Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Stress Levels of Second Years Students Taking Internal Medicine Course

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 32, 25.04.2019

Öz

Objectives: This study
was carried out with the aim of determining the stress levels of the second
year students of the nursing department taking Internal Medicine Nursing
course.

Methods: The sample of the descriptive
study consisted of 159 second year students in the nursing department of a
state university in the fall term of 2016-2017 academic year. Data were
collected using "Student Information Form" and "Nursing
Education Stress Scale". Percentage, mean, t test, Mann Whitney U and one
way analysis of variance tests were used in the evaluation of the data.

Results: The stress level of students
were above the middle general stress (65.55 ± 13.29), application stress (32.0
± 7.50) and academic stress (34.5 ± 7.00). General stress, application stress
and academic stress significantly affected by the gender; the leisure time
evaluation significantly affected general stress and application stress level
(p < .05).







Conclusion: Second-year students who take Internal Medicine Nursing course experience stress over medium level. In nursing education the stress levels of the students should be reduced and plans should be made to facilitate both academic and clinical learning.

Kaynakça

  • Akça, K., & Kiper, S. (2012). İç hastalıkları hemşireliği dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 250-254.
  • Alparslan, N., & Turan, F. N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi.
  • Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 10(2), 48-57.
  • Altıok, H. Ö., & Üstün, B. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 747-766.
  • Alzahem, A. M., Van der Molen, H. T., Alaujan, A. H., & De Boer, B. J. (2014). Stress management in dental students: a systematic review. Advances In Medical Education And Practice, 5, 167-176.
  • Alzayyat, A., & Al‐Gamal, E. (2014). A review of the literature regarding stress among nursing students during their clinical education. International Nursing Review, 61(3), 406-415.
  • Aydın, B., & İmamoğlu, S. (2001). Stresle başa çıkma becerisi geliştirmeye yönelik grup çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 41-52.
  • Aydın, M. F., & Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 209-213.
  • Blomberg, K., Bisholt, B., Kullén Engström, A., Ohlsson, U., Sundler Johansson, A., & Gustafsson, M. (2014). Swedish nursing students' experience of stress during clinical practice in relation to clinical setting characteristics and the organisation of the clinical education. Journal of Clinical Nursing, 23(15), 2264-2271.
  • Boulton, M., & O'Connell, K. A. (2017). Nursing students' perceived faculty support, stress, and substance misuse. Journal of Nursing Education, 56(7), 404-411.
  • Çalışkan, Z. I., Caner, N., Evgin, D., & Kaplan, B. (2017). Internet using status and perceived stress level of university students. Journal of Human Sciences, 14(3), 2541-2552.
  • Dinç, S., Kaya, Ö., & Şimşek, Z. (2007). Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 10(1), 1-9.
  • Gray-Toft, P., & Anderson, J. G. (1981). The nursing stress scale: development of an instrument. Journal of Behavioral Assessment, 3(1), 11-23.
  • Güneş, A. (2016). Stresle başetme. Erişim: 01.04.2018. http://slideplayer.biz.tr/slide/3114449/.
  • Gürkan, A., Babacan Gümüş, A., & Dodak, H. (2011). Öğrenci hemşirelerin terminal dönem hasta sorunları hakkındaki görüşleri: Hemşirelik girişimleri, hasta hakları ve etik sorunlar kapsamında bir inceleme. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 2-12.
  • Hunter, S., Pitt, V., Croce, N., & Roche, J. (2014). Critical thinking skills of undergraduate nursing students: Description and demographic predictors. Nurse Education Today, 34(5), 809-814.
  • Jimenez, C., Navia‐Osorio, P. M., & Diaz, C. V. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66(2), 442-455.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F. İ., Bağçivan, G., & Yaşar, Z. (2016). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire - hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 277-281.
  • Karaca, A., Yıldırım, N., Ankaralı, H., Açıkgöz, F., & Akkuş, D. (2015). Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle başetme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Journal of Psychiatric Nursing/Psikiyatri Hemşireleri Derneği, 6(1), 15-25.
  • Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(2), 10-20.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., & Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde depresif belir yaygınlığı, stresle başaçıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 137-146.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., & Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 95-100.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam, Z. (2015). Sağlık Yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 41-50.
  • Köroğlu, H. (2010). Stres yönetimi. Erişim:19.04.2018. https://www.slideshare.net/hayrettink/stres-ynetimi-13501005.
  • Labrague, L. J. (2014). Stress, stressors, and stress responses of student nurses in a government nursing school. Health Science Journal, 7(4), 424-435. Ocak, M., & Güler, M. (2017). Psikolojik sermayenin tükenmişlik üzerine etkisi: Görgül bir araştırma 1. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (49), 117-134.
  • Papazisis, G., Tsiga, E., Papanikolaou, N., Vlasiadis, I., & Sapountzi-Krepia, D. (2008). Psychological distress, anxiety and depression among nursing students in Greece. International Journal of Caring Sciences, 1(1), 42.
  • Raji, M., Firozbakht, M., Bahrami, S., Madmoli, Y., & Bahrami, N. (2016). Assessment of clinical stressful factors among academic students of nursing and operating room of dezful university of medical sciences. Community Health, 3(2), 111-118.
  • Rhead, M. (1995). Stress among student nurses: is it practical or academic? Journal of Clinical Nursing, 4(6), 369-376.
  • Safadi, R., Saleh, M., Nassar, O., Amre, H., & Froelicher, E. (2011). Nursing students' perceptions of nursing: a descriptive study of four cohorts. International Nursing Review, 5(4), 420-427.
  • Sahari, S.-H., Yaman, Y. M., & Awang-Shuib, A.-R. (2017). Part-time adults students in Sarawak and environmental stress factors. Journal of Asian Behavioural Studies, 2(5), 65-72.
  • Salmon, P. (2001). Effects of physical exercise on anxiety, depression, and sensitivity to stress: a unifying theory. Clinical Psychology Review, 21(1), 33-61.
  • Seyedfatemi, N., Tafreshi, M., & Hagani, H. (2007). Experienced stressors and coping strategies among Iranian nursing students. Biomedical Nursing, 6(11), 1-10.
  • Stecker, T. (2004). Well‐being in an academic environment. Medical Education, 38(5), 465-478.
  • Tanrıverdi, D., & Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 10(4), 42-51.
  • Tel, H., Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2004). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin laboratuar uygulamasında birbirlerine IM enjeksiyon uygularken ve klinik uygulamanın ilk gününde anksiyete durumları. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 7(1), 10.
  • Tomova, L., von Dawans, B., Heinrichs, M., Silani, G., & Lamm, C. (2014). Is stress affecting our ability to tune into others? Evidence for gender differences in the effects of stress on self-other distinction. Psychoneuroendocrinology, 43, 95-104.
  • Tully, A. (2004). Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 11(1), 43-47.
  • Tutuk, A., Al, D., & Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36-41.
  • Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99.
  • Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.

