleştirilmesini ve daha çok kitlelere ulaştırılmasını sağlamaktadır. Glokal reklam uygulamalarının önemi burada ortaya çıkmıştır. Glokalleştirme stratejisini kullanarak tüm dünyada yayın yapan bu markalardan biri de Netflix’tir. Bugün dünyanın her yerinden abonesi bulunan Netflix dijital platformu, içeriğindeki dizi veya filmlerin tanıtımını yaparken bulunduğu ülkede glokal reklam stratejileri uygulamaktadır. Bu reklamlar aracılığı ile aynı zamanda kendi marka tanıtımını da gerçekleştirmektedir. Bu çalışmada glokalizasyon bağlamında Netflix’in Türkiye için hazırladığı reklamlar göstergebilimsel olarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2009). Kültür Endüstrisi. (N. Ülner, M. Tüzel ve E.Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Alemdar, K. ve Erdoğan İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim. (1. Basım), Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Alemdar, K. ve Erdoğan İ. (2002). Öteki kuram. 1.Basım, Ankara: ERK Yayınları.
  • Aslanoğlu, R.A. (2000). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. (2. Basım), Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven. (M. Rifat ve S. Rifat, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, P. (2003). Küreselleşmenin kültürel dinamikleri, bir küre bin bir küreselleşme: çağdaş dünyada küresel çeşitlilik. (A. Ortaç, Çev.) İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Çelik, M. Y. (2012). Boyutları ve farklı algılarıyla küreselleşme, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 32 (2). 57-73.
  • Candan, G. (2011). MTV kanalında yayınlanan mobil teknoloji reklamları ve gençlik kültürü. (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Dağtaş, B. (2003). Reklamı okumak. (1. Basım), Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Saussure, F. de. (2014). Genel dilbilim yazıları. (S. Kılıç, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Erdoğan, E. ve Aksoy, R. (2009). Küresel marka, yerel pazarlama: Türkiye’deki yabancı markaların web siteleri üzerine bir içerik analizi. Bozok Üniversitesi 14.Ulusal Pazarlama Kongresi, Küreselden Yerele.. Glokal Pazarlama Bildiriler Kitabı. 1. 144-151.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (1. Basım). (S. İrvan, Çev.), Ankara: ARK Yayınları.
  • Habertürk (2019). Netflix yakında Türkiye'de denetimlerini artıracak. https://www.haberturk.com/netflix-sansur-ve-rtuk-sorularini-yanitladi-netflix-cocuk-ayari-geliyor-haberler-25454 07-teknoloji (Erişim tarihi: 15.03.2020).
  • Herman, E. S. (2003). Pazarın zaferi. (1. Basım). ( Z.Savan, Çev.), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Horkheimer, M. ve Adorno T.W (1996). Aydınlanmanın diyalektiği felsefi fragmanlar II. (O. Özügül, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Kellner, D. (2013). Medya gösterisi. (2. Basım). (Z. S. Doğruer, Çev.), İstanbul: Açılım Kitap.
  • Kulak, Ö. (2017). Theodor Adorno: Kültür Endüstrisinin kıskacında kültür. (1. Basım), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Morley, D. ve Robins, K. (1999). Kimlik mekanları- Küresel medya, elektronik ortamlar ve kültürel sınırlar. (2.Basım). (E. Zeybekoğlu, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özer, Ö. ve Dağtaş, E. (2011). Popüler kültürün hakimiyeti- Bir Türkiye hikayesi. (1.Basım), Konya: Literatürk Yayınları.
  • Robertson, R. (1992). Küreselleşme, toplum kuramı ve küresel kültür. (1. Basım). (Ü. H. Yolsal, Çev.), Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Keyman, F. ve Sarıbay, A. (2000). Global yerel eksende Türkiye, siyaset ve toplumsal yaşam- global yerel eksende Türkiye. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Netflix (2000a) https://media.netflix.com/en/about-netflix (Erişim tarihi:16.03.2020).
  • Netflix (2000b). https://help.netflix.com/tr/node/14164 (Erişim tarihi: 16.03.2020).
  • Statista (2020). https://www.statista.com/statistics/250934/quarterly-number-of-netflix-streaming-subscribers-worldwide/ (Erişim tarihi: 16.03.2020).
  • Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri sosyal teori ve kitle iletişimi. (1. Basım), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. (1. Basım). (A. Eker, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tungate, M. (2005). Medya abideleri. (1.Basım), İstanbul: Rota Yayınları.
  • Youtube (t.y.). https://www.youtube.com/watch?v=xl4MTFFct8k (Erişim tarihi: 20.03.2020).
  • Youtube (t.y.). https://www.youtube.com/watch?v=0T1F6YM1Oew (Erişim tarihi: 24.03.2020).
  • Youtube (t.y.). https://www.youtube.com/watch?v=fJaopL0SdVo (Erişim tarihi: 27.03.2020).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Candan

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: II Sayı: I

Kaynak Göster

APA Candan, G. (2020). Glokalizasyon Bağlamında Netflix Reklamları: Göstergebilimsel Bir Analiz. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, II(I), 3-15.