Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Communicative Problems of Health Professionals

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 763 - 783, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.554989

Öz










The provision of qualified services in the field of
health depends on the professional attitudes and communication skills of the
health care providers. The aim of this study is to reveal the communication
problems experienced by health professionals. A qualitative preliminary study
was conducted on physician-nurse communication. The population of the study
consists of health professionals working in a state hospital in Erzurum. The
sample group was determined by criterion based sampling technique. In this direction,
21 physicians and 21 nurses (42 participants in total) were interviewed face to
face.Semi-structured interview technique was used to collect the research data.
The interviews were continued until the data saturation was achieved.
Transcripts of the interviews with the participants were made and the themes
and sub-themes were determined.
Interviews with health
professionals are based on six themes. These themes consist of communication
problems experienced in the clinical setting, the source of communication
problems, the causes of communication problems, the forms of addressing used in
communication, the factors effective in establishing healthy communication,
ideal physician and nurse communication.The results of the research indicate
that physicians and nurses have communication problems in the team and that
effective communication cannot be achieved within the health team. In addition,
it was concluded that the individual and professional characteristics of the
individuals were an effective factor on communication.
    

Kaynakça

  • Altunay, E., Oral, G., ve Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Arık, A. ve Turunç, Ö. (2016).Tükenmişlik ve örgütsel bağlılık ilişkisinde demografik değişkenlerin rolü: Isparta sağlık çalışanlarında bir uygulama. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 109-130.
  • Ashbury, F.D., Iverson, D.C. and Kralj, B. (2001). Physician communication skills: Result of a survey of general/ family practitioners in Newfoundland. Medical Education Online, 6(1), 1-11.
  • Atilla, G., Oksay, A. ve Erdem, R. (2012). Hekim-hasta iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(43), 23-37.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başol, E. (2018). Hasta ile sağlık çalışanları (doktor ve hemşire) arasındaki iletişim sorunları ve çözüm önerileri. International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 76-93.
  • Baykal, Ü., Altuntaş, S. ve İntepeler, Ş.S. (2011). Hastanelerde iletişim sistemi ve yönetici hemşirelerin yaşadıkları sorunlar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 8(2), 18-27.
  • Çağırcı, S. ve Yeğenoğlu, S. (2007). Genel iletişim bilgileri perspektifinden hasta-eczacı iletişimi. Ankara Ecz. Fak. Derg., 36(1), 31-46.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde etkili iletişim. Ankara; Anı Yayıncılık.
  • İplikçi, H.G. (2015). İletişimde temel modeller ve kitle iletişim modelleri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(2), 15-25.
  • Karadağ, M., Işık, O., Cankul, H.İ., ve Abuhanoğlu, H. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,17(1), 160-179.
  • Kee, J.W.Y., Khoo, H.S., Lim, I., ve Koh, M.Y.H. (2018). Communication skilss in patient-doctor interactions: learning from patient complaints. Health Professions Education, 4(2), 97-106.
  • Kılıç, M. (2014). Sağlık kurumlarında iletişim: Hasta-sağlık personeli iletişimi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Küçükali, R. (2018). Aile içi iletişim ve anne baba tutumları. (Ed. R. Küçükali), Çocuk ve Aile, içinde (s.87-108). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mandy, A., Gard, P. (2000). Communication skills. In (Edt. P. Gard). A Behavioural Approach to Pharmacy Practices, (p.4-19). USA:Wiley- Blackwell.
  • Mcdonald, L., Stubbe, M., Tester, R., Vernall, S., Dowell, T., …Raphael, D. (2013). Nurse-patient communication in primary care diabetes management: an exploratory study. BMC Nursing, 12(20), 1-10.
  • Öztürk Çiftetepe, D. ve Dağdeviren, H.N. (2018). Hekimlik pratiğinde etkili iletişimin yeri. Euras J Fam Med, 7(2), 41-46.
  • Parlayan, M.A., Dökme, S. (2016). Özel hastanelerdeki hemşire ve hastaların iletişim seviyelerinin değerlendirilmesi: Bir hastane örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 265-283.
  • Rogers, E.M. (1994). The field of health communication today. American Behavioral Scientist, 38, 208-211.
  • Şengün, H. (2016). Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimi. İst Tıp Fak Derg, 79(1), 38-42.
  • Ulusoy, H., ve Tokgöz, D. M. (2009). Hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2(2), 55-61.
  • Wilson, G. (2004). Operator functional state assessment: Technical report, Paris North Atlantic Treaty Organisation (NATO). Research and Technology Organisation, France: Neuilly-Sur Seine Cedex. 1-2.
  • Soysal, A., Yağar, F., Koz, T.,Tunç, M. (2016). Sağlık kurumlarında yönetici ve diğer sağlık personeli arasındaki iletişim sorunları: Kahramanmaraş Halk Sağlığı Müdürlüğü İl örneği. Business and Economics Research Journal, 7(3), 183-195.
  • Yağbasan, M.,Çakar, F. (2006). Doktor-hasta ilişkisinde dile ve davranışa dayalı iletişimsel sorunları belirlemeye yönelik bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 609-629.
  • Yengin, H. (1996). Halkla ilişkiler: Temel kavramlar, ilkeler. İstanbul: Yöntem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
  • Yüksel, E. (2016). Sağlık iletişiminin farklı boyutları üzerine. Numune Sağlık Dergisi, Nisan-Mayıs, 14-18.

