Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 36 - 43, 12.04.2017

Öz

Amaç: Hemşire
adaylarının çalışma hayatına başlamadan önce iş sağlığı tanımı, iş yeri risk
faktörleri, iş kazaları, meslek hastalıkları, koruyucu uygulamalar hakkında
farkındalık düzeylerinin arttırılması amacı ile tek grup öntest-son test yarı
deneysel bir çalışma olarak gerçekleştirildi.



Gereç ve
Yöntem:
Araştırma 2015 Şubat-2015 Mayıs ayları içinde, Namık Kemal Üniversitesi
Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü 3. Sınıf öğrencilerinden çalışmaya
katılmayı kabul eden 62 öğrenci ile gerçekleştirildi. Örneklem grubuna eğitim
yapılarak eğitim kitapçığı verildi. Veriler literatür ve uzman görüşü
doğrultusunda geliştirilen soru formu kullanılarak eğitim öncesi ve eğitim
sonrasında elde edildi. Verilerin analizi bilgisayar ortamında SPSS 16.0 paket
programı kullanılarak sayı ve yüzdelikler ve bağımlı gruplarda olarak
değerlendirildi. Araştırma için ilgili kurumdan yazılı izin alındı.



Bulgular:
Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalaması 21.70±1.32’dir.  %80.6’sı kadın, %48.4’ü Anadolu lisesi mezunu
ve %21’i çalışmakta idi.  Öğrencilerin
eğitim öncesinde iş sağlığı tanımı, işyeri risk faktörleri, meslek hastalığı ve
iş kazası tanımı, en çok risk altında olan gruplar, korunma ilkeleri ve koruyucu
önlemler ve ilgili kuruluşlar konusunda doğru cevap oranı % 20’lerin altında
iken eğitim sonrasında % 100’lere çıktığı belirlendi.



Sonuç: Verilen
eğitim ile hemşire adaylarının bilgilerinde ve farkındalık düzeyinde anlamlı
artma olduğu belirlendi. 