İç Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan İkinci Sınıf Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 32, 25.04.2019

Öz

Amaç: Bu çalışma, İç Hastalıkları
Hemşireliği dersini alan hemşirelik bölümü ikinci sınıf öğrencilerinin stres
düzeylerinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir.

Yöntem: Tanımlayıcı tipteki
araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde bir devlet
üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 159 ikinci sınıf öğrencisi
oluşturmuştur. Veriler, “Öğrenci Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Eğitimi Stres
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik,
ortalama, t testi, Mann Whitney U ve tek yönlü varyans analizi testleri
kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin genel stres (65.55 ± 13.29), uygulama stresi (32.0 ± 7.50)
ve akademik stres (34.5 ± 7.00) düzeyi
ortanın üzerindedir. Cinsiyet, genel stres,
uygulama stresi ve akademik stres düzeyini; boş zamanları değerlendirme ise
genel stres ile uygulama stres düzeyini anlamlı olarak etkilemiştir
(p
< .05).







Sonuç: İç Hastalıkları Hemşireliği
dersini alan ikinci sınıf öğrencileri orta
düzeyin üzerinde stres yaşamaktadır. Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin stres
düzeylerinin azaltılarak hem akademik hem de klinik öğrenimlerini
kolaylaştıracak planlamalar yapılmalıdır. 