Sağlık Profesyonellerinin İletişimsel Sorunlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 763 - 783, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.554989

Öz

Sağlık alanında nitelikli hizmetin sunulabilmesi,
onu sunan sağlık çalışanlarının profesyonel tutumlarına ve iletişim
yeteneklerine bağlıdır. Bu araştırmanın amacı, sağlık profesyonellerinin
yaşadıkları iletişim sorunlarının ortaya konmasıdır. Araştırmada hekim-hemşire
iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma yapılmıştır.  Çalışmanın evrenini Erzurum ilindeki bir
devlet hastanesinde görev yapan sağlık profesyonelleri oluşturmaktadır. Çalışma
grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüte dayalı örnekleme tekniği ile
belirlenmiştir. Bu doğrultuda
21 hekim ve 21 hemşire (toplamda 42 katılımcı)
ile yüz yüze görüşme yapılmıştır.
Araştırma
verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.
Veri doygunluğu sağlanana kadar görüşmelere
devam edilmiştir.Katılımcılarla yapılan görüşmelerin transkripti yapılıp, tema
ve alt temalar belirlenmiştir. Sağlık profesyonelleri ile yapılan görüşmeler
altı tema üzerine kurgulanmıştır. Bu temalar klinik ortamda yaşanılan iletişim
sorunları, iletişim sorunlarının kaynağı, iletişim sorunlarının nedeni,
iletişimde kullanılan hitap biçimleri, sağlıklı iletişim kurulmasında etkili
olan faktörler, ideal hekim, hemşire iletişimi başlıklarından oluşmaktadır.
Araştırma sonuçları hekim ve hemşirelerin ekip içerisinde iletişim
sorunları yaşadıklarını, sağlık ekibi içerisinde istendik düzeyde etkili
iletişimin sağlanamadığını göstermektedir. Ayrıca kişilerin bireysel ve mesleki
özelliklerinin de iletişim üzerinde etkili bir faktör olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altunay, E., Oral, G., ve Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Arık, A. ve Turunç, Ö. (2016).Tükenmişlik ve örgütsel bağlılık ilişkisinde demografik değişkenlerin rolü: Isparta sağlık çalışanlarında bir uygulama. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 109-130.
  • Ashbury, F.D., Iverson, D.C. and Kralj, B. (2001). Physician communication skills: Result of a survey of general/ family practitioners in Newfoundland. Medical Education Online, 6(1), 1-11.
  • Atilla, G., Oksay, A. ve Erdem, R. (2012). Hekim-hasta iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(43), 23-37.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başol, E. (2018). Hasta ile sağlık çalışanları (doktor ve hemşire) arasındaki iletişim sorunları ve çözüm önerileri. International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 76-93.
  • Baykal, Ü., Altuntaş, S. ve İntepeler, Ş.S. (2011). Hastanelerde iletişim sistemi ve yönetici hemşirelerin yaşadıkları sorunlar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 8(2), 18-27.
  • Çağırcı, S. ve Yeğenoğlu, S. (2007). Genel iletişim bilgileri perspektifinden hasta-eczacı iletişimi. Ankara Ecz. Fak. Derg., 36(1), 31-46.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde etkili iletişim. Ankara; Anı Yayıncılık.