Kaynakça

  • 1. Korkmaz, A, Avsallı, H, “Çalışma Hayatında Yeni Bir Dönem: 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Ağustos, 2012; 26: 153-167.
  • 2. Bilir, N, Yıldız, AN. İş sağlığı ve Güvenliği, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, İkinci Baskı, Ankara. 2013.
  • 3. Kılkış, İ, Demir S. “ İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme”, Çalışma ilişkileri Dergisi 2013; 3(1): 23-47.
  • 4. İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu. www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6331.pdf (Erişim tarihi: 10.04.2016)
  • 5. Chib S, Kanetkar M, Safety Culture: The Buzz word to Ensure Occupational Safety and Health Procedia Economics and Finance 2014; 11: 130 – 136.
  • 6. Aksoy, S., Çevik, B., Bazı Önlisans Programlarında Eğitim Gören Öğrencilerin İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Belirlenmesi (Gümüşova Meslek Yüksekokulu Örneği) Electronic Journal Of Vocational Colleges-December/Aralık 2013; 47-53.
  • 7. Kim Y, Park J, Park M, Creating a Culture of Prevention in Occupational Safety and Health Practice. Safety and Health at Work 2016; 7: 89-96
  • 8. Sarıkaya M., A. Güllü, M. N. Seyman. Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimi verilmesinin önemi (Kırıkkale Meslek Yüksek Okulu Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi 2009; 2(3): 327-332.
  • 9. Togan T, Işık B, Turan H, Çiftci Ö. Aksaray il merkezinde sağlık meslek lisesi öğrencilerinin el hijyeni ve iş kazaları ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2015; 2(1): 8-15.
  • 10. Çelikkalp Ü, Saraçoğlu GV, Erdem C, Kiracı B, 15. Sağlık Öğrencilerinin Yaşadıkları İş Kazaları Ve Mesleki Risk Faktörleri Konusunda Tutum Ve Davranışları Ulusal Hemşirelik öğrenci kongresi sözlü bildiri kitabı, 29-30 Nisan 2016, Eskişehir, s.13.
  • 11. Kömerik N, Akçam Z, Gönen İ, Karaduman Y, Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Hepatit B Aşılanma Durumlarının ve Viral Hepatitler İle İlgili Bilgi Düzeylerinin Araştırılması. Atatürk Üniv. Diş Hek. Fak. 2005; 15(2):21-25.
  • 12. Hejduk I, Tomczyk P. Young workers’ occupational safety knowledge creation and habits. ProcediaManufacturing 2015; 3: 395 – 401.
Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 36 - 43, 12.04.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Korkmaz, A, Avsallı, H, “Çalışma Hayatında Yeni Bir Dönem: 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Ağustos, 2012; 26: 153-167.
  • 2. Bilir, N, Yıldız, AN. İş sağlığı ve Güvenliği, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, İkinci Baskı, Ankara. 2013.
  • 3. Kılkış, İ, Demir S. “ İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme”, Çalışma ilişkileri Dergisi 2013; 3(1): 23-47.
  • 4. İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu. www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6331.pdf (Erişim tarihi: 10.04.2016)
  • 5. Chib S, Kanetkar M, Safety Culture: The Buzz word to Ensure Occupational Safety and Health Procedia Economics and Finance 2014; 11: 130 – 136.
  • 6. Aksoy, S., Çevik, B., Bazı Önlisans Programlarında Eğitim Gören Öğrencilerin İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Belirlenmesi (Gümüşova Meslek Yüksekokulu Örneği) Electronic Journal Of Vocational Colleges-December/Aralık 2013; 47-53.
  • 7. Kim Y, Park J, Park M, Creating a Culture of Prevention in Occupational Safety and Health Practice. Safety and Health at Work 2016; 7: 89-96
  • 8. Sarıkaya M., A. Güllü, M. N. Seyman. Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimi verilmesinin önemi (Kırıkkale Meslek Yüksek Okulu Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi 2009; 2(3): 327-332.
  • 9. Togan T, Işık B, Turan H, Çiftci Ö. Aksaray il merkezinde sağlık meslek lisesi öğrencilerinin el hijyeni ve iş kazaları ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2015; 2(1): 8-15.
  • 10. Çelikkalp Ü, Saraçoğlu GV, Erdem C, Kiracı B, 15. Sağlık Öğrencilerinin Yaşadıkları İş Kazaları Ve Mesleki Risk Faktörleri Konusunda Tutum Ve Davranışları Ulusal Hemşirelik öğrenci kongresi sözlü bildiri kitabı, 29-30 Nisan 2016, Eskişehir, s.13.
  • 11. Kömerik N, Akçam Z, Gönen İ, Karaduman Y, Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Hepatit B Aşılanma Durumlarının ve Viral Hepatitler İle İlgili Bilgi Düzeylerinin Araştırılması. Atatürk Üniv. Diş Hek. Fak. 2005; 15(2):21-25.
  • 12. Hejduk I, Tomczyk P. Young workers’ occupational safety knowledge creation and habits. ProcediaManufacturing 2015; 3: 395 – 401.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülfiye Çelikkalp

Gamze Saraçoğlu Bu kişi benim

Burcu Tokuç

Yayımlanma Tarihi 12 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelikkalp, Ü., Saraçoğlu, G., & Tokuç, B. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması. Namık Kemal Tıp Dergisi, 5(1), 36-43.
AMA Çelikkalp Ü, Saraçoğlu G, Tokuç B. Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması. NKMJ. Nisan 2017;5(1):36-43.
Chicago Çelikkalp, Ülfiye, Gamze Saraçoğlu, ve Burcu Tokuç. “Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması”. Namık Kemal Tıp Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2017): 36-43.
EndNote Çelikkalp Ü, Saraçoğlu G, Tokuç B (01 Nisan 2017) Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması. Namık Kemal Tıp Dergisi 5 1 36–43.
IEEE Ü. Çelikkalp, G. Saraçoğlu, ve B. Tokuç, “Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması”, NKMJ, c. 5, sy. 1, ss. 36–43, 2017.
ISNAD Çelikkalp, Ülfiye vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması”. Namık Kemal Tıp Dergisi 5/1 (Nisan 2017), 36-43.
JAMA Çelikkalp Ü, Saraçoğlu G, Tokuç B. Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması. NKMJ. 2017;5:36–43.
MLA Çelikkalp, Ülfiye vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması”. Namık Kemal Tıp Dergisi, c. 5, sy. 1, 2017, ss. 36-43.
Vancouver Çelikkalp Ü, Saraçoğlu G, Tokuç B. Hemşirelik Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Farkındalık Düzeylerinin Arttırılması. NKMJ. 2017;5(1):36-43.