Kaynakça

  • Akça, K., & Kiper, S. (2012). İç hastalıkları hemşireliği dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 250-254.
  • Alparslan, N., & Turan, F. N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi.
  • Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 10(2), 48-57.
  • Altıok, H. Ö., & Üstün, B. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 747-766.
  • Alzahem, A. M., Van der Molen, H. T., Alaujan, A. H., & De Boer, B. J. (2014). Stress management in dental students: a systematic review. Advances In Medical Education And Practice, 5, 167-176.
  • Alzayyat, A., & Al‐Gamal, E. (2014). A review of the literature regarding stress among nursing students during their clinical education. International Nursing Review, 61(3), 406-415.
  • Aydın, B., & İmamoğlu, S. (2001). Stresle başa çıkma becerisi geliştirmeye yönelik grup çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 41-52.
  • Aydın, M. F., & Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 209-213.
  • Blomberg, K., Bisholt, B., Kullén Engström, A., Ohlsson, U., Sundler Johansson, A., & Gustafsson, M. (2014). Swedish nursing students' experience of stress during clinical practice in relation to clinical setting characteristics and the organisation of the clinical education. Journal of Clinical Nursing, 23(15), 2264-2271.
  • Boulton, M., & O'Connell, K. A. (2017). Nursing students' perceived faculty support, stress, and substance misuse. Journal of Nursing Education, 56(7), 404-411.
  • Çalışkan, Z. I., Caner, N., Evgin, D., & Kaplan, B. (2017). Internet using status and perceived stress level of university students. Journal of Human Sciences, 14(3), 2541-2552.
  • Dinç, S., Kaya, Ö., & Şimşek, Z. (2007). Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 10(1), 1-9.
  • Gray-Toft, P., & Anderson, J. G. (1981). The nursing stress scale: development of an instrument. Journal of Behavioral Assessment, 3(1), 11-23.
  • Güneş, A. (2016). Stresle başetme. Erişim: 01.04.2018. http://slideplayer.biz.tr/slide/3114449/.
  • Gürkan, A., Babacan Gümüş, A., & Dodak, H. (2011). Öğrenci hemşirelerin terminal dönem hasta sorunları hakkındaki görüşleri: Hemşirelik girişimleri, hasta hakları ve etik sorunlar kapsamında bir inceleme. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 2-12.
  • Hunter, S., Pitt, V., Croce, N., & Roche, J. (2014). Critical thinking skills of undergraduate nursing students: Description and demographic predictors. Nurse Education Today, 34(5), 809-814.
  • Jimenez, C., Navia‐Osorio, P. M., & Diaz, C. V. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66(2), 442-455.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F. İ., Bağçivan, G., & Yaşar, Z. (2016). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire - hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 277-281.
  • Karaca, A., Yıldırım, N., Ankaralı, H., Açıkgöz, F., & Akkuş, D. (2015). Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle başetme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Journal of Psychiatric Nursing/Psikiyatri Hemşireleri Derneği, 6(1), 15-25.
  • Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(2), 10-20.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., & Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde depresif belir yaygınlığı, stresle başaçıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 137-146.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., & Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 95-100.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam, Z. (2015). Sağlık Yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 41-50.
  • Köroğlu, H. (2010). Stres yönetimi. Erişim:19.04.2018. https://www.slideshare.net/hayrettink/stres-ynetimi-13501005.
  • Labrague, L. J. (2014). Stress, stressors, and stress responses of student nurses in a government nursing school. Health Science Journal, 7(4), 424-435. Ocak, M., & Güler, M. (2017). Psikolojik sermayenin tükenmişlik üzerine etkisi: Görgül bir araştırma 1. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (49), 117-134.
  • Papazisis, G., Tsiga, E., Papanikolaou, N., Vlasiadis, I., & Sapountzi-Krepia, D. (2008). Psychological distress, anxiety and depression among nursing students in Greece. International Journal of Caring Sciences, 1(1), 42.
  • Raji, M., Firozbakht, M., Bahrami, S., Madmoli, Y., & Bahrami, N. (2016). Assessment of clinical stressful factors among academic students of nursing and operating room of dezful university of medical sciences. Community Health, 3(2), 111-118.
  • Rhead, M. (1995). Stress among student nurses: is it practical or academic? Journal of Clinical Nursing, 4(6), 369-376.
  • Safadi, R., Saleh, M., Nassar, O., Amre, H., & Froelicher, E. (2011). Nursing students' perceptions of nursing: a descriptive study of four cohorts. International Nursing Review, 5(4), 420-427.
  • Sahari, S.-H., Yaman, Y. M., & Awang-Shuib, A.-R. (2017). Part-time adults students in Sarawak and environmental stress factors. Journal of Asian Behavioural Studies, 2(5), 65-72.
  • Salmon, P. (2001). Effects of physical exercise on anxiety, depression, and sensitivity to stress: a unifying theory. Clinical Psychology Review, 21(1), 33-61.
  • Seyedfatemi, N., Tafreshi, M., & Hagani, H. (2007). Experienced stressors and coping strategies among Iranian nursing students. Biomedical Nursing, 6(11), 1-10.
  • Stecker, T. (2004). Well‐being in an academic environment. Medical Education, 38(5), 465-478.
  • Tanrıverdi, D., & Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 10(4), 42-51.
  • Tel, H., Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2004). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin laboratuar uygulamasında birbirlerine IM enjeksiyon uygularken ve klinik uygulamanın ilk gününde anksiyete durumları. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 7(1), 10.
  • Tomova, L., von Dawans, B., Heinrichs, M., Silani, G., & Lamm, C. (2014). Is stress affecting our ability to tune into others? Evidence for gender differences in the effects of stress on self-other distinction. Psychoneuroendocrinology, 43, 95-104.
  • Tully, A. (2004). Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 11(1), 43-47.
  • Tutuk, A., Al, D., & Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36-41.
  • Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99.
  • Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Aysun Can 0000-0002-2582-903X

Burcu Çuvalci

Sevilay Hintistan

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, A., Çuvalci, B., & Hintistan, S. (2019). İç Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan İkinci Sınıf Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 22-32.