  • İplikçi, H.G. (2015). İletişimde temel modeller ve kitle iletişim modelleri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(2), 15-25.
  • Karadağ, M., Işık, O., Cankul, H.İ., ve Abuhanoğlu, H. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,17(1), 160-179.
  • Kee, J.W.Y., Khoo, H.S., Lim, I., ve Koh, M.Y.H. (2018). Communication skilss in patient-doctor interactions: learning from patient complaints. Health Professions Education, 4(2), 97-106.
  • Kılıç, M. (2014). Sağlık kurumlarında iletişim: Hasta-sağlık personeli iletişimi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Küçükali, R. (2018). Aile içi iletişim ve anne baba tutumları. (Ed. R. Küçükali), Çocuk ve Aile, içinde (s.87-108). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mandy, A., Gard, P. (2000). Communication skills. In (Edt. P. Gard). A Behavioural Approach to Pharmacy Practices, (p.4-19). USA:Wiley- Blackwell.
  • Mcdonald, L., Stubbe, M., Tester, R., Vernall, S., Dowell, T., …Raphael, D. (2013). Nurse-patient communication in primary care diabetes management: an exploratory study. BMC Nursing, 12(20), 1-10.
  • Öztürk Çiftetepe, D. ve Dağdeviren, H.N. (2018). Hekimlik pratiğinde etkili iletişimin yeri. Euras J Fam Med, 7(2), 41-46.
  • Parlayan, M.A., Dökme, S. (2016). Özel hastanelerdeki hemşire ve hastaların iletişim seviyelerinin değerlendirilmesi: Bir hastane örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 265-283.
  • Rogers, E.M. (1994). The field of health communication today. American Behavioral Scientist, 38, 208-211.
  • Şengün, H. (2016). Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimi. İst Tıp Fak Derg, 79(1), 38-42.
  • Ulusoy, H., ve Tokgöz, D. M. (2009). Hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2(2), 55-61.
  • Wilson, G. (2004). Operator functional state assessment: Technical report, Paris North Atlantic Treaty Organisation (NATO). Research and Technology Organisation, France: Neuilly-Sur Seine Cedex. 1-2.
  • Soysal, A., Yağar, F., Koz, T.,Tunç, M. (2016). Sağlık kurumlarında yönetici ve diğer sağlık personeli arasındaki iletişim sorunları: Kahramanmaraş Halk Sağlığı Müdürlüğü İl örneği. Business and Economics Research Journal, 7(3), 183-195.
  • Yağbasan, M.,Çakar, F. (2006). Doktor-hasta ilişkisinde dile ve davranışa dayalı iletişimsel sorunları belirlemeye yönelik bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 609-629.
  • Yengin, H. (1996). Halkla ilişkiler: Temel kavramlar, ilkeler. İstanbul: Yöntem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
  • Yüksel, E. (2016). Sağlık iletişiminin farklı boyutları üzerine. Numune Sağlık Dergisi, Nisan-Mayıs, 14-18.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yöneylem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Küçükali 0000-0001-7254-3723

Rahman Çakır 0000-0003-1752-3855

Hamide Nur Çevik Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 8 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Küçükali, R., Çakır, R., & Çevik Özdemir, H. N. (2019). Sağlık Profesyonellerinin İletişimsel Sorunlarının Belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 763-783. https://doi.org/10.26466/opus.554989